Thursday, April 23, 2009

آغاز پروژه تحریم فروش بنزین به جمهوری اسلامی



شهاب نیوز: تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا طرحی را برای تحریم فروش بنزین به ایران ارایه کرده‌اند که با هدف وادار ساختن جمهوری اسلامی به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم تدوین شده است.
در حالی که باراک اوباما و مقامات دموکرات دولت آمریکا مدعی تغییرات اساسی در سیاست خارجی واشینگتن و آغاز فصلی نوین در رفتارهای بین‌المللی کاخ سفید هستند، نمایندگان کنگره آمریکا طرحی را به جریان انداخته‌اند که همچنان شعار قدیمی «تعلیق غنی سازی» را دنبال می‌کند و خواستار تحریم فروش بنزین به ایران شده است. با آن که تعدادی از نمایندگان جمهوری خواه نیز از این طرح حمایت می‌کنند، اما ابتکار عمل اصلی این طرح متعلق به دموکرات‌هایی است که این روزها با تبلیغات فراوان از گفتگو با جمهوری اسلامی و سیاست چندجانبه‌گرایی در خاورمیانه سخن می‌گویند.
بر اساس گزارش فرانس‌پرس؛ این طرح که «قانون پیشبرد تلاش‌های دیپلماتیک در مورد ایران» نامگذاری شده شرکت‌هایی که در فروش، دلالی، بیمه یا حمل بنزین به ایران نقش دارند یا به ساختن پالایشگاه های تولید بنزین در ایران کمک می‌کنند را تحت فشار شدید قرار خواهد داد.
مارک کرک، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا که از بانیان اصلی این طرح است، در بیانیه‌ای گفت: «اگر ما در جلوگیری و متوقف کردن ظهور یک ایران اتمی جدی هستیم، فرصتی که برای دیلپماسی موثر داریم به تدریج به پایان می رسد».
برد شرمن نماینده دموکرات مجلس آمریکا نیز که از دیگر بانیان اصلی این طرح است گفت: «نیاز ایران به وارد کردن بخش مهمی از بنزین خود، از جمله بهترین اهرم هایی است که در اختیار داریم».
به ادعای طراحان این طرح؛ ایران علی رغم ذخیره عظیم نفتی، برای رفع 40 درصد نیازهای داخلی خود، بنزین وارد می‌کند که بخش اعظم آن را پنج شرکت اروپایی و یک شرکت هندی تامین می‌کنند. به گفته این نمایندگان؛ شرکت‌های سوئیسی «ویتول» و «گلنکور»، شرکت سوئیسی - هلندی «ترافیگورا»، شرکت فرانسوی «توتال»، شرکت بریتانیایی «بی پی» و همچنین شرکت هندی «ریلاینس» در تامین بنزین ایران نقش اساسی دارند و به علاوه شرکت بیمه «لویدز» لندن نیز اکثر تانکرهای حامل فراورده‌های نفتی به ایران را بیمه می‌کند.
نکته جالب آن است که نمایندگان دموکرات حامی این طرح در دفاع از تحرکات خود یادآور شده‌اند که باراک اوباما در جریان مبارزات انتخاباتی خود در سال 2008 چشم انداز تلاش برای مهار واردات بنزین ایران را مطرح کرده بود. اوباما در اکتبر سال 2008 با اشاره به این موضوع گفته بود: «اگر ما بتوانیم مانع واردات بنزین و محصولات پالایش شده نفتی که به آن نیاز دارند شویم، تحلیل خود از مقرون به صرفه بودن (این رفتار) را عوض خواهند کرد. این مساله رژیم تهران را لای منگنه قرار خواهد داد».
ارایه این طرح در حالی است که تعدادی از نمایندگان ارشد دموکرات کنگره آمریکا ماه گذشته طی نامه سرگشاده ای از باراک اوباما خواستند به تلاش‌های خود برای «مهار برنامه اتمی ایران» شدت دهد. متاسفانه در آن نامه نیز به باراک اوباما پیشنهاد شده بود که مساله تحریم فروش بنزین و فرآورده‌ای نفتی به ایران را در دستور کار قرار دهد.

No comments:

Post a Comment