شخصيت تحريک کننده
تحليل ال پائيس از احمدي نژاد -
سه شنبه 8 اردیبهشت 1388 [2009.04.28]
آنخلس اسپينوزا
پس از اين که احمدي نژاد دولت اسراييل را نژادپرست خواند، مطبوعات عربي واکنش نمايندگان اروپايي نسبت به اظهارات رييس دولت جمهوري اسلامي را محکوم کردند و انتقاد برانگيزترين نهادهاي کشور او نيز در اين خصوص عکس العمل نشان دادند.
اظهارات ضد اسراييلي و ضد صهيونيستي احمدي نژاد در ژنو براي هيچ کس، به ويژه يهوديان ايراني، تعجب آور نبود. اين اقليت از زمان به قدرت رسيدن احمدي نژاد در سال ۲۰۰۵ شاهد بوده اند که چگونه رييس جمهور کشورشان به دفعات هولوکاست را نفي کرده و هيچ توجهي به احساسات اين اقليت نشان نداده است.
اين درحالي است که ۲۰ هزار يهودي ايراني بزرگ ترين جامعه يهوديت را در خاورنزديک تشکيل مي دهند [به جز اسراييل]. جمهوري اسلامي به اين دليل که امکان برخورداري از کليه حقوق زندگي را براي اقليت ها، از جمله يهودي [به جز بهايي]، به وجود آورده بر خود مي بالد: امکان عبادت به شيوه اديان خود و حتي در نظر گرفتن کرسي براي آنها در مجلس قانوگذاري کشور. يهودي ها در شهر تهران که تراکم اين اقليت در آن بيش از ديگر شهرهاست، ۳ کنيسه، ۳ مدرسه، مرکزي براي آموزش هاي ديني و يک بيمارستان دارند. اين درحالي است که اکثريت کارمندان و مراجعه کنندگان مسلمان هستند.
پس چرا احمدي نژاد اين قدر به اين موضوع دامن مي زند؟ سعيد ليلاز، تحليلگري که شديداً منتقد دولت ايران است مي گويد: "بي شک هدف او اين است که به صفحه اول جرايد بين المللي راه پيدا کند." او در ادامه مي افزايد: "او به دنبال محبوبيت براي انتخابات ماه ژوئن است." همان طور که در سرمقاله روزنامه ال پائيس آمده بود: "او به هدف دفاع از سرنوشت فلسطيني ها به سوئيس نرفت." اکثريت مردم ايران به انتقاد از او مي پردازند و معتقدند که او بيشتر وقت خود را صرف مسأله فلسطين مي کند تا بحران اقتصادي اي که کشور را درنورديده.
يک سفير اروپايي در تهران مي گويد: "او با سخنراني خود حساسيتي در همه ابعاد ايجاد کرد." از نظر رسانه هاي ديپلماتيک غربي، لحن سخن و کلام احمدي نژاد به گونه اي است که گويي در فضايي بسيار فراتر از پيشنهاد اخير ايالات متحده در مورد مذاکره مطرح مي شود. همين منبع مي افزايد: "با اين حال، اوباما دست خود را به سوي دولتمردان جمهوري اسلامي دراز کرده، اما آنها به شيوه ژنو پاسخ مي گويند."
در واقع، شيطان صفت نشان دادن اسراييل يکي از ستون هاي اصلي تأسيس جمهوري اسلامي ۱۹۷۹ است. با اين حال، اين مسأله با گذشت زمان و اتخاذ سياست عملگرايانه که همواره شاخص اصلي مقامات ايراني بوده، به يک موضوع و شعار ضد امريکايي نيز بدل شده است. در زمان رييس جمهور اصلاح طلب خاتمي، حتي نام اسراييل به تدريج داشت جاي "رژيم صهيونيستي" را در قاموس انقلابي جمهوري اسلامي مي گرفت، ولي احمدي نژاد معادل بود با بازگشت به اصول اوليه.
اينکه برخي از ناظران معتقدند عادي شدن روابط ايالات متحده و ايران غيرممکن است از همين جا ناشي مي شود. و اين بدين معني است که جمهوري اسلامي دير يا زود منفک خواهد شد. با اين حال، شيوه کلام احمدي نژاد در ژنو از سخنان قبلي اش ميانه روتر بود. در تغييري که در آخرين ساعت انجام شد و موجب حيرت مترجمان گرديد، جمله اي بود که قرار بود او در آن هولوکاست را "مبهم و مشکوک" تلقي کند. اين جمله در آخرين ساعت به جمله اي تبديل شد که او در آن "افراط گري در مسأله هولوکاست" را محکوم کرد. او همچنين قسمتي را که به "محو شدن اسراييل از نقشه جهان" اشاره مي کرد بر زبان نياورد. در چنين فضايي نزديک شدن ايالات متحده و ايران و عادي شدن روابط آنها قدري پيچيده مي شود.
به هرحال، آنچه در ژنو اتفاق افتاد، به خوبي شکاف ميان غرب و بقيه جهان را روي مسأله فلسطين و اسراييل نشان مي دهد.
جدا از اينکه بسياري از مردم ايران با شيوه تحريک آميز رييس جمهورشان موافق نيستند، برخي از محافل سياسي حکومت نيز در زمان بازگشت او از ژنو به انتقاد از وي پرداختند. سعيد ليلاز مي گويد: "يک مسأله، هولوکاست است که قضاوت در مورد آن در حد توان ما نيست و مسأله ديگر اشغال فلسطين است که آن نيز سياستي است که ما به خوبي از آن سر در نمي آوريم." ازطرف ديگر، سيماک مورستق، نماينده يهودي در مجلس تهران مي گويد: "خروج برخي از نمايندگان از سالن کنفرانس به نظر ما يک توهين به مردم ايران است. شنيدن نظر ديگران بدين معني نيست که با آن موافق هستيم، ولي حرکت آنها نشان داد که برخي کشورها به خوبي ازسياست دوگانه پيروي مي کنند." او خاطرنشان مي کند که چنين حرکتي تنها وقتي صورت مي گيرد که اشخاصي مانند قذافي يا عيدي امين پشت تريبون مي روند.
بي شک دشمني لفظي ايجاد شده بين ايران و اسراييل همزيستي يهوديان و جمهوري اسلامي را دشوار کرده. به هرحال، جامعه يهوديان در ايران به ريشه هاي خود پاي بند است و همواره مسأله بسيج شدن عليه دولتمردان کشورش را رد کرده است.
البته نارضايتي ايجاد شده در جامعه يهوديان در ميان ديگر جامعه هاي غيرمسلمان اين کشور نيز ديده مي شود، ولي کاملاً مشاهده مي شود که تحمل و تولرانس در ميان آنها بيش از ديگر اقشار جامعه افزايش يافته است.
منبع: ال پائيس، ۲۶ آوريل ۲۰۰۹
No comments:
Post a Comment