رفتار دين سياسي مطابق مصالح قدرت است
در سالگرد دکتر سحابي گفته شد - دوشنبه 7 اردیبهشت 1388 [2009.04.27]
آرش معتمد
roozonline
خانواده، ياران و همفكران دكتر يدالله سحابي تحت شديدترين تمهيدات امنيتي صبح روز جمعه چهارم ارديبهشت ماه 1387 در هفتمين سالگرد درگذشت دكتر سحابي به امامزاده عبدالله شهرري رفتند تا علي رغم ممانعت مأموران امنيتي و انتظامي با برگزاري مراسم سالگرد وي در مکان هاي عمومي، با آرمان هاي او تجديد پيمان کنند.
ممانعت از برگزاري اين مراسم در حالي انجام شد كه مراسم ششمين سالگرد درگذشت دكتر سحابي نماينده تهران در اولين دوره مجلس پس از انقلاب 57 و رئيس سني اين دوره از مجلس در سال گذشته نيز به دليل مخالفت نهادهاي امنيتي لغو شده بود. دراين مراسم ماموران امنيتي به طور پراكنده در نقاط مختلف امامزاده عبدالله حاضران را زيرنظر داشتند و از برخي فيلم وعكس تهيه كردند.
سال گذشته نيز مأموران امنيتي و انتظامي با حضور در بهشتزهرا از اداي احترام اعضا و همفكران نهضتآزادي ايران نسبت به آيتالله طالقاني ممانعت به عمل آوردند.
برهمين اساس خانواده دكتر سحابي با صدور اطلاعيهاي ضمن اعلام تاثر و تاسف از تصميم مسوولان ذيربط در ممانعت از تشكيل مراسم بزرگداشت، اين اقدام را غير قانوني دانستند و عدم رضايت خود را اعلام کردند. در همين راستا مهندس عزت الله سحابي در تشكر از كساني كه به امامزاده عبدالله آمده بودند گفت كه دکتر سحابي و مهندس بازرگان از جمله افرادي بودند كه اگر در سياست دخالت ميكردند، سياستشان ديني بود يعني برحسب تكليف ديني عمل ميكردندو دينشان سياسي نبود.
سحابي سپس به تبيين "سياست ديني" و "دين سياسي" پرداخت و گفت سياست ديني با مردم برحسب ارزشهاي ديني برخورد ميكند اما دين سياسي برحسب مصالح قدرت رفتار ميكند.
پس از سخنان کوتاه مهندس سحابي، احمد صدر حاج سيد جوادي از معدود بازماندگان جريان فکري، سياسي ملي- مذهبي و از بنيانگذاران نهضت آزادي ايران که با وجود کهولت سن به امامزاده عبدالله آمده بود، از اينکه در حق افرادي چون دکتر سحابي اين گونه جفا مي شود، گلايه کرد. به اين ترتيب خانواده و ياران دكتر سحابي پس از حضوري کوتاه بر مزار دکتر سحابي، محوطه امامزاده عبدالله شهرري را ترك كردند.
بزرگداشت دكترسحابي درمنزل صباغيان
به دنبال ممانعت نيروهاي امنيتي ازبرگزاري مراسم يادبود دكتر يدالله سحابي درحسينيه ارشاد و ديگر مكان هاي عمومي، درمراسم محدودي كه درمنزل دكتر هاشم صباغيان برگزار شد ابراهيم يزدي دبير كل نهضت آزادي ايران با اشاره به بازداشت معتمدي مهرگفت : در نهضت آزادي عضو تندرو يا کندرو نداريم و تصميمات جمعي است.
ابراهيم يزدي با اشاره به اخبارجعلي منتشر شده از سوي سايت هاي وابسته به جناح راست در مورد علل بازداشت مهدي معتمدي مهر گفت: هنوز هيچ اتهامي از سوي دادگاه انقلاب عليه معتمدي مطرح نشده و حتي به همسر وي نيز اتهام ايشان را نگفته اند. بنابراين اين سوال مطرح است که سايت هاي اينترنتي اصولگرا با استناد به کدام منبع رسمي به انتشار اخباري در ارتباط با نوع اتهامات دست زده اند و اساسا اين اطلاعات از چه مرجع و نهادي به آن ها داده شده است؟ انتشار اخبار جعلي درباره اتهامات يک فرد با کدام ميزان قانوني و شرعي صورت گرفته است؟
دبير کل نهضت آزادي ايران سپس با ابراز تاسف از بازداشت معتمدي مهر، عضو دفتر سياسي نهضت آزادي ايران، اظهار داشت: از آنجا که بازداشت وي از سوي دادگاه انقلاب انجام شده و ايشان در هيچ نهاد دولتي فعاليت نداشته است، لذا اتهامات مالي بي اساس است.
همچنين در اين مراسم مهندس امير خرم و دکتر غلامعباس توسلي به مناسبت سالگرد در گذشت مرحوم دکتر يدالله سحابي به ايراد سخنراني پرداختند.
مهندس امير خرم، که با موضوع "نسبت روشنفکري ديني و سياست ورزي" به ايراد سخن پرداخت، اظهار داشت: نقش روشنفکران به عنوان پيامبران دوران گذار به مدرنيته، اين بود که عناصر و مولفه هاي دنياي قديم را در دوران جديد مشابه سازي کنند. در واقع وظيفه آن ها اين بوده است که دنياي جديد را باايجاد يک شبکه مفهومي از دنياي پيراموني براي مردم قابل فهم کنند.
عضو شوراي مرکزي نهضت آزادي ايران افزود: مهمترين عنصري که از دنياي قديم به دنياي جديد پا مي گذارد، دين است. رسالت روشنفکران ديني نيز آن است که فهم جديدي از مولفه هاي ديني ارائه دهند. آن ها بايد واهمه و هراس دينداران را مرتفع کرده و به ايشان نشان دهند که دين آن ها در تضاد با دنياي جديد نيست.خرم با بيان اينکه مهمترين مفهوم ديني در روابط اجتماعي بحث حق و تکليف است، گفت: در دنياي قديم انسان ها "مکلف" بوده اند و در دنياي جديد "محق" هستند. در دنياي قديم تکليف مقدم بر حق بوده است درحالي که در دنياي جديد حق مقدم بر تکليف است و تکاليف انسان ها براساس حقوق آن ها تعريف مي شود.وي اظهار داشت: در بحث تکليف، فرادست و فرودست وجود دارد درحالي که در دنياي جديد انسان ها داراي حقوق برابر و مساوي هستند. دموکراسي تبلور نظام حق محور است و روشنفکرديني در ترجمان مفاهيم حق و تکليف نمي تواند به نفع دموکراسي تبليغ نکند.
در ادامه مراسم دکتر غلامعباس توسلي با موضوع "جايگاه دکتر يدالله سحابي در ميان روشنفکران ديني" به ايراد سخنراني پرداخت و ضمن ارائه شرح فعاليت ها و سوابق اجتماعي و فرهنگي او گفت: نقش و جايگاه دکترسحابي و هم نسلان وي در بسط و گسترش حوزه عمومي بسيار برجسته است.
عضو شوراي مرکزي نهضت آزادي ايران با تشريح مفهوم حوزه عمومي اظهار داشت: حوزه يا عرصه عمومي نه متعلق به افراد و نه متعلق به دولت هاست. بلکه در مالکيت مشاع همه شهروندان است. حوزه عمومي مقدم بر دموکراسي است و تا جايگاه حوزه عمومي در يک جامعه مشخص نشود، دموکراسي نمي تواند پابگيرد.
وي افزود: حوزه عمومي هم در جامعه سنتي وجود داشته و هم در جامعه مدرن وجود دارد. مي توان نشانه هاي شکل گيري يک حوزه عمومي قوي را در مدينه رديابي کرد. در جوامع سنتي در خانقاه ها، هيات ها و مساجد اين حوزه قابل مشاهده است. اين حوزه ها از دسترسي حکومت به دور بوده اند.
توسلي اظهار داشت: پيش از انقلاب حوزه عمومي در ايران بسيار قدرتمند تر از اکنون بود. حوزه عمومي پس از شهريور سال 1320 به صورت قابل توجهي گسترش پيدا کرد و دکتر سحابي و هم نسلان وي از جمله مهندس بازرگان در گسترش اين حوزه نقش موثري ايفا کردند.
استاد ممتاز جامعه شناسي دانشگاه تهران ضمن تاکيد بر اينکه حکومت هاي ايدئولوژيک عرصه هاي عمومي را تحمل نمي کنند، گفت: با از بين رفتن اين عرصه مردم دچار خودسانسوري مي شوند و جلوي رشد اجتماعي و توسعه گرفته مي شود.
سوال و پاسخ
در ادامه مراسم دکتر ابراهيم يزدي و مهندس محمد توسلي به سوالات حاضرين پاسخ گفتند. مهندس توسلي در پاسخ به سوالي درباره مواضع نهضت آزادي درباره انتخابات گفت: در دوره هاي پيشين، فرآيند برگزاري انتخابات از سوي اصولگرايان مديريت مي شد اما گويي در اين دوره شخص کانديداها هم مديريت مي شوند.
رييس دفتر سياسي نهضت آزادي ايران افزود: راهبرد ما همواره تقويت فرآيند دموکراسي و هدف از حضور در عرصه انتخابات ارتقاء آگاهي مردم بوده است. در اين دوره، تغيير در وضع موجود از اهداف حضور ما در انتخابات است. ما از ابتدا دو توصيه به اصلاح طلبان داشته ايم: اول اينکه باگذشتن از منيت ها نهايتا با يک نامزد واحد وارد انتخابات شوند، دوم اينکه با يک برنامه شفاف و مترقي و گفتماني که پاسخگوي مطالبات تاريخي مر دم باشد در انتخابات حضور پيدا کنند.
توسلي در پاسخ به سوالي درباره مواضع ميرحسين موسوي در باره نهضت آزادي گفت: از اين بابت که مهندس موسوي کتمان حقيقت و شهادت نکردند، از ايشان تقدير مي کنيم. اين موضوع که ايشان گفته اند که با افرادي که در مسائل سياسي اختلاف سليقه سياسي داريم، همکاري نمي کنيم، موضوع درستي است. ما هم از ايشان انتظار فعاليت مشترک سياسي نداشته ايم. اما حق بود که ايشان موضوع ديگري را نيز مطرح مي کردند. موسوي بايد ديدگاه هاي خود را درباره حقوق شهروندي و حقوق احزاب دگرانديش قانوني که ملتزم به قانون اساسي هستند نيز بيان مي کرد. ايشان بايد بيان مي كردند که در کنار احترام به عقايد ديگران، آيا حق شرکت در انتخابات و فعاليت سياسي براي احزاب و گروه هاي خارج از حاکميت نظير نهضت آزادي و نيروهاي ملي مذهبي قائل هستند يا خير؟
همچنين دکتر ابراهيم يزدي در پاسخ به سوالي درباره اهداف اصلاح طلبي اظهار داشت: اصلاحات در برابر انقلاب است. پس از انقلاب اسلامي، انحرافاتي در برنامه ها و اهداف انقلاب پيش آمد. در آن زمان در برابر اين انحرافات دو نگاه وجود داشت: يک نگاه آن بود که اين سيستم بايد عوض شود که در نهايت به درگيري مسلحانه انجاميد. نگاه ديگر در کنگره نهضت آزادي در سال 63 مطرح شد که بر ضرورت انجام اصلاحات تاکيد داشت.
دبيرکل نهضت آزادي ايران افزود: به تدريج مواضع اصلاح طلبي ما تبديل به يک جريان اصلاحي در درون کشور شد. اما دو نوع اصلاحات وجود دارد: اصلاح در ساختار حقوقي و اصلاح در ساختار حقيقي. از نظر ما اصلاح ساختار حقيقي مهمتر از اصلاح ساختار حقوقي است. يعني به جاي اينکه به دنبال تغيير صورت و ظاهر قانون باشيم بايد به دنبال تغيير مسئولين و مجريان قانون باشيم. تغيير ساختار حقيقي هم راهي ندارد جز با ايجاد يک نيروي عظيم اجتماعي.
يزدي گفت: قانون اساسي به ما اين اجازه را داده است که هر چهار سال يکبار کل سيستم مديريتي کشور را عوض کنيم و هر هشت سال يکبار با تغيير خبرگان امکان تغيير رهبري را نيز فراهم سازيم.
وزير امورخارجه دولت موقت در پاسخ به سوالي درباره حضور احمدي نژاد در اجلاس ژنو گفت: اقدام احمدي نژاد درتعارض با منافع ملي ايران و حتي در تعارض با منافع فلسطينيان است. هولوکاست هيچ ربطي به منافع ملي ما ندارد. طبق آموزه هاي قرآني، حتي اگر يک نفر هم به ناحق کشته شده باشد، گويي يک ملت را کشته باشند
No comments:
Post a Comment