Saturday, January 24, 2009

مواد مخدر، اهرمي براي براندازي نرم -گزينه جديد شاهرودي براي ناتوي فرهنگي

مواد مخدر، اهرمي براي براندازي نرم
گزينه جديد شاهرودي براي ناتوي فرهنگي -

یکشنبه 6 بهمن 1387 [2009.01.25]
رسا قاضي نژاد

roozonline
در حاليکه در روزهاي اخير برخي مسولان امنيتي جمهوري اسلامي از دستگيري و محاکمه چند تن از دست اندرکاران به اصطلاح "براندازي نرم" در داخل کشور سخن گفته اند، رييس قوه قضاييه در پيامي که براي همايش دست اندرکاران مبارزه بامواد مخدر شرق کشور فرستاده، مواد مخدر را هم يکي از "اهرم‌‏هاي براندازي نرم" معرفي کرد.
آيت الله شاهرودي که آخرين روزهاي حضور خود بر مسند رياست قوه قضاييه را مي گذراند، ديروز در پيام خود به اين همايش با تاکيد بر اينکه "مواد مخدر يكي از اهرمهاي ناتوي فرهنگي و براندازي نرم است"، يادآور شد: "دستهاي آشكار و پنهان دشمن و توطئه گران با اهداف سياسي و امنيتي و براندازي و تبهكاري و سودجويي، مكررا به آن دامن مي زنند.اين در حالي است كه نيروهاي ناتو در افغانستان حضور داشته و به رغم تعهدات بين المللي خود در زمينه اقدامات مناسب براي كشت جايگزين و مقابله با مافياي بين المللي، گامي برنداشته اند و راهي نگشوده‌‏اند."
اختراع از نهادهاي امنيتي
براندازي نرم، عنوان اتهامي است که مقام‌هاي امنيتي و قضايي جمهوري اسلامي با استناد به آن برخي از فعالان اجتماعي را بازداشت و محاکمه ‌مي‌کنند. تا کنون بسياري از اعتراض‌هاي مدني کارگران و معلمان و فعاليت‌هاي برابري‌جويانه زنان و دانشجويان، با عنوان اقدام عليه امنيت ملي و براندازي نرم به سرکوب شده است. منابع اطلاعاتي و امنيتي در همين ارتباط از دستگيري ده‌ها نفر خبر داده اند که با برخي از آن‌ها به ادعاي داشتن سوء‌نيت برخورد شده‌ است.
ايجاد بحران‌‏هاي اجتماعي، راه‌اندازي تظاهرات خياباني، اعتصاب صنفي و دخالت در مسائل قوميتي از اهداف اين گروه از بازداشت شدگان اعلام شده است و وزارت اطلاعات ادعا مي‌کند که آنها قصد داشته‌اند در غالب موسسه‌هاي غيردولتي، مبارزه بدون خشونت با نظام را دنبال کنند.
البته اينبار اين مقام عالي قضاييه در حالي از "براندازي نرم" سخن گفته که در هفته هاي اخير تعبير "براندازي نرم" بيشتر از سوي مقام هاي امنيتي مورد استفاده قرارگرفه است بطوريکه بيست روز پيش غلامحسين محسني اژه اي وزير اطلاعات جمهوري اسلامي در گفتگو با خبرنگاران خبر داد: "هروقت لازم باشد عوامل براندازي نرم را دستگير مي کنيم". با اين حال تنها يک هفته بعد، اين سخنگوي قوه قضاييه بود که از بازداشت اعضاي يک شبکه براندازي در ايران خبر داد.
البته باز بر عهده يک مقام امنيتي مانند مديرکل ضدجاسوسي وزارت اطلاعات بود که اعلام کند ماموران امنيتي چهار نفر را به اتهام مشارکت در "پروژه براندازي نرم" دستگير کرده‌اند. آنچه پس از اين مصاحبه فاش شد اين بود که آرش و کاميار علائي، دو برادر پزشک که در زمينه پيشگيري از بيماري ايدز فعاليت مي‌کردند ار جمله متهمان اين پرونده هستند که در بازداشت به سر مي‌برند.
سيلويا هارتونيان زن سي و سه ساله ايراني - ارمني که براي سازمان بين المللي آريکس در حوزه روشهاي زايمان در ايران کار مي کرد و محمد احساني فيلمساز سي و چهار ساله‌ي آذري دو متهم ديگر هستند.
البته برخورد با براندازان نرم فقط به اين چهار تن محدود نشده است. آن طور که محمد كريم عابدي عضو كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي در هفته گذشته خبر داد، چند تن ديگر نيز دستگير شده اند که آنها "از اعضاي يك شبكه براندازي نرم تحت پوشش بي بي سي انگليس" بوده اند.
اعدام براي براندازان جديد
آيت الله شاهرودي ديروز در حالي از مواد مخدر به عنوان يکي از "اهرم‌‏هاي براندازي نرم" سخن گفت که روز چهارشنبه صدا و سيماي جمهوري اسلامي خبرداد که بيست و نه نفر بخاطر قتل و قاچاق مواد مخدر با آويخته شدن به طناب دار در زندان اوين در تهران اعدام شدند.
البته آيت الله شاهرودي هم در پيام خود که ديروز به همايش دست اندرکاران مبارزه بامواد مخدر شرق کشور فرستاده شد، موضوع "برخورد شديد با اين مجرمان" را مدنظر قرار داد. او در اين مورد تاکيد کرد: "دستگاههاي اطلاعاتي و امنيتي نيز بايد با قاطعيت هر چه تمامتر نسبت به شناسايي سرشبكه ها و شبكه هاي مافيايي و عناصر اصلي فساد اقدام و آنان را به مراجع قضايي بسپارند."
شاهرودي از دستگاههاي ذيربط خواسته است با جديت و قاطعيت توان خود را صرف مبارزه با كشت، توليد، ترانزيت و تجارت مواد مخدر در منطقه و نيز صدور انواع گوناگون مواد مخدر سنتي و صنعتي و پيش سازهاي آن كنند.
رييس قوه قضاييه در پيام خود از دادسراها، دادگاهها و مراكز قضايي نيز خواستار پي گيري همه جانبه، بدون ملاحظه و دقيق و صدور راي احكام متقن و اجراي قانونمند آن شده است.
دستورات جديد هاشمي شاهرودي در شرايطي صادر شده است که ديروز آيت‌الله دري نجف آبادي دادستان كل كشور نيز با تاكيد بر شناسايي سرشاخه‌ها در مبارزه با مواد مخدر، اظهار داشت: "بايد با قاطعيت در امر مبارزه با مواد مخدر گام برداشت."
وي همچنين سخناني را بيان کرد که از جنس پيام هاشمي شاهرودي بود: "دشمنان و استکبار جهاني سه موضوع مواد مخدر، حمل و توزيع سلاح و مشروبات الکلي را سرلوحه تهاجمات خود به کشور ايران قرار داده و جوانان را از درون به پوچي، سستي و وارفتگي مي‌کشانند."

No comments:

Post a Comment