Saturday, January 24, 2009

بزرگداشت مهندس بازرگان لغو شد -


بزرگداشت مهندس بازرگان لغو شد
با ممانعت نيروهاي امنيتي - یکشنبه 6 بهمن 1387 [2009.01.25]
بهمن کريمي
roozonline
مراسم چهاردهمين سالگرد درگذشت مهدي بازرگان نخست وزير دولت موقت و دبيرکل نهضت آزادي با فشار مقام‌هاي امنيتي به مسوولين حسينيه ارشاد لغو شد.
اين مراسم قرار بود بعدازظهر پنجشنبه با حضور جمعي از فعالان سياسي و دوستداران وي در حسينيه ارشاد برپا شود.
اما طي تماسي که از سوي نهادهاي امنيتي، وزارت اطلاعات و شوراي تامين استان تهران با "ميناچي"مدير حسينيه ارشاد گرفته شد، به وي اعلام کردند که اين مراسم نبايد برگزار شود. آنان در تماس خود هيچ دليلي براي اين دستور اعلام نکردند. اين تماس پنج شنبه ساعت 10 صبح با ميناچي گرفته شد.
اما قبل از اين، با وجود تماس نهادهاي امنيتي، برگزار کننده گان قصد برگزاري مراسم را داشتند و به همين دليل در محل حسينيه ارشاد حضور يافته و مقدمات کار را انجام مي دادند که با مخالفت پليس مواجه شدند. آنان با خود پارچه نوشته اي آورده بودند که در مقابل حسينيه نصب کردند. پرده نوشته حاکي از آن بود که "مراسم لغو شده و از همه شما عذر مي خواهيم".
هاشم صباغيان در اين باره مي گويد: "ما آماده برگزاري مراسم بوديم اما تعداد بسيار زيادي از نيروهاي پليس در مقابل حسينيه حضور يافته و با بستن در حسينيه ارشاد اقدام به متفرق کردن کساني که براي شرکت در اين مراسم آمده بودند، کردند".
همزمان با اين اقدامات خبرگزاري رسمي جمهوري اسلامي روز پنج شنبه طي خبري اعلام کرد: "تا اين لحظه هنوز هيچ مجوزي براي برگزاري اين مراسم صادر نشده است".
ايرنا خبر خود را به نقل از يکي از کارکنان دفتري حسينيه ارشاد نوشته بود. به گفته اين کارمند: "تا اين لحظه اطلاعي در زمينه برگزاري يا عدم برگزاري مراسم سالگرد مهدي بازرگان در اين حسينه نداريم".
اين در حالي بود که ستاد برگزاري مراسم بزرگداشت چهاردهمين سالگرد درگذشت مهندس مهدي بازرگان در اطلاعيه‌اي که روز دوشنبه منتشر شد اعلام کرده بود: "مراسم بزرگداشت مطابق سال‌هاي گذشته، پنجنشنبه ۳ بهمن ماه ۱۳۸۷ از ساعت ۲. ۳۰ بعدازظهر در حسينيه ارشاد برگزار مي شود".
اما ايرنا خبر خود را به نقل از کارمند دفتري حسينيه ارشاد چنين داده بود: "تلفن هاي مکرري دراين زمينه به دفتر حسينه ارشاد مي‌شود اما دراين خصوص تاکنون از طرف برگزارکنندگان مراسم به ما خبري داده نشده است".
درحالي که ايرنا به نقل از اين کارمند اقدام به درج چنين خبري مي کند، ميناچي مدير حسينيه ارشاد از اولين ساعات صبح پنج شنبه در محل حسينيه و در دفتر خود حضور داشت و مقدمات برگزاري اين مراسم را انجام مي داد. او در دولت بازرگان، وزير ارشاد ملي بود.
از اين گذشته حسينيه ارشاد همچون ديگر موسسات تهران در روزهاي پنج شنبه و جمعه تعطيل است. در اين روز تنها اگر مراسمي برگزار شود کارگران قسمت تالار سخنراني آن حضور خواهند داشت و کارمند دفتري ديگري حضور ندارد.
از اين گذشته خبرگزاري ايلنا در روز پنج شنبه دليل لغو اين مراسم را "مخالفت نهادهاي مسئول" ذکر کرده اما خبرگزاري فارس که وابسته به سپاه است از لغو مراسم گراميداشت سالگرد مهندس بازرگان "به دلايل نامعلوم" خبر داده و خبرگزاري رسمي ايران، ايرنا نيز علت لغو مراسم را بي خبري مسوولين حسينيه از برگزاري اين مراسم و نيز عدم اقدام لازم از سوي ستاد برگزاري مراسم که نهضت آزادي بود عنوان کرده بود.
اما دکتر ابراهيم يزدي، دبيرکل نهضت آزادي علت لغو مراسم سالگرد درگذشت مهندس بازرگان را مخالفت نيروي انتظامي عنوان مي کند.
با اين وجود معاون سياسي استاندار تهران نيز در گفت و گو با خبرگزاري ايلنا از علت ممانعت مقامات مسوول در برگزاري مراسم سالگرد مهندس بازرگان اظهار بي اطلاعي کرد. صفر علي براتلو در پاسخ به اين سوال که دليل ممانعت مقامات مسوول از برگزاري مراسم سالگرد بازرگان به چه علت بوده است، گفت: "از علت برگزار نشدن مراسم سالگرد مهندس بازرگان بي اطلاعم و بايد از فرماندار تهران اين موضوع را پيگيري کنيد".
همچنين حسين طلا فرماندار تهران نيز در گفت وگو با ايلنا گفت: "برگزار کنندگان اين مراسم درخواستي را ارائه کرده بودند ولي مجوزي براي برگزاري مراسم سالگرد بازرگان صادر نشد". اما وي توضيح نداد که علت اين مخالفت و عدم صدور مجوز چه بوده است.
به دنبال اين مساله و ممانعت از برگزاري مراسم، ستاد برگزاري مراسم چهاردهمين سالگرد درگذشت مهندس بازرگان با صدور اطلاعيه يي نسبت به اين مساله انتقاد کرد. در اين اطلاعيه آمده است: "براي برگزاري مراسم قبلاً با مديريت حسينيه ارشاد در تاريخ 16/10/87 هماهنگي لازم به عمل آمد و نامه درخواست تحويل گرديد و موضوع از طرف خانواده وي طي نامه يي با ذکر اسامي سخنرانان در تاريخ 23/10/87 به اطلاع فرمانداري تهران رسيد".
در بخش ديگري از اين اطلاعيه تاکيد مي شود: "ما نسبت به اقدام مقامات در اعلام عدم صدور مجوز براي برگزاري مراسم تنها يک ساعت قبل از آغاز آن انتقاد داريم. ما به تصميم جلوگيري از مراسم مهندس بازرگان اعتراض مي کنيم".
فشار بر نيروهاي خارج از دولت طي ماه هاي اخير افزايش يافته است. به ويژه نهضت آزادي و ملي مذهبي ها و همچنين سازمان هاي مدني که فشار بيشتري را متحمل مي شوند.
هفته گذشته نيز ماموران امنيتي مانع برگزاري مراسم بزرگداشت جمعي از فعالان حقوق بشر در ايران شدند. اين مراسم به‌منظور پاسداشت شصتمين سال انتشار اعلاميه جهاني حقوق بشر و بررسي برخي فشار‌ها بر فعالان مدني و پاسداشت کانون مدافعان حقوق بشر برگزار مي شد که دفتر آن از سوي دولت پلمب شد.
از برگزاري مراسم نمازهاي عيد فطر و عيد قربان سال ۱۳۸۶ و نيز نماز عيد فطر و عيد قربان در سال 87 هم توسط نيروهاي ملي و مذهبي جلوگيري شد.
در 24 فروردين امسال نيز نهادهاي امنيتي از برگزاري سالگرد درگذشت يدالله سحابي در حسينيه ارشاد جلوگيري کردند.
در اقدام ديگري در 27 ارديبشهت امسال نيز نيروهاي امنيتي از برگزاري مراسم محدود اعضاي نهضت آزادي بر سر مزار مرحوم آيت الله طالقاني در چهل و هفتمين سالگرد تاسيس اين جمعيت جلوگيري کردند.
اين مساله پس از آن انجام شد که نهادهاي امنيتي از برگزاري اين مراسم که همه ساله در منزل هاشم صباغيان با حضور اعضاء و علاقه مندان اين تشکل برگزار مي گرديد جلوگيري کرده بودند.
در مهرماه امسال نيز نيرو‌هاي امنيتي ايران مانع از برگزاري کنگره نهضت آزادي شدند.

No comments:

Post a Comment