Thursday, January 29, 2009

گشت‌های جديد بسيج در سطح شهر: گشت اطلاعاتی


سایت حکومتی شهاب نیوز: روز گذشته يکي از فرماندهان ارشد نيروي مقاومت بسيج از اجرايي شدن طرحي خبر داد که به «گشت هاي اطلاعاتي بسيج» موسوم است و طي آن خودروها مورد بازرسي قرار خواهند گرفت.
بر اساس گزارش روز پنج‌شنبه روزنامه اعتماد و به گفته رضا گرشاسبي فرمانده «ناحيه مقاومت بسيج مقداد» اين طرح که به مناسبت دهه فجر برنامه ريزي شده از اوايل هفته آينده آغاز مي شود. بنا بر اين گزارش همزمان گشت هاي اطلاعاتي بسيج در سطح شهر فعاليت خواهند کرد.
روزنامه اعتماد در این زمینه نوشت: اگرچه وي توضيح ديگري درباره نحوه و دامنه فعاليت اين گشت ها ارائه نکرد، اما برخي ناظران اين سوال را مطرح کردند که آيا همزمان با کاهش محسوس گشت هاي ارشاد که از دو سال پيش در ميادين و گذرگاه هاي اصلي شهر مستقر بودند، خودروهاي ديگري جانشين ون‌هاي سبز و سفيد ارشاد خواهد شد، چراکه از يکي دو روز پيش خودروهاي گشت ارشاد در برخي ميادين غايب و در برخي ديگر از گذرگاه‌ها تقليل يافته اند؛ رويکردي که به نظر مي رسد در پي دستور شفاهي وزير کشور به نيروي انتظامي شکل گرفته است چرا که صادق محصولي هفته گذشته در ساري در کسوت جانشين فرمانده کل قوا در نيروي انتظامي ضمن اعتراف تلويحي به نقض حقوق شهروندي در اجراي طرح امنيت اجتماعي از ضابطين تحت امرش خواست از اين به بعد در خلال پياده کردن اين برنامه به حقوق شهروندي بيشتر توجه کنند.
اين اظهارات کوتاه از سوي يکي از مسوولان ارشد کابينه احمدي نژاد که ابلاغ کننده اصلي و رسمي اين طرح بود، بلافاصله با واکنش هاي متفاوتي از سوي محافل سياسي و رسانه يي مواجه شد.
برخي از تحليلگران اعلام موضع جديد دولت نهم از سوي محصولي را عقبگرد دولت از طرحي که انتقادهاي گسترده‌ای به همراه داشت توصيف و اين عقبگرد را تلاش براي ترميم وجهه دولت در ماه هاي پاياني مسووليتش و تاکتيکي تبليغاتي ارزيابي کردند، چرا که در خلال اجراي طرحي که ابتدا به طرح برخورد با اراذل و اوباش مرسوم بود و بعد به طرح امنيت اجتماعي تغيير نام داد به کثيري از شهروندان تذکر داده شد.
برخي از اين تذکرات به بازداشت هاي يک روزه زنان و دختران منجر شد که مورد انتقاد برخي مسوولان نظير رئيس قوه قضائيه قرار گرفت. در همين راستا ويترين فروشگاه هاي لباس تغيير شکل داد، برخي لباس فروشي ها پلمب شد و از فعاليت برخي آرايشگاه ها امتناع به عمل آمد. از اين رو بود که نحوه اجراي طرحي که ميان عوام به طرح «برخورد با بدحجابي» ياد مي شد اعتراضاتي را به دنبال داشت. به اين ترتيب که انتشار تصاوير برخي درگيري ها و برخوردهاي فيزيکي ميان نيروي انتظامي و مردم در خبرگزاري هاي داخلي و خارجي با هشدارهاي تحليلگران همراه شد.
حجم انتقادات تا جايي پيش رفت که سخنگوي دولت دست به قلم برد و با انتشار يادداشتي در ارگان رسمي دولت به طور تلويحي از انتساب اين طرح به دولت تبري جست و نيروي انتظامي را به برخوردي ملايم تر رهنمون شد؛ رهنموني که از سوي مسوولان ارشد نيروي انتظامي پاسخ داده و معلوم شد اين طرح با ابلاغ رسمي و پيگيري هاي محمود احمدي نژاد به اجرا درآمده است. اما پس از دو سال سومين وزير کشور دولت نهم طي يک سخنراني از تغيير فاز دولت خبر داد و اعلام کرد طرح از اين به بعد با رويکرد توجه بيشتر به حقوق شهروندي اجرا مي شود.
اما در کنار تحليلگراني که معتقد بودند اين تغيير رويکرد، تاکتيکي تبليغاتي در واپسين ماه هاي عمر دولت است، برخي ارگان هاي حامي دولت حملاتي عليه وزير کشور ترتيب دادند. «يالثارات» ارگان انصارحزب الله با انتقاد از محصولي به خاطر طرح بازدارندگي در طرح امنيت اجتماعي در ستون «يادداشت هفته» خود با بيان اينکه «اجراي طرح امنيت اجتماعي از آرزوهاي مردم بود و نظرسنجي ها نيز نشان مي دهد که حتي خانواده هايي که در سطح معمولي اعتقادات مذهبي هستند از اقدام نيروي انتظامي در تذکر و تنبيه جوانان اظهار رضايت مي کنند» از وزير کشور پرسيده است که با وجود اين اقبال عمومي نسبت به طرح امنيت اجتماعي، به نمايندگي از کدام اقشار از بازنگري در اين طرح سخن گفته است؟
ارگان انصارحزب الله، طرح امنيت اجتماعي را «کار زمين مانده نظام» و «پاکسازي نماي بيروني جامعه» دانسته و از وزير کشور و مسوولان ديگر که «با حرف ها و نقدهاي غيرمنصفانه وارد اين موضوع مي شوند» خواسته است که اگر گرهي باز نمي کنند، خود گرهي نباشند. اما يک هفته پس از دستور شفاهي صادق محصولي، فرمانده ناحيه مقاومت بسيج مقداد از اجرايي شدن طرح گشت اطلاعاتي اين بار از سوي بسيج خبر مي دهد.

No comments:

Post a Comment