Monday, January 26, 2009

تلاشی برای اَزادی زندانیان عقیدتی، مذهبی و سیاسی



(محمد پروین)۲۶ ژانویه ۲۰۰۹
برای اولین بار در دوران سلطه رژیم اسلامی، قطعنامه ای از طرف نمایندگان آمریکا مطرح شده است، که بطور قاطع خواستار اَزادی زندانیان سیاسی، عقیدتی، و مذهبی در ایران و لغو قوانین مغایر با معیار ها و قوانین بین المللی در قانون جزای رژیم اسلامی شده است. ویژه گی این قطعنامه در اینست که حساسیت خود را به نقض حقوق بشر به حرف و نصیحت خلاصه نکرده و به کرات از سازمان ملل و دولتهای عضو خواسته است که باید رژیم اسلامی در صورت عدم رعایت این خواست ها مورد حسابرسی جدی قرار گیرد. این حسابرسی، مطابق قوانین و مکانیسم های میتواند شامل تنبیهات مختلف منجمله تحریم های هوشمندانه و تشکیل یک تریبون بین المللی برای رسدیگی به جنایات رژیم اسلامی از طرف شورای امنیت بشود.
قطعنامه شماره ۱۳۱۰ مجلس نمایندگان آمریکا در تاریخ ۲۶ جون ۲۰۰۸ توسط خانم جکسون-لی نماینده ناحیه ۱۸ تکزاس و حمایت خانم مدلین بودالو از گوام، اَقای دیویس دنت دیویس از ناحیه ۷ ایلی نویز، اَقای باب فیلنر از ناحیه ۷ لایفرنیا، اَقای موریس هینچی از ناحیه ۲۲ نیویورک و اَقای اداَلفوس تاون از ناحیه ۱۰ نیویورک در مجلس مطرح شد. در حال حاضر این قطعنامه به کمیته روابط خارجی مجلس رجوع داده شده و در صورت تصویب در این کمیته به رای مجلس گذاشته خواهد شد.
این قطعِنامه علیرغم مواردی خاص که به مهمترین آن اشاره خواهد شد. قطعنامه بسیار مثبتی است و باید مورد حمایت وسیع ایرانیان قرار گیرد تا به تصویب برسد. بدون شک این قطعنامه هم مانند سایر قطعنامه هائی که به نوعی فشار بر رژیم اسلامی را دنبال میکردند، مورد حمله حامیان و لابی گران رژیم قرار خواهد گرفت. بعنوان یک نمونه اخیر، لابی گران رژیم منجمله سازمان نیاک با خلط مبحث و توسل به بحث های دروغین توانستند که قطعنامه ۳۶۲ در مجلس و مشابه آن در سنا را که خواستار تحریم های بیشتر بر نیروهای نظامی و منابع تحت کنترل رژیم اسلامی بود، علیرغم حمایت بسیاری از نمایندگان (حدود ۲۳۰ نمایند) متوقف و بایگانی کنند. موفقیت اَنها از اَنجا حاصل شد که سایر ایرانیان علیرغم هشدارهای مکرر ما و حتی پتی شنی (درخواست امضا) که در این مورد تهیه شد، حمایت جدی از این قطعنامه نکردند.
طرح قطعنامه ۱۳۱۰، بدون تلاش ایرانیان مخالف رژیم بوجود اَمده است و هدیه ای گرانبها ست. اگر در شکل گیری اولیه این قطعنامه نقشی نداشته ایم باید با تشخیص ارزش این هدیه و بهره گیری از اَن تلاش کنیم تا اَنرا به سر انجام مطلوب خود برسانیم. متن اصلی و انگلیسی این قطعنامه در اتصال [۱] اَمده است و نتیجه گیری های اَن در این نوشته خواهد اَمد. ترجمه کامل متن بعد از اَماده شدن توزیع خواهد شد.
این قطعنامه ایده ال نیست. در بخش ۴، بند (اف) درخواست فرستادن یک هیئت دیپلماتیک را به ایران مطرح میکند که بلافاصله با دولت ایران گفتگو کند و روابط عمیق تری با مردم ایران ایجاد کند. این بخش گنگ و ناواضح است و به نوعی با دیگر نکات مطرح شده در قطعنامه خوانائی ندارد. تنها گفتگوئی که به رژیم اسلامی مشروعیت نخواهد داد، گفتگوی رسمی است که در اَن کلیه اخطار ها و مواردی که عدم اجرایش به حسابرسی خواهد انجامید به رژیم اسلامی ابلاغ شود.
اگر بطور جدی به این قطعنامه برخورد شود، احتمال روشن کردن این بند و موارد دیگر هم بلاشک بوجود خواهد اَمد. کارهای بسیاریست که میتواند نه تنها به موفقیت این قطعنامه کمک کند بلکه هویت مخالفان رژیم در برون مرز را نیز با کاری عملی بنحوی مثبت تعریف کند. پیشنهاد های زیر بخشی از اینکارها را خلاصه میکند:
۱- تماس های فردی با خانم جکسون-لی، و دیگر نمایندگانی که از قطعنامه حمایت کرده اند، و اعلام پشتیبانی از او و خواست تجدید نظر در ماده ۴، بند اف بنحویکه ملاقات احتمالی با رژیم اسلامی، فقط بعنوان ابلاغ اخطار ها و خواست های قطعنامه و حسابرسیهای ممکن در صورت عدم انجام اَنها صورت گیرد. کسانیکه با زبان انگلیسی اَشنا نیستند میتوانند از پتیشنی که بزودی در سایت مهر خواهد بود استفاده کنند و علاوه بر اَن میتوانند متنی را حتی بزبان فارسی هم به این افراد فکس کنند. تماس های مستقیم بسیار موثر است.
۲- تماس با کمیته روابط خارجی مجلس امریکا و درخواست اینکه این قطعنامه را تصویب کنند. تجدید نظر در ماده ۴ بند اف نیز باید از کمیته درخواست شود.
۳- تماس با خانم هیلاری کلینتن، وزیر امور خارجه امریکا و در خواست اینکه موارد ذکر شده در این قطعنامه در شکل دادن سیاسی خارجی او منعکس شوند.
۴- هموطنانی که در آمریکا هستند باید با نمایندگان و سناتور های ناحیه و ایالت خود تماس بگیرند و خواهان حمایت اَنها از این قطعنامه بشوند.
۵- تا جائیکه برایتان امکان دارد با دیگر افراد مجلس آمریکا نیز تماس بگیرید و خواستار حمایت اَنها از این لایحه بشوید. برای یافتن و اطلاعات تماس با نمایندگان و سناتور های آمریکا میتوانید از اتصال زیر در سایت مهر استفاده کنید:http://www.mehr.org/index_voting.htm
خلاصه نتیجه گیریهای قطعنامه ۱۳۱۰
۱- فشار بر رژیم ایران برای اَزادی تمام زندانیان مذهبی، و مخالفت شدید با عدم وجود اَزادی اندیشه، اَزادی بیان و اَزادیهای مذهبی و مسئوول بودن و حساب پس دادن مقامات ایران در قبال جامعه بین المللی
۲- در خواست از شورای حقوق بشر سازمان ملل برای فشار بر دولت ایران برای قبول تعهدات بین المللی۳- تشویق شورای حقوق بشر سازمان ملل برای دنبال کردن وضعیت حقوق بشر و عدم اَزادی مذهب در ایران
۴- حمایت از موارد زیر:
- ادامه شناخت دولت ایران بعنوان ناقض سیتماتیک معاهده بین المللی اَزادی مذهب ۱۹۹۸- تخصیص بودجه برای ارتقای دموکراسی و حقوق بشر در ایران - بودجه مناسب برای صدای امریکا و رادیو فردا و توسعه برنامه هائی که بر حقوق بشر منجمله اَزادی اندیشه و مذهب در ایران تاکید دارد - حمایت از کمسیون مستقلی برای بررسی برنامه های فارسی صدای آمریکا و رادیو فردا برای اطمینان از اینکه برنامه های اَنان منعکس کننده اَزادی اطلاعات، مساوات، شفافیت و تعهدات رسانه ای رایج در آمریکا باشد - صدور قطعنامه از جانب مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران و تلاش برای حسابرسی مسئولان رژیم - ایجاد یک منبع دیپلماتیک برای ایجاد گفتگو با دولت ایران و ایجاد ارتباط با مردم ایران
۵- طلب کردن موارد زیر از دولت ایران:
- اَزادی فوری همه زندانیان عقیدتی و مذهبی- اَزادی فوری همه زندانیان سیاسی- تغییر قانون جزا برای اینکه رژیم ایران متعهد است که به تعهدات ایجاد شده توسط معاهدات بین المللی حقوق بشر عمل کند- اجرای تعهدات بین المللی و حفظ حقوق بشر همه شهروندان ایران- پذیرش و تبعیت از موسسات بین المللی حقوق بشر
۱- متن اصلی قطعنامه
1. http://thomas.loc.gov/cgi-bin/query/z?c110:H.Res.1310:
اطلاعات تماس با خانم شیلا جکسون لیhttp://www.jacksonlee.house.gov/
Sheila Jachson-Lee [CA-9]
Washington Office2160 Rayburn Building Washington, DC 20515(202) 225-3816 Phone(202) 225-3317 FaxHouston Office1919 Smith StreetSuite 1180Houston, Texas 77002(713) 655-0050 Phone(713) 655-1612 Fax
حامیان قطعنامه
Bordallo, Madeleine Z. [GU]; Davis, Danny K. [IL-7]; Filner, Bob [CA-51];Hinchey, Maurice D. [NY-22]; Towns, Edolphus [NY-10]
کمیته روابط خارجی مجلسHouse Committee on Foreign Affairs.
Washington, DC 20515(202) 225-3816 Phone(202) 225-3317 Fax
اطلاعات تماس با خانم کلینتن وزیر امور خارجهU.S. Department of State 2201 C Street NW Washington, DC 20520 Main Switchboard: 202-647-4000 TTY:1-800-877-8339 (Federal Relay Service)

No comments:

Post a Comment