Saturday, January 31, 2009

مرگ سالانه هزاران نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا


آمارهای غیر رسمی نشان می دهد سالانه دست کم 2500 شهروند تهرانی در اثر آلودگی هوا فوت می شوند. مدیر کل محیط زیست استان تهران در گفت و گو با مهر با اعلام این خبر گفت: البته این آمار نیز از نظر خیلی قابل اطمینان نیست، چرا که آلودگی هوا به طور مستقیم کسی را نمی کشد. مگر اینکه در محیط بسته این آلودگی ایجاد شود.
دکتر محمد باقر صدوق در حالی این اظهارات را بیان می دارد که برخی از شنیده ها حاکی از آن است در نشست هفته گذشته فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، موضوع آمار غیر رسمی مرگ 12 هزار شهروند تهرانی در سال 1385 توسط یکی از مدعوین مطرح شده است.
در این باره محمد هادی حیدرزاده، مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست که در آن جلسه نیز حضور داشت، گفت: آمار ارایه شده در نشست هفته گذشته فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، می تواند به واقعیت نزدیک تر باشد.چرا که آمارهای بانک جهانی بر اساس مدلهای موجود و در بسیاری موارد به دور از واقعیت است.
با این همه محمد باقر صدوق موضوع آمار 12 هزار نفری مرگ شهروندان تهرانی در سال 1385 را تکذیب کرده و اعلام می کند که امار ارایه شده در نشست 2500 نفر بوده است.
از سوی دیگر بررسیهای حاکی ازآن است که در تهران از سال 83 تا سال 86، روز بسیار ناسالم در میان روز های آلوده وجود نداشت اما امسال تهران با یک روز بسیار آلوده مواجه بود.
بر اساس آمار منتشره از سوی ستاد کاهش آلودگی هوای شهرداری تهران در سال جاری از 58 روز آلودگی، 38 روز بر اثر ذرات معلق، 12 روز بر اثر ازن و 7 روز دیگر بر اثر مونوکسید کربن بوده است.
این در حالی است که حیدرزاده اعتقاد دارد پایداری هوا و ترافیک بیشتر تهران، منجر شده که روزهای ناسالم سال جاری بیش از مدت مشابه سال گذشته باشد.

No comments:

Post a Comment