Wednesday, January 28, 2009

واکنش شهرداری به تخريب حمام نظام‌الملک


در حالي که سخنگوي سازمان ميراث فرهنگي از تخريب کامل حمام نظام‌الملک در عمليات عمراني سازمان آتش نشاني خبر داد، شهردار منطقه 12 اعلام کرد از وجود چنين بنايي بي خبر بوده است.
به گزارش ميراث آريا روز گذشته سيدرضا موسوي، سخنگوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، از تخريب کامل حمام نظام الملک توسط شهرداري تهران خبر داد و گفت: عمليات عمراني سازمان آتش نشاني منجر به به تخريب بقاياي حمام نظام‌الملک در منتهي اليه محوطه عرصه تاريخي اثر ملي بقعه امام‌زاده زيد (ع) شده است.
به دنبال اعلام اين خبر از خبرگزاري‌ها، نادر کرمي، شهردار منطقه 12 اعلام کرد: چنين بنايي وجود نداشته است و هيچ مسئولي به اندازه من از منطقه 12 با خبر نيست پس چطور مي‌شود چنين بنايي وجود داشته باشد و من بي خبر باشم.
او براي اثبات حرف‌هاي خود گفت: چرا سازمان ميراث فرهنگي به جاي رسانه‌اي کردن اين موضوع، شکايت نمي‌کند.
ظاهرا کرمي از شکايت سازمان ميراث فرهنگي هم بي خبر است يا خود را به بي‌خبري مي‌زند چون به گفته موسوي شانزدهم شهريورماه سال جاري اين سازمان از تجاوز شهرداري به حريم آثار تاريخي در شعبه 8 دادگاه عمومي شکايت کرده است. بنابراين شکايت، اخطاري در تاريخ هشتم مهرماه به دفتر شهردار منطقه 12 در سال شد که او توجهي به آن نکرد.
سخنگوي سازمان ميراث فرهنگي در اين باره گفت: به رغم صدور ابلاغ حکم دادگاه عموم تهران به شهرداري منطقه 12 مبني بر جلوگيري از تخريب و احداث بنادر محوطه و صحن امام‌زاده زيد (ع) و هشدارهاي پي در پي معاونت ميراث فرهنگي سازمان، عمليات عمراني آتش‌نشاني تا مرحله تخريب کامل بقاياي حمام نظام‌الملک در منتهي اليه محوطه آتش‌نشاني و عرصه تاريخي شهر ملي بقعه امام زاده زيد (ع) پيش رفته است.
وي همچنين افزود: طبق قانون ايجاد هر گونه تغيير در محوطه‌هاي تاريخي بايستي با کسب مجوز از سازمان ميراث فرهنگي صورت گيرد که در ارتباط با اين موضوع شهرداري منطقه هيچگونه مجوزي را از طرف سازمان ميراث دريافت نکرده است و اين کار قانون شکني محسوب مي‌شود

No comments:

Post a Comment