Saturday, January 31, 2009

بازگشت به قرون وسطا با هواپیما



با پیروزی انقلاب اسلامی، نیروهای حزب‌الله در تحریریه روزنامه‌ها جای گرفتند، به مراکز احزاب سیاسی هجوم بردند و مخالفان سیاسی را قلع و قمع کردند و زنان را مجبور به رعایت مقررات حجاب نمودند. خمینی حمله عراق را به ایران یک «برکت الاهی» نامید چرا که جنگ این بهانه را در اختیار اسلامیست‌ها قرا رمی‌داد قدرت خود را بیش از پیش مستحکم سازند.*****
برگردان از الاهه بقراط
بازگشت به قرون وسطا با هواپیما
همزمان با سی‌امین سالگرد انقلاب اسلامی در ایران و تأسیس نخستین «حکومت الله»، رسانه‌های جهان گزارش‌های متعدد و متنوعی در رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها منتشر می‌کنند. تفسیر کوتاه روزنامه اتریشی «دی پرسه» Die Presse (30 ژانویه) را می‌خوانید:
پیامدهای 12 بهمن 1357 تا به امروز ادامه دارد. در این روز آیت‌الله خمینی در تهران فرود آمد. این فرود نه تنها مهر پایان بر سرنوشت سلطنت کوبید، بلکه با به قدرت رسیدن اسلامیست‌ها، وضعیت تمامی منطقه را تغییر داد.آیت‌الله خمینی در پاسخ روزنامه‌نگاری که پرسیده بود اینک که پس از پانزده سال تبعید به وطن باز می‌گردد و از سوی میلیون‌ها نفر مورد استقبال قرار می‌گیرد، چه احساسی دارد، گفت: «هیچی!»12 بهمن 1357 بود و آیت‌الله روح‌الله خمینی با بوئینگ 747 فرانسوی در فرودگاه مهرآباد تهران فرود آمد.دو هفته پیش از آن، روزنامه‌های ایران با تیتر درشت «شاه رفت» منتشر شده بودند. خمینی، این پیرمرد مرموز و عبوس، محمدرضا پهلوی را مات و او را از صفحه شطرنج سیاسی حذف کرده بود. لیکن این به تنها به معنای پایان دو هزار و پانصد سال سلطنت در ایران نبود، بلکه یک نقطه کلیدی در عصر ناسیونالیسم سکولار در منطقه به شمار می‌رفت. از آن لحظه به بعد مسیر حرکت روحانیان در منطقه خلیج و خاورمیانه مشخص شد. همان زمان یک ایرانی در مجله اشپیگل چنین اظهار نظر کرد: «پیروزی خمینی برای من به معنای حرکت قطار سریع‌السیری است که به سوی قرون وسطا می‌راند».البته انقلاب هنوز به پایان نرسیده بود ولی کسی نیز نمی‌دانست ممکن است ارتش جانب شاپور بختیار نخست‌وزیر وقت را نگیرد. در عین حال، بدون حمایت خمینی و افراطیون انعطاف ناپذیر و لجوج امکان نداشت هیچ دولتی شکل بگیرد.
ظهور مهدی‌وارخمینی برای بسیاری از ایرانیان مانند مهدی، امام غایب، از درون تبعید و دوری ظهور کرد. خمینی در طی پانزده سال تبعید خود همواره علیه بی‌عدالتی، فقر و تحقیر سخن گفت و به نسبت آن دوران، از مدرن‌ترین وسایل تبلیغاتی بهره گرفت. موعظه‌ها و سخنرانی‌های او هزاران بار بر روی نوارها ضبط می‌شد و در مساجد توزیع می‌گشت.با وجود اینکه روشنفکران ایرانی و گروه‌های دانشجویی چپ از تلاش‌های خمینی برای تأسیس یک حکومت مذهبی هراس داشتند، ولی با این همه با وی و افرادش همکاری کردند چرا که نهایتا برای آنها یک دشمن مشترک وجود داشت: شاه!علاوه بر این خمینی قول می‌داد: «آزادی عقیده و بیان جزو حقوق اساسی هستند و مطلقا مورد تعرض قرار نخواهند گرفت». لیکن در نشئگی قدرت مطلقه، که با پیروزی انقلاب اسلامی جایگزین رژیم پیشین شد، این وعده‌ها دیگر اعتباری نداشتند. خمینی در یک استفتاء ابراز داشت: «چیزی که دیروز صحیح بود، ممکن است فردا غلط باشد».خمینی در عمل ثابت کرد ماکیاولیست است: او با ایجاد تفرقه در میان نیروهای میانه‌رو، چپ و راست توانست دستگاه قدرت اسلامی را در پسِ پشت همه آنها بر پا دارد. خمینی معمار یک نوزایی شیعی بود که به زعم وی می‌بایست ایران و تمامی منطقه را تغییر دهد.نوزایی شیعینفوذ حزب‌الله در خود ایران به مثابه نیرویی که قدرت خود را به خدا متصل می‌داند، بیش از پیش تقویت شد. نیروهای حزب‌الله در تحریریه روزنامه‌ها جای گرفتند، به مراکز احزاب سیاسی هجوم بردند و مخالفان سیاسی را قلع و قمع کردند و زنان را مجبور به رعایت مقررات حجاب نمودند. خمینی حمله عراق را به ایران در سپتامبر 1980 یک «برکت الاهی» نامید چرا که جنگ این بهانه را در اختیار اسلامیست‌ها قرا رمی‌داد قدرت خود را بیش از پیش مستحکم سازند.انقلاب اسلامی خیلی زود ادعاهای جهانشمول خود را به گوش جهانیان رساند: حکومت الله [در ایران] باید سرمشق همه امت‌های اسلامی قرار گیرد.
انزوای ایرانبه این ترتیب خمینی، عربستان سعودی را به مثابه قدرت سنتی رهبری کننده جهان اسلام، به چالش طلبید. هنگامی که آل سعود در جنگ ایران و عراق از صدام حسین پشتیبانی کرد، مهر گسست بر روابط تهران و ریاض کوبیده شد. از آن زمان جهان عرب از این هراسان است که به قول ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، توسط یک «هلال شیعی» دچار انشقاق شود.ایران از حزب‌الله در لبنان و از حماس در غزه پشتیبانی کرده و تلاش می‌کند نقش خود را در بازی خاور میانه حفظ نماید. تصویر جمهوری اسلامی به عنوان دشمن خونی اسراییل از این زاویه نیز درک‌پذیر است.خمینی از همان آغاز این روند تهاجمی را تعقیب می‌کرد. وی هنگام ورود به ایران در روز 12 بهمن گفت: «پیروزی ما زمانی کامل خواهد شد که همه خارجی‌ ها کشور را ترک کرده باشند». گروگان‌گیری 66 سیاستمدار آمریکایی در سفارت این کشور در تهران در نوامبر 1979 نقطه پایان بر روابط ایران و آمریکا نهاد. کمی بعد حمله روسها به افغانستان نیز مناسبات تهران و مسکو را به شدت سرد ساخت. در دورانی که هنوز جنگ سرد جریان داشت، تهران منزوی بین دو صندلی نشسته بود.رشد اقتصادی ایران نیز برای این آخوند همواره بی‌اهمیت بود. او بود که گفت: «اقتصاد مال خر است. ما برای خربزه انقلاب نکردیم. هدف انقلاب، اسلام است».آیت‌الله خمینی که در سوم ژوئن 1989 درگذشت، نه تنها رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی، بلکه معمار این انزوا بود. تأثیرات آنچه وی بنا ساخت، همچنان ادامه دارد.

No comments:

Post a Comment