Thursday, January 29, 2009

اعتصاب گسترده در شهرهای فرانسه


اعتصاب گسترده امروز در شهرهای فرانسه این کشور را فلج کرد. رسانه های فرانسه "پنج شنبه سیاه" را برای روز اعتصاب و تظاهرات سراسری کارکنان بخش حمل و نقل فرانسه و کارگران این کشور انتخاب کرده اند.
همه اتحادیه های کارگری از اعضای خود خواسته ا ند به اعتصاب کنندگان بپیوندند. شبکه های تلویزیونی و رادیویی دولتی نیز در این اعتصاب شرکت کرده اند و شبکه تلویزیون بین المللی فرانسه نیز به علت اعتصاب گسترده کارکنان خود، بخشهای مختلف خبری اش را حذف کرده است.
این اعتصاب سراسری در اعتراض به سیاستهای دولت سرکوزی در شرایط حاضر که جهان با بحران اقتصادی روبرو است، صورت می گیرد. اعتصاب کنندگان خواستار تدابیر اضطراری دولتی برای نجات مشاغل هستند.
دولت فرانسه با احتیاط با این اعتصاب برخورد کرده و نخست وزیر این کشور گفته است خواسته های اعتصاب کنندگان را درک می کند اما آنان نباید توقع داشته باشند دولت کار مهمی برایشان انجام دهد.
رئیس جمهور فرانسه نیز اعلام کرده هرگز در نظر ندارد در سیاستهای خود کوچکترین تغییری اعمال کند.
در ماه اکتبر گذشته تعداد بیکاران در فرانسه نخستین بار از سال 2007 به بیش از دومیلیون نفر رسید.
همچنین در 11 ماه گذشته بیش از 170 هزار نفر به جمع بیکاران فرانسوی افزوده شده است و پیش بینی می شود وضع بیکاری در سال 2009 وخیم تر شود.
خبرگزاري فرانسه در گزارشی از پاريس نوشت در پي حمايت اتحاديه هاي کارگري بخش حمل و نقل فرانسه از درخواست مخالفان چپگرا براي اعتصاب عمومي، روز پنج شنبه فعاليت بخش حمل و نقل در فرانسه مختل شد.
مخالفان چپگرا در اعتراض به سياست رئيس جمهور فرانسه براي مقابله با بحران اقتصادي و همچنين دفاع از اشتغال، قدرت خريد و خدمات عمومي، اين اعتصاب را سازماندهي کرده اند.
اداره راه آهن فرانسه اعلام کرد حمل و نقل ريلي در فرانسه و بخصوص منطقه پاريس مختل شده است و در برخي مناطق تنها سي و پنج درصد قطارها فعال هستند.
شماری از پروازهاي فرودگاه اورلي پاريس نیز لغو شدند. افزون بر اين اعتصاب به تعطيلي بيشتر مدارس و ديگر خدمات عمومي نيز منجر شده است.

No comments:

Post a Comment