Tuesday, January 27, 2009

سنگسار، واقعیتی که تکذیب می‌شود


شهرزادنیوز: ماه پیش سه مرد در مشهد سنگسار شدند. چند روز پیش خبر رسید که کبری نجار در آستانه سنگسار است. چند ماه است که دو خواهر کرجی در انتظار صدور حکم سنگسارشان هستند.
به گزارش کمپین ضد سنگسار، حداقل ده نفر در ایران در معرض اجرای حکم سنگسار قرار دارند.
این خبرها در حالی منتشر می‌شوند که مقامات قوه قضاییه با اطمینان خبر از عدم اجرای حکم سنگسار می‌دهند و حتی پس از اجرای حکم و انتشار دیرهنگام آن در رسانه‌ها نیز اولین واکنش‌شان تکذیب خبر است.
تابستان سال 85 هنگامی که خبر سنگسار یک مرد و زن در مشهد، چند ماه پس از اجرای حکم منتشر شد، سخنگوی قوه قضاییه این خبر را دروغ محض خواند و تاکید کرد که احکام سنگسار در ايران نه صادر مي‌شود و نه اجرا.
همچنین وقتی خبر احتمال سنگسار یک زن و مرد در تاکستان منتشر شد، مقامات قوه قضاییه چنین احتمالی را به کلی رد کرده و آن را شایعه نامیدند و تنها زمانی که جعفر، شوهر مکرمه سنگسار شد، دست از تکذیب این خبر برداشتند.
سه مرد مشهدی نیز در سکوت کامل خبری سنگسار شدند و تا دو هفته هیچ مقام رسمی حاضر به تایید این خبر نشد. این در حالی بود که 6 ماه پیش، 15 مرداد سال جاری رئیس قوه قضاییه از توقف اجرای احکام تمامی محکومان به سنگسار خبر داده و سه سال پیش رئیس قوه قضائیه دستور داده بود که اجرای حکم سنگسار در ایران متوقف شود.
این گفته‌های مقامات اجرایی اما هیچ‌گاه نتوانست جلوی توقف احکام سنگسار را بگیرد و قضات با این توجیه که قانون همچنان مجازات زنای محصنه را سنگسار می‌داند به صدور و حتی اجرای این احکام ادامه می‌دهند.
زنای محصنه ارتباط جنسی مرد یا زن متاهل با فرد دیگری است و در قانون مجازات اسلامی یکی از سخت‌ترین مجازات‌ها برای آن در نظر گرفته شده است. بر اساس ماده ۱۰۲ و ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی، مردان باید تا کمر و زنان تا سینه در گودال دفن شوند و "بزرگی سنگ در رجم نباید به حدی باشد که با اصابت یک یا دو عدد شخص کشته شود، همچنین کوچکی آن نباید به اندازه‌ای باشد که نام سنگ بر آن صدق نکند."
با وجود بیشتر شدن فشارهای بین‌المللی بر ایران پس از هر حکم سنگسار، قضات همچنان اصرار بر صدور و اجرای این احکام دارند و در مواقعی هم که این فشارها فزونی گرفته است، تنها به تبدیل حکم سنگسار به اعدام رضایت می‌دهند و چنان که شادی صدر، عضو کمپین ضد سنگسار در گفتگو با دویچه وله اعلام کرده است، اواخر سال گذشته يك زن در قزوين و امسال زني در تهران به جاي حكم رجم با حكم اعدام روبرو شدند.
کمپین ضد سنگسار که از سال ۱۳۸۵ در ایران آغاز به کار کرده است، تاکنون توانسته جان 8 محکوم به سنگسار را نجات دهد. اما چنان که همین کمپین اعلام کرده است، در دو سال گذشته حداقل شش نفر سنگسار شده‌اند و به نظر می‌رسد تا زمانی که قانون به صراحت حکم سنگسار را لغو نکند، هر از چندگاه شاهد انتشار اخبار سنگسار خواهیم بود.

No comments:

Post a Comment