Wednesday, January 28, 2009

بودجه 88؛ هم درآمدها غیر واقعی است هم هزینه ها



سایت فرارو: سعید لیلاز تحلیلگر اموراقتصادی با بیان اینکه لایحه بودجه سال 88 هم همچون لایحه های مشابه قابل اجرا نیست تاکید می کند که درآمدها و هزینه های این بودجه غیر واقعی در نظر گرفته شده است.
محمود احمدی نژاد سرانجام با یک تاخیر قابل توجه سه شنبه لایحه بودجه سال 88 را تقدیم مجلس کرد تا پیش از پایان سال نمایندگان به بررسی و تصویب آن بپردازند.
مهمترین نکته در این لایحه افزایش هزینه های جاری در سال 88 است. رقم هزینه های جاری از رقم 46 تریلیون تومانی مصوب سال 87 به 54 تریلیون تومان در لایحه سال 88 افزایش یافته است. در صورتی که رقم هزینه جاری مصوب بودجه 87 را 46 تریلیون تومان و رقم هزینه جاری لایحه بودجه 88 را 49 تریلیون تومان در نظر بگیریم نشان دهنده 5/6 درصد رشد هزینه های جاری لایحه بودجه 88 نسبت به مصوب بودجه 87 خواهد بود.
بر این اساس نقطه اشتراک لایحه ارایه شده با سه لایحه پیشین این دولت نیز علاوه بر افزایش هزینه های جاری افزایش حرف و حدیث های بسیار نسبت به آن است که از سوی کارشناسان مطرح شده است.
بودجه سال آینده 5 هزار و 580 میلیارد تومان کسری دارد
در همین حال سعید لیلاز تحلیلگر امور اقتصادی درباره این لایحه در گفتگو با «فرارو» می گوید: «در خصوص لایحه بودجه ارایه شده از سوی دولت پیش از هرگونه ارزیابی به طور شفاف این سوال باید پاسخ داده شود که آیا قرار است که این بودجه واقعا اجرایی شود یا اینکه به سرنوشت بودجه سال های گذشته دچار خواهد شد.»
به گفته وی این تجربه در سال های 85، 86 و 87 دیده شده و در سال 88 هم وجود دارد و در واقع این بودجه آقای احمدی نژاد یک مشکل کوچک بیشتر ندارد و آن این است که نه قابل اجرا است و نه بنا است اجرا شود.
لیلازمی افزاید: «شگفت انگیز از نظر من این است که هم مجلس هفتم و هم مجلس هشتم تجربه بودجه نویسی و اجرای بودجه دولت نهم را دارند ولی باز هم به طور جدی وارد مرحله بررسی آن می شوند.»
این تحلیلگر امور اقتصادی معتقد است که تجربه نشان می دهد فرآیند بودجه نویسی و اجرای آن در دولت یک فرآیند عادی نیست که بخواهیم وقت زیادی صرف بررسی و ارزیابی آن کنیم.
پس از ارایه لایحه بودجه از سوی دولت داود دانش جعفری نخستین وزیر اقتصاد دولت نهم و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار عقیده کرد که: «کسری موازنه پرداخت ها و ارز، کاهش درآمدهای نفتی و غیرواقعی بودن بخشی از درآمدها در بودجه سال آینده، سبب شده تا سال آینده سال سختی برای اقتصاد ایران باشد.»
لیلاز در این باره و با تاکید بر اینکه علاوه بر در آمدها هزینه های این بودجه هم غیر واقعی است می گوید: «اگر این بودجه بخواهد اجرا شود تولید ناخالص داخلی ایران به شدت کاهش پیدا می کند اشتغال نیز به شدت کاهش پیدا می کند و موج تازه ای از نرخ بیکاری جامعه را فرا می گیرد.»
از جمله مهمترین منابع درآمدی دولت در لایحه بودجه 88 افزایش مالیت ها است که این موضوع نیز تردیدهای را در پی داشته است.
لیلاز در این باره می گوید: «پیش بینی شده است 50 درصد به در آمدهای مالیاتی دولت اضافه شود این در حالی است که وقتی قرار بود 5 درصد به درآمدهای مالیاتی از طریق اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده اضافه کنیم بازارهای ایران دست به اعتصاب زدند و نزدیک بود کشور به هم بریزد.»
وی با بیان اینکه معتقدم سال آینده با این روند 25 تا 30 میلیارد تومان کسر بودجه خواهیم داشت می افزاید: «چطور ممکن است بدون اینکه شبکه مالیاتی تغییرکند دولت بتواند 50 درصد به درآمدهای مالیاتی خود اضافه کند.»

No comments:

Post a Comment