Sunday, January 25, 2009

ايران از دريچه دوربين -گزارشي از لس آنجلس تايمز

ايران از دريچه دوربين
گزارشي از لس آنجلس تايمز - دوشنبه 7 بهمن 1387 [2009.01.26]
ليزل بردنر
وقتي بعضي ها به ايران فکر مي کنند، تصوير آيت الله خميني يا شايد تصو.ير کليشه اي از مردم روستايي ايران با لباس هاي سنتي، به ذهنشان بيايد.
اياسون آتاناسياديس، خبرنگار و عکاس نمايشگاه عکسي با عنوان "کشف ديگران: ايران معاصر" را از امروز تا 29 مارس در موزه هنرهاي دستي لس آنجلس برپا کرده است.
آتاناسياديس، مي گويد: "من مي خواهم از اين فرصت استفاده کنم و نشان بدهم که ايران چقدر متنوع است".
آتاناسياديس متولد آتن است. او فارغ التحصيل دانشگاه آکسفورد و بورسيه بنياد نيمن از دانشگاه هاروارد است و ده سال گذشته را بعنوان خبرنگار مستقل براي رسانه هايي چون کريستين ساينس مونيتور، فايننشال تايمز، گاردين، بي بي سي و الجزيره، خبر هاي خاورميانه را پوشش داده است.
وقتي در دانشکده مطالعات بين الملل تهران ثبت نام کرد، که تنها رشته اي است که دانشجوي خارجي مي پذيرد، از اينکه ايران با آنچه در ذهنش تصور کرده بود، تا اين حد تفاوت دارد، شوکه شد.
مارينا هروشتسکا، مدير موزه که آتاناسياديس را از طريق استاد علوم ديني، رضا اصلان، شناخته بود، مي گويد: "او خود را در موقعيتي بسيار استثنايي قرار داده است تا تا از طريق هنرش يک زمينه مشترک براي کمک به مردمي که به دنبال درک فرهنگ هاي ديگر هستند، فراهم کند".
در حدود 60 عکس در اين نمايشگاه به نمايش در آمده است که در مورد آيين ها و مراسم و همينطور درباره زندگي روزمره مردم در ايران است. در يکي از اين عکس ها قايق هاي پارويي رنگي را مي بينيم که در ساحل درياچه زريوار در منطقه کرد نشين غرب ايران در کنار هم چيده شده اند. آنچه در اين عکس ديده نمي شود اين است که آتاناسياديس، اين عکس را در پايان سفرش به دهکده هايي گرفته است که نزديک به دو دهه پيش در جريان جنگ ايران و عراق، توسط صدام حسين بمباران شيميايي شده است. اين خبرنگار با مردم منطقه که هنوز از اثرات بمباران شيميايي در رنج اند، صحبت کرد و زماني که با قايق پارويي اش به شکل قو داشت به ساحل رسيد، گفت: "ديدن اين همه زيبايي عجيب بود".
در حدود 70 درصد جمعيت ايران زير سي سال هستند و سوژهاي اصلي عکس هاي آتاناسياديس هم نسل سوم انقلاب است که امسال سي امين سالگردش را جشن مي گيرند.
در يک عکس دو جوان هستند که پرچم ايران در دست گرفته اند و با تي شرت متاليکا، در اننتخابات سال 2005، براي اصلاح طلبان تبليغ مي کنند. آتاناسياديس، مي گويد: "اين نشان مي دهد که آنها هم مي توانند طرفدار موسيقي هوي متال باشند و در عين حال يک ايراني ناسيوناليست پر شور باشند".
يک مرکز تحقيقاتي در انتهاي نمايشگاه، فيلمي را از جوانان ايران به نمايش مي گذارد که در آن آنها از مشکلاتي چون دعوا و مرافعه با والدين، مشکل ازدياد وزن و همه مشکلاتي که در همه جاي دنيا مشترک است، بخث مي کنند و اين مجموعه مي تواند به ديگران کمک کند تا نظرشان را درمورد ايران، تغيير بدهند.
منبع: لس آنجلس تايمز 24 ژانويه

No comments:

Post a Comment