Sunday, January 25, 2009

ادامه بازداشت حسين درخشان

ادامه بازداشت حسين درخشان
گزارش ال پائيس درباره اولين بلاگر - دوشنبه 7 بهمن 1387 [2009.01.26]
آنخلس اسپينوزا
roozonline
حسين درخشان، اولين وبلاگ نويس ايراني که مليت کانادايي دارد همچنان در محلي نامشخص در ايران در بازداشت بسر مي برد. او پس از ۸ سال اقامت در خارج از کشور به ايران بازگشت و از اواخر ماه اکتبر ۲۰۰۸ ديگر نتوانست وبلاگ خود را به روز کند. دوستان و آشنايان درخشان از همان زمان ديگر او را نديدند و نگران سلامتي او هستند. به دنبال تأييد بازداشت درخشان از سوي قوه قضاييه جمهوري اسلامي، سازمان عفو بين الملل به شدت بازداشت خودسرانه او را محکوم کرد و اين درحالي است که از محل حبس وي نيز هيچ اطلاعي در دست نيست و امکان ملاقات او نيز وجود ندارد. اين اقدام دولتمردان جمهوري اسلامي در واقع سرکوب جديدي است عليه آزادي بيان.
حسين درخشان که ۳۳ سال دارد، روز اول نوامبر توسط شش مأمور لباس شخصي در منزل والدينش در تهران دستگير شد. اين طور که به نظر مي رسد آنها حکم جلب درخشان را داشته اند. عليرضا جمشيدي، سخنگوي قوه قضاييه، در تاريخ ۳۰ دسامبر ۲۰۰۸ بازداشت او را تأييد کرد و اظهار داشت که او در اختيار دادگاه انقلاب تهران است.
سخنگوي قوه قضاييه اظهار داشت که از جمله اتهامات وي، مسايلي است که در مورد "ائمه اطهار" مطرح شده. با اين حال، او ذکر نکرد که آيا اتهاماتي مربوط به اسراييل نيز به او وارد است يا خير.
دوستان درخشان از اين نگران بودند که شايد اتهامات او در رابطه با سفرش به اسراييل در سال ۲۰۰۶ باشد. اين درحالي است که جمهوري اسلامي اسراييل را به رسميت نمي شناسد. حسين درخشان پس از سفر به اسراييل در وبلاگش نوشته بود: "شايد ديگر نتوانم تا يک مدت طولاني به ايران برگردم".
از ديد ناظران امر، بازداشت و حبس درخشان نشان دهنده موج جديدي از سرکوب هاست که توسط دولت محمود احمدي نژاد نسبت به آزادي هاي اساسي اعمال مي شود. با اينکه شخص رييس جمهور وبلاگ خود را دارد و تمامي طلبه ها و آيت الله هاي قم نيز براي اشاعه عقايد خود به اينترنت دسترسي دارند، ولي به نظر مي رسد که دولتمردان جمهوري اسلامي از اين نگرانند که آزادي بيان باعث کاهش قدرت و کنترل آنها بر امور کشوري شود. نوامبر گذشته، وبلاگ نويس ديگري به نام اسماعيل جعفري به دليل "تبليغ عليه نظام و انتقال اطلاعات به خارج از کشور" به ۵ ماه زندان محکوم شد. به نقل از گزارشگران بدون مرز، دو روزنامه نگار ديگر، مجتبي لطفي و شهناز غلامي نيز در بازداشت بسر مي برند.
نگراني دولت جمهوري اسلامي براي نظارت بر اطلاعاتي که شهروندانش به آن دسترسي دارند باعث شده حدود پنج ميليون وب سايت در ايران فيلتر شود: سايت هاي سياسي، سايت هاي مربوط به حقوق بشر، سايت هاي مربوط به گروه هاي اپوزيسيون. فيلترها تا بدانجا پيش مي رود که حتي سايت هاي مربوط به موسيقي و زوج يابي نيز فيلتر مي شوند. به عنوان مثال سايت Hamsarchat به دليل اشاعه فرهنگ روسپي گري از سوي مسؤولان جمهوري اسلامي فيلتر شده است.
ولي با اين که امکان دسترسي به اکثر سايت ها وجود ندارد و اينترنت با سرعت بالا نيز در دسترس همگان نيست، در ايران در حدود بيست ميليون نفر از اينترنت استفاده مي کنند.
منبع: ال پائيس، ۲۳ ژانويه
مترجم: علي جواهري

No comments:

Post a Comment