Sunday, January 25, 2009

بازي ايران در غزه -تحليل نوول ابزرواتور

بازي ايران در غزه
تحليل نوول ابزرواتور از: -

roozonline

دوشنبه 7 بهمن 1387 [2009.01.26]
يک ماه پيش آيت الله خامنه اي اعلام کرد کساني که در راه دفاع از فلسطين کشته شوند، مستقيماً به بهشت مي روند. پس از آن، ۷۰ هزار جوان شهادت طلب براي مشارکت در درگيري هاي غزه اعلام آمادگي و ثبت نام کردند.
ولي يک هفته بعد، رهبر انقلاب اين موضوع را بدون ارائه هيچ توضيحي ملغي اعلام کرد و گفت هيچ کس نبايد در اين جنگ مشارکت کند. او گفت: "من از تمامي داوطلبان مؤمن و جوانان دينداري که براي رفتن به غزه اعلام آمادگي کردند تشکر مي کنم. ولي بايد توجه داشت که در اين مورد دست ما کوتاه است."
چرا ناگهان استراتژي جمهوري اسلامي تا اين حد تغيير کرد؟
تهران که اسلحه در اختيار جنبش حماس مي گذارد و از آن حمايت مالي مي کند، چرا ناگهان به صورت آشکار از حمايت از آن دست مي کشد؟ آن هم درست در زماني که اين جنبش بيش از ديگر مواقع به حمايت جمهوري اسلامي نياز دارد.
دليل اين عقب نشيني کاملاً مشخص است:از يک طرف، جمهوري اسلامي نمي خواهد در زماني که مقدمات مذاکره با دولت اوباما در حال مهيا شدن است به عنوان يک قدرت منطقه اي "خشن و متخلف" شناخته شود.
ازطرف ديگر، تهران نمي خواهد در جنگي که امکان شکست حماس در آن وجود دارد دخيل شود و اعتباري که پس از انجام چندين مانور نظامي به دست آورده را از دست بدهد.
البته ايران به حمايت سياسي خود از حماس ادامه خواهد داد و اين جنبش را در ادامه مبارزاتش ترغيب خواهد کرد. ولي پيروزي حماس هر چه قدر هم سمبوليک به نظر برسد، تهران را در موضعي مناسبي در برابر کشورهاي عربي که از سوي واشنگتن حمايت مي شوند قرار خواهد داد.
البته نبايد فراموش کرد که انتخابات جمهوري اسلامي نيز نزديک است [ماه ژوئن] و سران آن نبايد کاري کنند که مسايل از کنترل خارج شود.
منبع: نوول ابزرواتور، ۲۰ ژانويه ۲۰۰۹
مترجم: علي جواهريalijava_rooz@yahoo.es

No comments:

Post a Comment