Saturday, January 24, 2009

کارشناسان: قیمت نفت به 20 دلار نیز خواهد رسید

سایت جهان: کاهش قیمت نفت به 33 دلار در بازارهای جهانی و تدوین بودجه سال آینده با توجه به اتکای کشور به درآمدهای نفتی بحث‌هاي بسیاری را در میان دست اندرکاران اقتصاد بوجود آورده است چرا که به اعتقاد برخي از کارشناسان،این کاهش قیمت در روند فعلی اقتصاد و در حالی که هنوز وضعیت طرح تحول اقتصادی در کشور مشخص نیست مي‌تواند موجب کسری بودجه و کاهش اجرای پروژه های عمرانی در کشور شود. این در حالی است که در خصوص تعیین قیمت نفت در بودجه سال 88 نیز رقم 5/37 دلاری پیشنهاد شده است که برخی این رقم را غیر واقعی می دانند و معتقدند قیمت نفت در حال حاضر 33 دلار در بازارهای جهانی به فروش می رسد واحتمال دارد به نرخ 25 دلاردر هر بشکه نیز برسد. در خصوص بودجه 88 رحیم مبینی،معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری اعلام کرد که دلار 950 تومانی، نفت 37.5 دلاری،8 هزار میلیارد تومان درآمد از محل اجرای طرح تحول اقتصادی،افزایش 54 درصدی درآمدهای مالیاتی،کاهش تراز عملیاتی و مصارف ارزی،منفی شدن رشد اعتبار شرکتهای دولتی و حذف اعتبار واردات بنزین و گازوئیل از ویژگیهای بودجه سال آتي است. در حالي كه قرار است بودجه سال 88 با ویژگی‌های فوق ظرف یک هفته تقدیم مجلس شورای اسلامی شود با این وجود پیش از ارسال بودجه به مجلس،اظهارات مختلفی مبنی بر انتشار 20 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای اجرای طرح های عمرانی از سوی بانک مرکزی برای سال آینده شنیده می‌شود.در این بار ه علی قنبری،استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره با اینکه کسری بودجه 88 وابستگی بسیاری به دلار و نفت خواهد داشت اظهار داشت:باید دید که دولت،قیمت نفت را در بودجه سال آینده واقعی دیده است یا خیر. چرا که اگر قیمت نفت واقعی دیده نشود به طور حتم با کسری قابل توجهی مواجه خواهیم شد. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دولت قیمت نفت را در بودجه سال آینده 5/37 دلار دیده است اظهار داشت :این قیمت حاکی از آن است که دولت قیمت نفت را به طور واقعی ندیده است چرا که این قیمت در حال حاضر به 33 دلار در هر بشکه نزول پیدا کرده است. وی با بیان اینکه دولت می تواند قیمت نفت را به طور واقعی و پایین­تر از رقم موجود ببیند اظهار داشت :در این حال است که در صورت افزایش قیمت نفت دولت می­تواند مابقی درآمد را در صندوق توسعه قرار داده و در امور توسعه کشور سرمایه­گذاری کند . قنبری با تأکید بر اینکه علایم بازار نفت و پیش­بینی کارشناسان حاکی از آن است که قیمت نفت به 20 دلار نیز خواهد رسید اظهار داشت :در این صورت است که دولت به با کسری بودجه مواجه خواهد شد. داوود دانش جعفري عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام نیر در این خصوص گفت: به نظر مي رسد به دليل کاهش قيمت نفت،بودجه سال آتي کل کشور 25 هزار ميليارد تومان کاهش يابد.
وی درباره تاثير بحران مالي دنيا بر اقتصاد ايران گفت:يکي از اثرات منفي بحران اقتصادي دنيا بر اقتصاد کشورمان،کاهش قيمت نفت از 140 دلار به 40 دلار است که به نظر مي رسد کشور در سال آتي با کسري بودجه مواجه باشد.
حسین نجابت،عضو کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: دولت چنانچه با قیمت نفت 5/37 دلاری و با ساختار موجود بخواهد بودجه سال 88 را ببندد به طور حتم با کسری بودجه مواجه خواهد شد.

No comments:

Post a Comment