Saturday, April 11, 2009

گزارش هفته: یک هفته با نقض حقوق‌بشر


فعالان حقوق بشر در ایران
هفته ی سوم فروردین ماه 1388 را نیز با نقض گسترده ی حقوق بشر سپری کردیم. این هفته در حالی آغاز شد و پایان یافت، که هنوز 9 دانش‌جوی امیرکبیر هم‌چنان در بی‌خبری مطلق در زندان به سر می‌برند و هیچ‌کدام از مسئولین زندان اوین و مسئولان قضایی در مورد مرگ امیدرضا میرصیافی وبلاگ‌نویس و امیرحسین حشمت‌ساران پاسخی نداده‌اند.
در پانزدهم فروردین ماه پنج عضو کمپین یک میلیون امضا به دادگاه احضار شدند. نفیسه آزاد، پرستو اللهیاری، ناهید کشاورز، سارا ایمانیان و محبوبه حسین زاده بنا بر احضاریه های کتبی که دریافت کرده اند در فروردین ماه جاری باید به دادگاه انقلاب مراجعه کنند. در دیگر خبر بهروز رحیمی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق ارتباط و با یک حزب کردی توسط دادگاه انقلاب سنندج به یک سال حبس محکوم شد. در همین روز عباس جلیلیان با قرار وثیقه‌ی 100 میلیون تومانی از زندان آزاد شد، تا روز 17 فروردین ماه در دادگاه حاضر باشد. یک فعال کرد نیز به نام “امیر رضا اردلان” ساکن شهرضای اصفهان از سه هفته پیش ناپدید شده و پیگیری های خانواده برای کسب اطلاع از سرنوشت وی تا کنونه به نتیجه‌یی نرسیده است. 15
فروردین ماه مصادف با روز جهانی «مین» بود که «کانون مدافعان حقوق بشر» در اطلاعیه‌یی توجه دولت به مواردی چون «ضرورت تسریع در پاکسازی مین»، «الحاق به کنوانسیون بین المللی اوتاوا مبنی بر عدم استفاده مجدد از مین» و «رسیدگی به وضعیت بازماندگان» خواستار شد. به گفته‌ي اقبال محمدی؛ نماینده مریوان و سروآباد در مجلس استان‌های غربی کشور هر ساله در حدود دویست نفر قربانی انفجار مین می‌شوند.
در شانزدهم فروردین ماه مادر و خواهر زندانی سیاسی محمد نیک بخت هنگام مراجعه به زندان جهت ملاقات با عزیزشان دستگیر و به نقطه نامعلومی انتقال داده شدند. دو نفر از روحانیون اهل سنت به نام مولوی خلیل الله زارعی و حافظ صلاح الدین سیدی، در زاهدان اعدام شدند. این دو نفر به خاطر نگه‌داری اسلحه غیرمجاز و تلاش برای مقابله با حكومت جمهوری اسلامی به اعدام محكوم شده بودند. یک فعال حقوق بشر کرد اهل شهرستان سقز به نام محی الدین آزادی توسط نیرو های امنیتی در شهرستان سنندج بازداشت شده است. اتهامات وی هنوز مشخص نیست و به زندان مرکزی سنندج منتقل شده است.
در خبر دیگر در این روز 10 فعال جنبش زنان که در عید نوروز به خاطر «دیدار نوروزی» بازداشت شده بودند، به دادگاه رفتند. فرخنده احتسابیان، شهلا فروزانفر، بهارا بهروان، لیلا نظری، دلارام علی، ثریا یوسفی، علی عبدی، محمد شوراب، آرش نصیری اقبالی و امیر رشیدی، ۱۰ فعال جنبش زنان نهم فروردین پس از سپری کردن سه روز زندان، با قرار کفالت آزاد شده بودند.
بحران مالی و اقتصادی زمینه‌ساز اخراج ده‌ها روزنامه‌نگار از محل کارشان بود. فرهنگ آشتی، خورشید، اعتماد ملی، سرمایه و همشهری عصر از جمله روزنامه‌هایی هستند که بسیاری از خبرنگاران‌شان یا اخراج شده‌اند یا مجبور به استعفا. در همین روز حکم 3 سال زندان محمد احسانی از متهمان پرونده‌ی موسم به براندازی نرم در دادگاه تجدید نظر تایید شد. سلمان یزدان پناه دانش‌جوی ارشد روابط بین الملل دانشگاه تهران و از فعالین حقوق بشر از سوی شعبه سوم بازپرسی امنیت دادگاه انقلاب احضار شد.
دوشنبه هفدهم فروردین ماه نیز را با نقض حقوق‌بشر سپری کردیم. علی‌رضا فیروزی از اعضای مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران توسط دادستانی زنجان بازداشت شد. وی ابه خاطر پرونده‌ی دانش‌گاه زنجان بازداشت و بلافاصله در طی روزهای بعد محاکمه شد. ترور مسئول مدارس «قدس رستگاران» شهرستان خاش به ضرب گلوله چند فرد مسلح ناشناس نیز از دیگر خبرهای روز بود. افراد مسلح و ناشناس «حجت‌الاسلام عبادی» را مقابل خانواده‌اش به ضرب گلوله ترور کردند. در این روز حکم 9 سال زندان کامیار و آرش اعلایی در دادگاه تجدیدنظر تایید و به آنان ابلاغ شد. دلارا دارابی دختر نقاشی که به دلیل اقرار به قتل در هفده سالگی، بیش از پنج سال را در زندان رشت گذرانده ‏است، با داشتن استیذان و پایان گرفتن مراحل قانونی پرونده‌اش، در آستانه اجرای حکم اعدام قرار دارد. ‏
در خبر دیگر در این روز ذاکریان که قرار بود در تاریخ ۵ فروردین ماه برای شرکت در همایش «عدالت انتقالی در سرزمین‌های اشغالی در مورد مسائل فلسطین» به شهر فلورانس سفر کند، ممنوع الخروج شد. این همایش به پیش‌نهاد خود وی به دانش‌گاه اتحادیه اروپا تشکیل شده بود و قرار بوده وی مجری این مراسم باشد. در خبر آخر در این روز سه تن از کارگران شکرت مخابرات شرهستان سقز از کار اخراج شدند.
هجدهم فروردین ماه با تایید حکم سیلیویا هارتونیان یک یاز چهار متهم پرونده‌ی براندازی نرم آغاز شد. در این روز 6 دانش‌جوی دانش گاه تربیت معلم تهران به کمیته‌ی انضباطی احضار شدند. مهران عباس زاده، امین شجاع، محمد قدس، حمزه جوانمرد، فاطمه حیدری و تکتم نقدی دانش جویان احضار شده به کمیته انظباطی هستند. دادگاه علی‌رضا فیروزی و دیگر متهمان دانش‌گاه زنجان نیز در این‌ روز برگزار شد. در دیگر خبر سلمان یزدان پناه که در چند روز گذشته به دادگاه انقلاب احضار شده بود پس از مراجعه به شعبه سوم بازپرسی امنیت دادگاه انقلاب از سوی بازپرس این شعبه متهم به برهم زدن امنیت شهر تهران در سال ۸۶ شد. کارگران اخراجی کارخانه نوشابه‌سازی ساسان نیز در اعتراض به اخراج‌شان در مقابل این کارخانه تجمع اعتراضی کردند. خبرهایی در این روز مبنی بر لغو حکم هیوا بوتیمار روزنامه‌نگار زندانی منتشر شد که وکیل وی از عدم ابلاغ چنین حکمی خبر داده است.
محبوبه کرمی از اعضای مجموعه فعالن حقوق‌بشر در ایران و کمپین یک میلیون امضا بعد از 13 روز از زندان آزاد شد. در موردی عجیب خانم خدیجه نبوی همسر زندانی سیاسی سید ظهور نبوی روز چهارشنبه با یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل شد. کارگران اخراجی شرکت لوله سازی اهواز که 2000 تن هستند در این رو مقابل در این کارخانه دست به تجمع زدند. د راین روز اتحاديه آزاد کارگران ايران با انتشار بيانيه ‌یی، خوستار آزادی فوری و بدون قيد و شرط رئيس سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه شد که يک ماه پيش بازداشت شده است. اتحاديه آزاد کارگران ايران با اشاره به افزايش فشارها بر فعالان کارگری در ايران، به ويژه بر اعضای سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه، خواستار آزادی فوری و بی قيد و شرط علی نجاتی، رئيس اين تشکل غير دولتی کارگری و ساير فعالان کارگری از زندان شد. صبح این روز نیز کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه دست از کار کشیدند و جلوی در اصلی مدیریت کارخانه تجمع کردند.
علی حسین نژاد از فعالین آذربایجان که در پانزدهم فرودین ماه بازداشت شده بود، برای اجرای حکم هشت ماه حبس به زندان ماکو فرستاده شد. مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران نیز با انتشار بیانه‌یی خواستار آزادی 9 دانش جویی امیرکبیر، محمد پورعبدالله، علی‌رضا فیروزی ، شبنم مددزاده و دیگر دانش جویان درببند شد.
نوزدهم فروردین ماه قاضی حداد از تفهیم اتهام «جاسوسی» به رکسانا صابری خبرنگار ایرانی ـ آمریکایی خبر داد. به گفته قاضی حداد، رکسانا صابری همه‌ی اتهامات را پذيرفته است! خدیجه مقدم از اعضای کمپین یک میلیون امضا در این روز با تودیع وثیقه‌ی 20 میلیونی بعد از 14 روز از زندان آزاد شد. در خبری دیگر طي نامه رسمي هيات نظارت بر تشكل‌هاي اسلامي دانش‌گاه شهركرد فعاليت‌هاي انجمن اسلامی به مدت نامعلومي تعليق شد. پرونده کاوه رضایی که چندی پیش توسط ماموران وزارت اطلاعات شهرستان هشتگرد دستگیر و به وزرات اطلاعات همدان انتقال داده شده بود، به شعبه ۴ دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان هشتگرد منتقل شد.
بیستم فرودین ماه با نامه‌ی بهروز جاوید تهرانی از زندان رجایی‌شهر همراه شد که در آن از مردم ایران به خاطر سال‌ها در زندان بودن کمک می‌طلبید. در این روز دبير اجرايي خانه کارگر تبريز از اخراج صدها تن از کارگران برخی کارخانجات در تبریز سخن گفت. کريم صادق زاده گفت: در آستانه هفته کارگر، شرکت آهنگري تراکتورسازي ۱۷۰ نفر، کبريت‌سازي تبريز ۷۵ نفر، مجتمع صنعتي شمال غرب ۱۱۵ نفر، شرکت نقش جهان ۵۰ نفر و چند واحد توليدي ديگر تعدادي از کارگران خويش را اخراج کرده اند. پنج شهروند کرد مهابادی نیز به نام های هيوا پورمند، عبدالوهاب فتاحی، قادر قنده، فايق روراست و حسين بنگين پور که حدود ۶۰ روز پيش توسط نيروهای امنيتی بازداشت و زندانی شدند، همچنان بلاتکليف در زندان مهاباد بسر می‌برند.
بیست و یکم فروردین ماه، آخرین روز هفته‌ی سوم با خبر اعدام سه متهم بمب‌گذاری در شیراز آغاز شد . آنان در حضور خانواده قربانیان این بمب گذاری اعدام شدند. دادگاه سه متهم را در مورد اتهام هایی چون " نگه‌داری اسلحه، محاربه و افساد فی الارض از طریق عضویت در انجمن پادشاهی ایران، و اقدام برای براندازی حکومت اسلامی و ساختن بمب" مجرم شناخته و به اعدام محکوم کرده بود. در این روز «سازمان گزارش‌گران بدون مرز» به اشاره به اتهام جاسوسی رکسانا صابری طی بیانیه‌یی اعلام کرد «جمهوری اسلامی اطلاع رسانی را "جاسوسی" می داند». بنا به بیانیه گزارشگران بدون مرز، مرگ امیدرضا میرصیافی در زندان اوین، «دلیلی جدی برای نگرانی فزاینده از وضعیت بازداشت روزنامه نگاران زندانی است.» این سازمان با نام بردن از روزنامه نگاران و وب نگاران زندانی در ایران، مانند محمد صدیق کبودوند، محمد حسن فلاحیه زاده، مسعود کردپور، مجتبی لطفی، کاوه جوانمرد، بهمن توتونچی، عدنان حسن پور، حسین درخشان و اسماعیل جعفری، بار دیگر ایران را بزرگ ترین زندان روزنامه نگاران در خاورمیانه توصیف می کند.
در این روز بعد از ۵۰ روز از بازداشت شبنم مددزاده دانش‌جوی دانش‌گاه تربیت معلم تهران و برادر وی ، این دو نفر با خانواده خود تماس تلفنی برقرار کردند. پدر آن‌ها در مورد تماس آنان گفته: « فرزندانم گفته اند که تا ۱۵ اردیبهشت هیچ مراجعه‌یی به دادگاه نکنم. این در حالی است که پیش از این در مراجعه به دادگاه به کرات مسئولین پرونده وعده داده بودند که تا روز ۲۰ فروردین پاسخ مشخصی در رابطه با وضعیت فرزندم به من خواهند داد.» در خبر دیگر دادگاه انقلاب شهر مهاباد، دانش جوی كرد فایق روراست را به یك سال حبس تعزیری و 2 سال حبس به صورت تعلیقی محكوم كرد. و در خبر آخر سه شهروند بوكانی به نام های انور چوكلی اهل روستای داشبند از توابع بوكان و فرهاد و افشین وفایی اهل روستای عباس اباد، به اتهام همكاری با یكی از احزاب اپوزسیون فعال در كردستان به حبس تعزیری محكوم شدند. دادگاه انقلاب مهاباد مدت حبس چوكلی را دو سال تعیین و دو تن دیگر را هر كدام به 6 ماه زندان محكوم كرده است.

No comments:

Post a Comment