Saturday, April 11, 2009

پاسخ شورای نگهبان به کروبی: مراقب گفتار خود باشيد


روزنامه اعتماد: شوراي نگهبان در اطلاعيه يي به «فعالان سياسي» که ترديدهايي در مورد سلامت انتخابات مطرح کردند، هشدار داد؛ «مراقب گفتار خود باشند» و «نهاد مقدس شوراي نگهبان» را «تخريب» نکنند. اين نهاد نظارتي انتقادها از اظهارات اخير احمد جنتي دبير شوراي نگهبان را مبتني بر «برداشت ناقص» از سخنان وي ارزيابي کرد. به گزارش ايسنا در اطلاعيه شوراي نگهبان آمده است؛ «با توجه به نزديک شدن به ايام انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري، برخي از گروه هاي سياسي، رسانه ها، کانديداهاي احتمالي و هواداران آنها از روي ناآگاهي يا با هدف تلاش براي جلب توجه افکار عمومي، مواضعي را له يا عليه برخي نهادها و ارکان نظام اتخاذ مي کنند که نتيجه يي جز به طمع انداختن دشمنان و بدخواهان انقلاب و مردم را به دنبال نخواهد داشت.» اين اطلاعيه مي افزايد؛ «با رجوع به متن سخنان آيت الله جنتي دبير محترم شوراي نگهبان - که متاسفانه از سوي برخي نشريات به صورت ناقص مورد استفاده قرارگرفته - بيان خدمات دولت هاي پس از انقلاب که همه در راستاي تحقق اهداف انقلاب اسلامي تلاش کرده اند را نمي توان به منزله جانبداري از «فرد خاص» يا «نامزدي خاص» تلقي کرد.»
شوراي نگهبان با مرور برخي انتقادات از اظهارات جنتي تاکيد مي کند؛ متاسفانه موضع گيري اين افراد بر مبناي برداشتي ناقص از سخنان دبير محترم شوراي نگهبان اتخاذ شده و دشمنان انقلاب اسلامي و مردم کشورمان را به تلاش براي تضعيف اين نهاد مقدس تشويق کرده است. در حالي که اين موضع گيري برخلاف نص صريح بيانات راهبردي رهبر معظم انقلاب در نوروز امسال است که فرمودند؛ «مبادا نامزدها در اثناي فعاليت هاي انتخاباتي خودشان جوري رفتار کنند و حرفي بزنند که دشمن را به طمع بيندازند. رقابت ها را منصفانه کنند، حرف ها را منصفانه کنند، از جاده انصاف خارج نشوند... انتخابات به فضل الهي و به حول و قوه الهي انتخابات سالمي است. من مي بينم بعضي ها در انتخاباتي که دو سه ماه ديگر انجام خواهد گرفت، از حالا شروع کرده اند به خدشه کردن. اين چه منطقي است؟ اين چه فکري است؟ اين چه انصافي است؟»
در پايان اطلاعيه شوراي نگهبان آمده است؛ «يکي از اهداف دشمنان انقلاب تخريب شخصيت هاي خدوم نظام اسلامي است که همواره مورد تاييد حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري بوده اند. با توجه به نزديک شدن انتخابات رياست جمهوري و گرم شدن بازار تبليغاتي کانديداهاي احتمالي انتخاباتي، از همه فعالان سياسي، نامزدهاي انتخاباتي و احزاب، گروه ها و رسانه هاي هوادار آنان انتظار مي رود مراقب گفتار و نوشتار خود باشند تا خداي ناکرده موضع گيري آنان موجب سوءاستفاده دشمنان انقلاب در جهت تخريب نهاد مقدس شوراي نگهبان و شخصيت هاي انقلابي قرار نگيرد.» اگرچه اطلاعيه شوراي نگهبان به صراحت از کسي نام نبرده است اما اوايل فروردين ماه امسال مهدي کروبي دبيرکل حزب اعتماد ملي و کانديداي انتخابات رياست جمهوري در نامه يي خطاب به احمد جنتي به جانبداري او از احمدي نژاد اعتراض کرد. کروبي در نامه خود خطاب به دبير اين شورا هشدار داد «هرگونه نشانه يي از تخلف نهادهاي اجرايي و نظارتي» را در انتخابات افشا خواهد کرد. وي ستايش احمد جنتي از عملکرد دولت محمود احمدي نژاد در بوشهر را «تخلف آشکار از جايگاه قانوني شوراي نگهبان» دانست و نوشت؛ «اکنون که ايشان مي خواهند شوراي نگهبان را به حزبي سياسي تغيير دهند، اين حق را براي خود قائل هستم که از سلامت انتخابات نگران باشم.»
کروبي تاکيد کرده بود وقتي «پير شوراي نگهبان» در جمع ناظران از «نامزدي خاص» حمايت کند، «از ناظران جوان چه انتظاري مي توان داشت جز اينکه تصور کنند همان نامزد خاص بايد برنده انتخابات باشد.»
اما دبير شوراي نگهبان در سخناني اطلاعيه نهاد تحت امرش را تکميل کرد. احمد جنتي که روز گذشته امامت نماز جمعه تهران را بر عهده داشت در سخناني با اشاره به انتخابات پيش رو هرگونه ترديد درباره سلامت انتخابات را رد کرد و گفت؛ همان طور که رهبر معظم انقلاب اشاره داشتند هم اکنون يک عده قصد دارند اين طور القا کنند که سلامت انتخابات در خطر است و احتمال مخدوش شدن وجود دارد اما 30 سال است که انتخابات برگزار شده و سلامت آن از سوي مجريان و ناظران تضمين شده و اين اتفاق تازه يي نيست، مردم هم گوش به اين حرف ها نمي دهند و راه خودشان را پيدا کرده و ادامه مي دهند.

No comments:

Post a Comment