Tuesday, April 14, 2009

مجمع پارلمانى شوراى اروپا به تعيين تضمينهاى كاملى از حفاظت بينالمللى براى اشرف فراخوان داد



مجمع پارلمانى شوراى اروپا به تعيين تضمينهاى كاملى از حفاظت بينالمللى براى اشرف فراخوان داد

7:30:05

PM 1388/1/25
مجمع پارلماني شوراي اروپا
مجمع پارلمانى شوراى اروپا كه نمايندگان پارلمانها وسناتورهاى 47كشور اروپا و آسياى مركزى را دربر مىگيرد، در بيانيهاى به تعيين «تضمينهاى كاملى از حفاظت بينالمللى» براى شهر اشرف فراخوان داد.
شوراى اروپا اعلام كرد: ”وضعيت ايرانيان در كمپ اشرف در عراق بيش از حد هشدار دهنده است. اين افراد بايد به‌صورت اضطرارى تضمينهاى كاملى از حفاظت بينالمللى دريافت كنند“ .
مجمع پارلمانى شوراى اروپا از مقامهاى عراقى خواست كه «ساكنان اشرف را بهزور به ايران برنگردانند، آنها را به كشور ديگرى كه مىتواند بعدا آنها را به ايران بفرستد اخراج نكنند و آنها را به اجبار در داخل عراق جابجا نكنند»
متن بيانيه صادرشده از سوى مجمع پارلمانى شوراى اروپا بدين قراراست:
14آوريل
كميته مهاجرت پناهندگان و جمعيت ايرانيان در كمپ اشرف در عراق نياز سريع به حفاظت بينالمللى دارند استراسبورگ. 14آوريل - خانم كورين يونكر رئيس كميته مهاجرت، پناهندگان و جمعيت مجمع پارلمانى شوراى اروپا، كه از سوى شوراى اروپا مأمور

رسيدگى به موضوع اشرف شده است، گفت: «وضعيت ايرانيان در كمپ اشرف در عراق بيش از حد هشدار دهنده است. اين افراد بايد به‌صورت اضطرارى تضمينهاى كاملى از حفاظت بينالمللى دريافت كنند»
كمپ اشرف محل استقرار تعداد 3500نفر ايرانيانى است كه از ايران به عراق پناه بردهاند و بسيارى از آنان بمدت بيش از دو دهه در آن‌جا زندگى كردهاند. در آغاز امسال اداره كمپ اشرف از آمريكا به دولت عراق كه قول تامين تضمينها و پروسدورهايى مشابه آنچه كه قبلا بين ارتش آمريكا و ساكنان اشرف توافق شده بود را داد، انتقال پيدا كرد.
خانم يونكر گفت: «وضعيت در كمپ اشرف از بد به بدتر پيش مىرود. دولت عراق اين را روشن ساخته است كه مىخواهد كمپ را ببندد و انتظار دارد كسانى كه در آن زندگى مىكنند يا به ايران برگردند و يا به كشور ثالث بروند. مطابق اظهارات مقامهاى عراق. انتقال اين نفرات به ميان يك صحرا در جنوب عراق نيز درنظر گرفته شده است. بسيارى از ساكنين اشرف اعضاى اپوزيسيون ايران از سازمان مجاهدين خلق ايران هستند كه اگر به اجبار به ايران برگردانده شوند با ريسك تعقيب مواجه خواهند بود. اين افراد را مورد اذيت و آزار قرار مىدهند تا آنها را وادار به ترك محل نمايند» (سازمان مجاهدين خلق ايران يك گروه اپوزيسيون ايرانى مستقر در عراق است كه اخيرا از ليست سياه تروريستى اتحاديه اروپا خارج شد).
وى افزود: «محدوديتهايى در مورد تحويل تداركات بر ساكنان كمپ اشرف اعمال مىشوند. هم‌چنين گزارشهايى وجود دارند كه ساكنان اشرف امكان مراجعه به بيمارستانهاى عراق را ندارند و پزشكان در ديدار از اين كمپ با مشكلاتى از جانب مقامهاى عراقى مواجه شدهاند. علاوه بر اين، از ورود خانوادهها و ساير ديداركنندگان به كمپ جلوگيرى مى‌شود».
خانم يونكر گفت در حاليكه شرايط زندگى در اين كمپ اولين نگرانى است، بزرگترين خطر فقدان حفاظت بينالمللى تضمين شده براى ساكنان مىباشد. خانم يونكر گفت: «اين افراد با ريسك جدى استرداد به ايران مواجهند. جايى كه - بهعنوان مخالفين رژيم سياسى ايران- آنان در آن‌جا با دستگيرى و ريسك شكنجه، بدرفتارى و مجازات مرگ مواجه خواهند بود». وى گفت: «من به شدت نگرانم كه دولت عراق هرگز رسماًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًًً حقوق ساكنان اشرف تحت كنوانسيون 4 ژنو يا قوانين بينالمللى را بهرسميت نشناخته است. من از مقامهاى عراقى مىخواهم كه ساكنان اشرف را كه با خطر دستگيرى در ايران مواجهند بهزور به ايران برنگردانند، اين افراد را به كشور ديگرى كه مىتواند بعدا آنها را به ايران بفرستد اخراج نكنند، و آنها را با اجبار در داخل عراق جابجا نكنند».
خانم يونكر هم‌چنين از دولت عراق خواست كه محدوديتهاى اعمال شده بر كمپ اشرف، از جمله محدوديت انتقال كالا و خدمات را بردارد و از اين مقامهاى خواست كه به سازمانهاى بينالمللى و سازمانهاى غيردولتى اجازه دسترسى كامل به اين كمپ را بدهد تا شفافيت در شرايط آن‌جا و اقدامهايى كه در رابطه با كمپ اشرف و ساكنان آن به اجرا درميايد تضمين پيدا كند.

No comments:

Post a Comment