Monday, January 26, 2009

جمهوری اسلامی قبرستان نجف را آباد می‌ كند


جام جم آنلاين: "علي اصغر پرهيزكار" مدير عامل صندوق حفظ، احيا و بهره برداري از مراکز تاريخي ايران در ديدار با سفير عراق در تهران، آمادگي اين صندوق را براي بازسازي و مرمت قبرستان تاريخي وادي السلام در نجف اشرف اعلام كرد. به گزارش ايرنا، پرهيزكار به "لواي الزيبدي" سفير عراق گفت: بزرگان ديني و مشاهير ايراني بسياري در قبرستان وادي السلام واقع در شهر نجف اشرف دفن هستند و به همين دليل دولت ايران طرح مرمت اين قبرستان را در دستور کار قرار داده است.
وي افزود: طرح نهايي و انعقاد تفاهم نامه طرح مرمت قبرستان وادي السلام پس از اعلام نظر نهايي مسوولان عراقي آماده خواهد شد.
قبرستان "وادي السلام" در نجف اشرف، کهن ترين و بزرگترين قبرستان جهان اسلام است که مزار پيامبراني از حضرت آدم(ع) به بعد و آرامگاه بسياري از ايرانيان از جمله علامه حلي، مقدس اردبيلي، شيخ مرتضي انصاري و رييس علي دلواري در آن قرار دارد.
صندوق احيا و بهره برداري از اماکن تاريخي بر اساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي تشکيل شده و حوزه فعاليت آن مرمت، احيا و بهره برداري از اماکن تاريخي کشور است.
پرهيزكار گفت: با توجه به اشتراکات تاريخي، فرهنگي و معماري دو کشور ايران و عراق، ايران آماده است تا تجربيات خود در بازسازي بناهاي تاريخي را به دولت عراق انتقال داد.
کاردار عراق نيز در اين ديدار از ايران خواست تا طرح مرمت قبرستان وادي السلام را به صورت مکتوب ارائه کند.
الزبيدي گفت: در صورت ارائه اين طرح موضوع در وزارت سياحت عراق بررسي خواهد شد تا در صورت تصويب نهايي اجراي اين طرح به جمهوري اسلامي ايران واگذار شود.وي يادآور شد: قبرستان وادي السلام نه فقط مدفن مشاهير و مومنان شيعه، بلکه مدفن پيامبراني چون حضرت هود(ع) و حضرت صالح(ع) است.
کاردار عراق در ايران افزود: اين قبرستان كه با شهادت امام علي (ع) ايجاد شد، داراي تاريخ اصيلي است و اين منطقه را به يک منطقه بسيار عرفاني تبديل کرده است.

No comments:

Post a Comment