Thursday, January 22, 2009

فیدل کاسترو: در صداقت اوباما تردید ندارم

فیدل کاسترو: در صداقت اوباما تردید ندارم

فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا
۱۳۸۷/۱۱/۰۳
رهبر انقلاب کوبا، در پیامی، باراک اوباما را «فردی صادق» خواند و او را به دلیل «نیات والایش» ستود اما گفت که اوباما باید به پرسش‌های بسیاری پاسخ دهد.
یاداشت فیدل کاسترو، دبیرکل حزب کمونیست و رئیس جمهوری پیشین کوبا، در یک وب‌سایت دولتی آن کشور منتشر شده است.
رهبر انقلاب کوبا در یاداشت خود نوشته است: همان طور که به کریستینا فرناندز [رئیس جمهوری آرژانتین] گفتم، انقلاب ما در کوبا بیش از ۱۰ دوره ریاست جمهوری آمریکا دوام پیدا کرده است.


بیشتر بخوانید:
انقلاب کاسترو پنجاه ساله شد
فیدل کاسترو از قدرت کناره گیری کردکریستینا فرناندز، رئیس جمهوری آرژانتین که برای دیداری سه روزه به کوبا رفته بود، روز چهارشنبه پس از دیدار با فیدل کاسترو گفت که کاسترو مراسم تحلیف باراک اوباما را از تلویزیون دنبال می‌کرده است. خانم فرناندز گفت که کاسترو باراک اوباما را «مردی مطلقا صادق» خواند.

فیدل کاسترو، که اول ژانویه سال ۱۹۵۹ در کوبا به قدرت رسید، در یاداشت خود ضمن تحسین باراک اوباما نوشته است: «من شخصا هیچ تردیدی در صداقت اوباما در بیان ایده‌هایش نداشتم؛ اما به رغم نیات والای او، بسیاری از پرسش‌ها هست که باید پاسخ داده شود.»
به نوشته فیدل کاسترو، یکی از پرسش‌هایی که باراک اوباما باید به آن پاسخ دهد این است که «چگونه نظام اسراف‌کار مصرف‌محور از محیط زیست حفاظت می‌کند».
باراک اوباما پیش از این گفته بود که خواستار حرکت به سوی عادی‌سازی مناسبات واشینگتن با هاوانا است اما تحریم ۴۶ ساله آمریکا علیه کوبا را لغو نخواهد کرد.
یاداشت فیدل کاسترو ساعاتی پس از آن منتشر شد که رائول کاسترو، رئیس جمهوری کوبا، شایعه وخیم شدن حال برادرش را تکذیب کرد.
رائول کاسترو در واکنش به شایعه‌ها گفت: «او نرمش می‌کند، زیاد تفکر می‌کند، بسیار می‌خواند و به من هم کمک می‌کند.»

یاداشت فیدل کاسترو ساعاتی پس از آن منتشر شد که رائول کاسترو، رئیس جمهوری کوبا، شایعه وخیم شدن حال برادرش را تکذیب کردرائول کاسترو افزود: «من بزودی به اروپا سفر خواهم کرد اما گمان می‌کنید اگر حال فیدل وخیم باشد، می‌توانم او را تنها بگذارم؟»

فیدل کاسترو پس از عمل جراحی در ژوییه سال ۲۰۰۶ در اجتماعات عمومی حاضر نشد و تاکنون تنها چند ویدئو و عکس از وی منتشر شده است.
تنها حضور فیدل کاسترو در عرصه عمومی کوبا از طریق انتشار یادداشت‌هایش بوده است. پیش از این یاداشت تازه، آخرین یاداشتی که از فیدل کاسترو منتشر شد پانزدهم دسامبر ۲۰۰۸ بود.
رائول کاسترو پس از عمل جراحی برادرش زمام امور کوبا را در دست گرفت و در فوریه سال ۲۰۰۸، پس از آن که فیدل کاسترو اعلام کرد به دلیل وضع جسمی نمی‌تواند در مقام ریاست جمهوری باقی بماند، این مقام را رسما عهده‌دار شد.

No comments:

Post a Comment