Tuesday, January 20, 2009

اوباما امروز به کاخ سفید می‌رود

باراک اوباما در روز ملی خدمت‌رسانی، يادبود مارتين لوتر کينگ، به مرکز جوانان بی‌خانمان رفت و آستين‌ها را بالا زد تا سهمی در نقاشی ديوارها داشته باشد.
(عکس از
AFP

تا ساعاتی دیگر مراسم تحلیف باراک اوباما، به عنوان چهل و چهارمین رئیس جمهوری ایالات متحده، در مجتمع کنگره آمریکا در واشینگتن برگزار می‌شود.
از روزهای قبل تخمين زده شده است که دو ميليون نفر برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید به شهر واشینگتن سفر می‌کنند. شبکه‌های تلویزیونی نیز از ساعاتی پیش تصاویری از جمعیت انبوه حاضر در محوطه روبه‌روی مجتمع کنگره، که بنای یادبود آبراهام لینکلن نیز در آن قرار دارد، را پخش می‌کنند.
بر پایه یک نظرسنجی که روزنامه نيويورک تايمز و شبکه تلويزيونی سی‌بی‌اس مشترکا انجام داده‌اند، ۷۹ درصد آمريکايی‌ها به دوران رياست‌جمهوری باراک اوباما خوش‌بين هستند.
باراک اوباما روز دوشنبه، يک روز پيش از نقل مکان به کاخ سفيد و روزی که به به ياد مارتين لوتر کينگ، رهبر سياه‌پوست حقوق مدنی در آمريکا، نام‌گذاری شده است، از يک مرکز خدماتی برای کودکان و نوجوانان بی‌خانمان در شهر واشینگتن بازدید کرد.
بر پایه یک نظرسنجی که روزنامه نيويورک تايمز و شبکه تلويزيونی سی‌بی‌اس مشترکا انجام داده‌اند، ۷۹ درصد آمريکايی‌ها به دوران رياست‌جمهوری باراک اوباما خوش‌بين هستند.
در آمریکا مرسوم است که افراد در روز مارتین لوتر کينگ، به ياد رهبر مبارزه برای حقوق مدنی، کاری عام‌المنفعه انجام می‌دهند. رئيس‌جمهوری منتخب آمريکا نیز از این فرصت استفاده کرد، کراوات خود را باز کرد، آستين‌ها را بالا زد و چند دقيقه‌ای را به کارهايی نظير رنگ کردن ديوار اتاق‌ها و باز کردن چوب پرده و پرده‌های قديمی و نظاير آن پرداخت.
کار اصلی باراک اوباما در مقام رئیس جمهوری ایالات متحده از نخستين ساعات بعدازظهر امروز، به وقت واشینگتن، و پس از ادای سوگند آغاز می‌شود.
باراک اوباما ۷۷ روز پیش در انتخابات ریاست جمهوری بر رقیب جمهوریخواهش، جان مک‌کین، پیروز شد.
اوباما؛ او کیست؟
روزنامه واشینگتن پست در گزارشی، که روز سه‌شنبه منتشر کرده، چنین ارزیابی کرده است که آنچه تاکنون از آقای اوباما ديده شده را نمی‌توان براحتی مقوله‌بندی کرد، بر چسبی به آن زد يا به واسطه آن آينده را در مورد وی پيش‌بينی کرد.
به نوشته واشینگتن پست، آقای اوباما در تمامی انتصاب‌هایی که انجام داده فردی ميانه‌رو بوده، و در انتصاب‌های خود حزبی و جانب‌دارانه عمل نکرده است.
به نوشته واشینگتن پست، آقای اوباما در تمامی انتصاب‌هایی که انجام داده فردی ميانه‌رو بوده، و در انتصاب‌های خود حزبی و جانب‌دارانه عمل نکرده است.
همچنین جان پودستا، يکی از رؤسای کميته انتقالی رياست‌جمهوری، در مورد شخصيت باراک اوباما به روزنامه نيويورک تايمز گفته است: «زندگی او به گونه‌ای است که کينه و حسد در ان جايی ندارد. قادر است در زمانی نسبتا کم اطلاعات زيادی را کسب کند و سريع تصميم بگيرد. می‌داند که اشتباه هم می‌کند. اما در عين حال می‌داند که بايد کار را به بهترين شکل ممکن انجام داد، پس وقتی تصميمی گرفت آن را اجرا می‌کند».
ادوارد رندل، فرماندار پنسيلوانيا و از اعضای حزب دموکرات و از طرفداران هيلاری کلينتون در انتخابات رياست جمهوری، نیز در مورد آقای اوباما به روزنامه بوستون گلوب گفته است: «او جسارت سياسی دارد، با اعتماد به نفس به سمت مشکل می‌رود. اما منطق سياسی می‌گويد که بايد دست به عصا بود، آهسته عمل کرد، اول راه‌های ساده‌تر را انتخاب کرد و سعی کرد تا موفقيت‌هايی به دست آورد. اوباما هدف‌گرا ست، فرآيند رسيدن به هدف چندان مود توجه‌اش نيست. اگر لازم باشد که کار غيرمعمولی انجام دهد يا دوستان خود را کنار بزند تا به هدف خود برسد، حتماً اين کار را خواهد کرد».
«با شروع دوران اوباما، هيچ‌کس مطمئن نيست که سمت و سوی ما به کجا خواهد بود، اما در همه ما اين حس وجود دارد که در مسير جديد و ناشناخته حرکت خواهيم کرد».
جان مک‌کین، رقیب انتخاباتی باراک اوباما
پیش از این جان مک‌کين، رقيب باراک اوباما در کارزار انتخابات، در مورد رياست‌جمهوری اوباما گفته بود: «با شروع دوران اوباما، هيچ‌کس مطمئن نيست که سمت و سوی ما به کجا خواهد بود، اما در همه ما اين حس وجود دارد که در مسير جديد و ناشناخته حرکت خواهيم کرد».
«راهی سخت»
روز یک‌شنبه، ۱۸ ژانویه، هنرمندان سرشناس موسیقی در جلو بنای يادبود آبراهام لينکلن در واشینگتن به اجرای برنامه‌های مختلف پرداختند.
باراک اوباما در پایان آن مراسم، در سخنانی کوتاه، «سختی راه پيش روی خود» را به همه يادآوری کرد.
آقای اوباما گفت که آمريکا درگير جنگ است، اقتصاد کشور دچار بحران است، ميليون‌ها آمريکايی بيکار شده‌اند و خانه‌های خود را به دليل نپرداختن وام از دست داده‌اند.
باراک اوباما گفت: «علی رغم اين همه، من امروز اينجا اميدوار ايستاده‌ام؛ اميدوار به اينکه ايالات متحده آمريکا اين سختی‌ها را تحمل خواهد کرد و بر آن چيره خواهد شد. روياهای پدران ما در اين روزگار زنده خواهد ماند».

No comments:

Post a Comment