Monday, January 19, 2009

کبرا نجار در آستانه آزادي

کبرا نجار در آستانه آزادي
گفتگو با وکيل متهم - سه شنبه 1 بهمن 1387 [2009.01.20]
آسيه اميني
وکيل کبرا نجار، زن محکوم به سنگساري که از ارديبهشت ماه سال 76 تاکنون با حکم سنگسار در زندان به سر مي برد، در مصاحبه با روز تاکيد مي کند که نامبرده، در آستانه تبديل شدن حکمش به مجازات شلاق و سپس آزادي قرار گرفته است.
مريم کيان ارثي وکيل کبرا به روز مي گويد: پي گيري هاي زيادي براي تغيير حکم کبرا انجام شد و بالاخره امروز ظهر از قوه قضائيه خبردار شديم که پيشنهاد تبديل شدن حکم سنگسار خانم نجار از دفتر آقاي شاهرودي راهي کميسيون عفو و بخشودگي شده است.
کيان ارثي در اين باره توضيح مي دهد: اين بار درخواست بخشودگي ، يا بهتر بگويم پيشنهاد عفو موکلم مستقيما از دفتر رياست محترم قوه قضائيه خطاب به آقاي شيرج [رئيس حوزه نظارت قضايي ويژه قوه قضاييه] مطرح شده است تا از طريق ايشان به کميسيون عفو فرستاده شود.
در نامه اي که وکيل کبرا به آن اشاره دارد آمده است و خطاب به رئيس حوزه نظارت قضايي ويژه قوه قضائيه نوشته شده، پيشنهاد تبديل شدن حد رجم به صد ضربه شلاق عنوان شده است.
اين پيشنهاد بنا به تفسير وکيل کبرا ، بايد راهي کميسيون عفو و بخشودگي شده و تاييديه اين کميسيون را براي مجازات جايگزين و سپس آزادي کبرا نجار دريافت کند.
کبرا نجار در سن 33 سالگي به اتهام معاونت در قتل همسرش دستگير شد. او سپس به اين معاونت اقرار کرد و در عين حال بارها در اعترافاتش توضيح داد که در زمان حيات همسرش از جانب وي وادار به تن فروشي مي شده است. کبرا به تحمل زندان و نيز حد رجم محکوم شد. همجرم او ، حبيب، که به دليل قتل همسر کبرا به اعدام محکوم شده بود با بخشش خانواده اولياء دم آزاد شد. اما کبرا نجار 11 سال را در زندان تبريز با حکم سنگسار گذراند و چندي پيش به زندان رجايي شهر منتقل شد.
هيرو دختر بزرگ کبرا که هميشه مسووليت پي گيري پرونده مادرش را به دوش کشيده و پيش از اين نيز در گفت و گو با سايت روز، از زندگي مادرش و رنجهاي او سخن گفته بود، با شعف مي گويد: از شدت خوشحالي حتا نمي توانستم گريه کنم. نمي توانستم فرياد بزنم اما ساعت 4 امروز از ميدان وليعصر تا ونک را با گريه دويدم. مادرم به خانه بر مي گردد اگرچه بچه ها ديگر بزرگ شده اند!
مريم کيان ارثي وکيل کبرا خاطرنشان مي کند: اميدوارم که کبرا در يکي از اعياد نزديک با تبديل شدن حکمش، آزاد شود و جا دارد که اينجا از تلاش آقاي جمشيدي سخنگوي قوه قضائيه در پي گيري پرونده موکلم تشکر کنم.
عليرضا جمشيدي سخنگوي قوه قضاييه، مرداد ماه امسال نيز در يکي از کنفرانسهاي مطبوعاتي اش از احتمال آزادي همه محکومان به سنگسار سخن گفته و وعده هايي داده بود. اگر چه در فاصله اي که تا تحقق اين وعده مانده است تا کنون سه فرد در دي ماه امسال در شهر مشهد سنگسار شده اند، اما ظاهرا پي گيري فردي وي روي برخي پرونده ها تا کنون موجب آزادي چندين نفر شده است.
فعالان حقوق بشر در ايران و جهان پيش از اين بارها خواستار حذف قانون سنگسار در ايران که تنها راه تضمين شده توقف هميشگي اين مجازات همراه با شکنجه است شده اند.
طبق ماده ششم ميثاق جهاني حقوق سياسي و مدني، که ايران نيز بدان متعهد شده است، مجازات اعدام در کشورهايي که هنوز اين مجازات را از قانونشان حذف نکرده اند، تنها در مورد مهمترين جنايات قابل اعمال خواهد بود. اين در حالي است که مجازات سنگسار يا رجم در قانون ايران براي افرادي صادر و اجرا مي شود، که مرتکب زناي محصنه مي شود.
با آزاد شدن کبرا نجار، حد اقل نه محکوم به سنگسار ديگر در زندانهاي ايران به سر مي برند.

No comments:

Post a Comment