Saturday, April 4, 2009

بحران هسته ای؛ رژیم تهران فرصت زیادی ندارد



رادیو آمریکا: حريت، روزنامه ترکيه در چاپ انگليسی خود به نقل از خبرگزاری رويتر از نيويورک می نويسد ديپلمات ها ميگويند ايران برغم پيشنهادی که آمريکا برای مذاکره داده است از فرصتی زياد برخوردار نيست، و تاکيد بر بهبود مناسبات نيز احتمالا محدوديت های خاص خود را دارد.
حريت می نويسد به گفته ديپلمات ها اگر تلاش باراک اوباما رئيس جمهوری آمريکا برای بهبود مناسبات با ايران نتواند تهران را متقاعد سازد که از پيگيری غنی سازی اورانيوم دست بردارد، آمريکا در شورای امنيت سازمان ملل متحد وارد تلاش برای وضع تحريم های تنبيهی جديد عليه ايران خواهد شد. اما فعلا برنامه های مربوط به وضع چهارمين دور تحريم های بين المللی عليه ايران دست کم تا برگزاری انتخابات رياست جمهوری ايران در ماه ژوئن (خردادماه) معلق گذاشته ميشود.
حريت می نويسد تحليل گران ميگويند پرسش مهم تر از انتخابات ايران اين است که اسرائيل برای اينکه ببيند رويکرد آمريکا به ايران ثمر بخش است يا نه، تا تصميم بگيرد به تاسيسات اتمی ايران حمله کند يا نه، حاضر است تا چه وقت صبر کند.
حريت می نويسد مارک فيتزپاتريک، مقام سابق در وزارت امورخارجه آمريکا و کارشناس در امور جلوگيری از اشاعه و گسترش تسليحات اتمی در انستيتوی بين المللی تحقيقات استراتژيک معتقد است ايران برای تغيير در موضع اتمی اش، پس از برگزاری انتخابات، فرصت زيادی نخواهد داشت.
وی ميگويد اسرائيل تا ابد منتظر نمی ماند و می افزايد من نمی توانم پيش بينی کنم چندماه طول خواهد کشيد، اما تصور هم نميکنم ايران بيشتر از چند ماه وقت داشته باشد.
بنجامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل و چند دستيار نظامی اش در اين هفته به مجله اتلانتيک گفتند اسرائيل مدتی طولانی صبر نخواهد کرد.
اين مجله اظهارات يکی از دستياران وی را در ارتش نقل ميکند که گفته است که جدول زمانی اسرائيل بر پايه چند ماه تنظيم شده است نه چند سال.

No comments:

Post a Comment