Sunday, April 19, 2009

سوئیس: از دست‌ دادن با احمدی ‌نژاد عکس نگیرید



سایت دویچه وله: آلمان در کنفرانس ضد نژادپرستی که روز دوشنبه (۲۰ آوریل) در ژنو آغاز می‌شود، شرکت نخواهد کرد. به گفته‌ی فرانک والتر اشتاین‌مایر، این خطر وجود دارد که کنفرانس مزبور مورد سوءاستفاده قرار گیرد.
دولت آلمان شامگاه یکشنبه (۱۹ آوریل) اعلام کرد که از شرکت در کنفرانس بحث‌برانگیز ضدنژادپرستی در ژنو خودداری خواهد ورزید.
فرانک والتر اشتاین‌مایر پس از تماس‌های تلفنی با دیگر همتایان اروپایی خود، ضمن اعلام این تحریم گفت: «گرفتن چنین تصمیمی برای ما آسان نبوده است، اما از دید دولت آلمان این خطر وجود دارد که علیرغم تلاش‌های انجام شده، به ویژه از سوی اتحادیه اروپا، شماری کشورها از کنفرانس ضدنژادپرستی برای بیان مصالح خود سوءاستفاده کنند و چنین چیزی قابل پذیرش نیست.»
وزیر خارجه‌ی آلمان در روز شنبه (۱۸ آوریل) در تماس‌های متعدد تلفنی که از جمله با همتایان فرانسوی، بریتانیایی، سوئدی، دانمارکی، اسپانیایی و هلندی خود داشت، بر آن بود که بتواند خط مشی و سیاستی یکپارچه برای اتحادیه‌ی اروپا بیابد. این گفت‌وگوها که ادامه‌ی آن به یکشنبه موکول شده بود، بی‌نتیجه ماند.
این نخستین بار است که آلمان از شرکت در کنفرانسی که از سوی سازمان ملل برگزار می‌شود، سرباز می‌زند. اشتاین‌مایر تمامی شرکت‌کنندگان در کنفرانس ژنو را فرا خواند که تلاش جدی خود در راه مبارزه‌ی موثر با نژادپرستی و تبعیض نژادی را به نمایش بگذارند و از استفاده‌ی ابزاری از این کنفرانس خودداری کنند.
وزیر خارجه‌ی آلمان همچنین تصریح کرد که دولت کشورش علیرغم آنکه در کنفرانس ژنو حضور نمی‌یابد، روند آن را به دقت دنبال خواهد کرد و سیاست و موضع خود را کاملا با دیگر اعضای اتحادیه اروپا هماهنگ خواهد نمود.
در کنار آلمان، کشورهای هلند، ایتالیا و آمریکا نیز روز یکشنبه (۱۹ آوریل) اعلام کردند که در کنفرانس ژنو شرکت نخواهند جست. این درحالیست که بریتانیا حضور خود در کنفرانس مزبور را اعلام داشته است.
اسرائیل و کانادا از جمله کشورهایی هستند که از مدت‌ها پیش تصمیم گرفته بودند، کنفرانس ضدنژادپرستی در ژنو را تحریم کنند. رهبران این دو کشور از این امر ابراز نگرانی کرده بودند که ممکن است کشورهای اسلامی از این کنفرانس برای حمله‌های تبلیغاتی به اسرائیل سوء استفاده کنند.
در کنفرانس ضدنژادپرستی که روز دوشنبه (۲۰ آوریل) کار خود را آغاز می‌کند و تا روز ۲۵ آوریل ادامه می‌یابد، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران نیز حضور خواهد داشت. وی که شامگاه یکشنبه وارد سوئیس شد، با هانس رودولف مرتس، همتای سوئیسی خود دیدار کرد.
این دیدار تحت تدابیر شدید امنیتی صورت گرفت. رییس تشریفات سوییس از عکاسان خواسته بود که از دست‌دادن مرتس و احمدی‌نژاد عکس نگیرند. اسراییل به سختی به این دیدار اعتراض کرد و آن را "فضاحت‌بار" خواند.

No comments:

Post a Comment