Thursday, March 12, 2009

سالانه دو میلیون هکتار مرتع در کشور تخریب می شود


خبرگزاری مهر: رئیس گروه جنگلکاری و پارکهای سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: سالانه دو میلیون هکتار مرتع در کشور بر اثر چرای بی رویه دام تخریب می شود.
علیرضا سجادی صبح پنج شنبه در همایش منابع طبیعی و تشکلهای غیردولتی در رامسر افزود: اکنون سالانه بر اثر فرسایش خاک سه میلیارد تن خاک جابجا می شود و یک میلی متر خاک از بین می رود.
وی اظهار داشت: 70 میلیون راس گوسفند در مراتع کشور چرا می کنند که بیش از چهار برابر ظرفیت مراتع است که برای صیانت از عرصه های ملی و مراتع نیازمند عزم جامع و ملی هستیم.
به گفته سجادی، ایران از نظر پوشش جنگلی جزء کشورهای فقیر بوده و باید به حفاظت بهای بیشتری داده شود و در حال حاضر حدود هفت و نیم درصد پوشش جنگلی در کشور وجود دارد که باید حفظ شود.
وی میزان فرسایش خاک در کشور را نگران کننده دانست.
همچنین در این همایش مدیرکل نوسازی و تحول اداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: چهار میلیون هکتار باید به پوشش جنگلی کشور افزوده شود.
ارسلان منصوری افزود: اکنون پوشش جنگلی کشور هفت و نیم درصد بوده که باید به 10 درصد برسد.
وی اظهار داشت: چرای بی رویه و فرسایش خاک از جمله عوامل تهدید کننده عرصه های ملی بوده که باید مدیریت و کنترل شوند و برای افزایش سطح پوشش جنگلی باید طرح نهضت سبز شتاب بیشتری بگیرد.

No comments:

Post a Comment