Thursday, March 26, 2009

عفو بین الملل: سرکوب دانشجویان را متوقف کنید



خبرنامه امیرکبیر: سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای در تاریخ ۱۸ مارس با اشاره به شروع سال نو در ایران، به فشارهای وارد بر دانشجویان طی ماه های اخیر اشاره کرده و خواستار آزادی دانشجویان زندانی شد.
ترجمه متن این بیانیه به شرح زیر است:
در حالی که نوروز ایرانیان در تاریخ ۲۱ مارس همراه با طولانی ترین تعطیلات کشور فرا می رسد و خانواده ها خود را برای شروع تعطیلات نوروزی آماده میکنند، دانشجویان در نقاط مختلف ایران مورد فشار و دستگیری قرار میگیرند.
این آخرین دسته از دستگیری هایی میباشد که مخصوصا دانشجویان، اقلیتهای مذهبی، فعالان اتحادیه های کارگری و فعالین حقوق زنان را مورد هدف قرار داده است.
سازمان بین المللی دیده بان حقوق بشر نگرانی خود نسبت به دستگیری و اعمال فشار علیه دانشجویان که به دلیل تلاشهای صلح آمیز خود برای بدست آوردن حقوق خود برای آزادی بیان بازداشت شدند را اعلام کرده و خواستار آزادی این دانشجویان می باشد.
بر اساس بیانیه ای که کانون مدافعان حقوق بشر (مستقر در تهران) در تاریخ ۱۲ مارس صادر نمود، این کانون دستگیریها را محکوم کرده و خواستار بازگرداندن دانشجویان به سر کلاسهای درس و باز گرداندن یک فضای آموزشی به محیط دانشگاهها گردید. دفتر این گروه که جمعی از فعالین حقوق بشری از جمله گیرنده جایزه نوبل – خانم شیرین عبادی- آن را پایه گذاری کرده اند، در دسامبر سال ۲۰۰۸ پلمپ شده است.
گزارشها حاکی است که دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تهران تحت پیگرد و آزار اذیت دایم قرار دارند.
در تاریخ ۵ فوریه چهار تن از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر - اسماعیل سلمانپور، مجید توکلی، حسین ترکاشوند و کوروش دانشیار- بعد از حضور در مراسمی که برای مهدی بازرگان (اولین نخست وزیر ایران بعد از انقلاب ۱۹۷۹) برگزار گردید، دستگیر شدند. این مراسم یک گردهمایی مسالمت آمیز است که تاکنون به مدت یک دهه برگزار شده است. همچنین برگزار کنندگان این مراسم قبلا” نسبت به دریافت مجوز برگزاری مراسم اقدام کرده و باهیچ مخالفتی از سوی مقامات مواجه نشده بودند. با این حال از زمان شروع تجمع در حدود ۲۰ نفر از شرکت کنندگان دستگیر شدند که ازاین میان ۱۶ نفر آزاد شده اما چهار دانشجوی مذکور کماکان بدون هیچ گونه محکومیتی در زندان اوین دربند هستند و گفته میشود آنها به یک اعتصاب غذا به خاطر دستگیری خوسرانه و شرایط دستگیریشان دست زده اند.
پیش از این در تاریخ ۲۳ فوریه، بیش از ۷۰ دانشجو به خاطربرگزاری یک تظاهرات مسالمت آمیز که در مخالفت با اقدام حکومت به دفن بقایای پنج سربازکشته شده جنگ ایران و عراق در محیط دانشگاه انجام شده بود، دستگیر شده بودند. گفته میشود که تدفین بقایای کشته شدگان جنگ تلاشی است از طرف حکومت برای کنترل و فشار بیشتر بر دانشجویانی که با سیاستهای دولت مخالف هستند. خاکسپاری این افراد که شهدای جنگ در نظر گرفته شده و از تقدس به خاطر فدای جانشان در برابر نیروهای متهاجم برخوردار میباشند، دسترسی نیروهای امنیتی را به محیط دانشگاه بدون اثبات هویت دانشجوییشان تسهیل میکند. متعاقبا” نیروهای امنیتی میتوانند از تظاهرات دانشجویان مخالف به راحتی ممانعت به عمل بیاورند یا در آن اختلال ایجاد کنند.
بر اساس گزارشها، با بسیاری از این دستگیر شدگان بد رفتاری شد و برخی دیگر به ایستگاه شماره ۱۰۷ پلیس واقع در میدان فلسطین منتقل گردیدند و در آنجا با آنها نیز بدرفتاری گردید. بیشتر این دستگیرشدگان ساعاتی بعد آزاد شدند.
سه تن از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر به نام های مهدی مشایخی، نریمان مصطفوی و احمد قصابان به همراه یکی از اعضای دفتر تحکیم وحدت -عباس حکیم زاده- در تاریخ ۲۴ فوریه دستگیر گریدند. آنها در حال حاضر در بند ۲۰۹ زندان اوین که تحت نظارت وزارت اطلاعات ایران میباشد تحت بازداشت هستند. در اویل مارس، یاسر ترکمن یکی دیگر از اعضای انجمن در حالی که در در ورودی دانشگاه از ورود او به دانشگاه ممانعت گردید، توسط افراد لباس شخصی وزارت اطلاعات بعد از ضرب و شتم شدید دستگیر و بازداشت شد.
در هفته های اخیر دانشجویان استان جنوب شرقی ایران -سیستان و بلوچستان- از شرکت در کلاسها ممنوع گردیده، دو تن از آنها بازداشت شدند و متعاقبا” آزاد گردیدند. برخی دیگر در جنوب ایران -دانشگاه شیراز- دستگیر و خانه هایشان مورد بازرسی قرار گرفت. برخی از آنها از حضور در کلاسها ممنوع شده اند و برخی دیگر هم اکنون در اعتصاب غذا به سر میبرند. در مرکز ایران -دانشگاه اصفهان- دفتر یکی از گروهای دانشجویی به زور بسته شد و دانشجویان علیرضا داودی و خدایاری دستگیر گردیدند. در ژانویه امسال دفترنهاد دانشجویی تحکیم وحدت -شاخه علامه طباطبایی- بسته شد. در شمال ایران در دانشگاه تکنولوژی بابل دانشجویان به کمیته های انضباطی فراخوانده شدند.
همچنین ۱۵ تن از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر به کمیته های انضباطی احضار شدند. دفاتر انجمنهای دانشجویی در دانشگاه انوشیروان مازندران پلمپ شده و برخی از دانشجویان دانشگاه تبریز -در شمال غرب ایران- روانه زندان گردیدند. در اول مارس دانشجویان عضو نهاد دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب به نامهای ساناز الهیاری، نسیم روشنایی، مریم شیخ و امیر حسین محمدی فر توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند. دیده بان حقوق بشر نگرانی خود را نسبت به شکنجه و بدرفتاری با این دانشجویان ابراز نموده است. گفته میشود آنها در زندان اوین تحت بازداشت میباشند.
به نظر میرسد که این بازداشتها همچنان ادامه داشته و به مراتب بیشتر میشود تا این که یک فضای خفقان و سکوت را قبل از انتخابات آتی ریاست جمهوری در جامعه ایجاد نماید.

No comments:

Post a Comment