Sunday, March 15, 2009

محمد سیف زاده در واکنش به زندانی شدن دکتر حسام فیروزی : معمولاً اتهام هایی که عنوان می شود پایه و توجیه حقوقی ندارد


محمد سیف زاده در واکنش به زندانی شدن دکتر حسام فیروزی : معمولاً اتهام هایی که عنوان می شود پایه و توجیه حقوقی ندارد
راديو فرانسه : فعالان حقوق بشر در ایران می گویند که دکتر حسام فیروزی پزشک معالج زندانیان سیاسی ایران از جمله آقایان احمد باطبی، اکبر گنجی، آیت الله بروجردی و زنده یاد اکبر محمدی به اتهام هایی نظیر، "اقدام علیه امنیت ملی"، "تشویش اذهان عمومی"، "نشر اکاذیب" ... توسط شعبه شش دادگاه انقلاب تهران به پانزده ماه حبس محکوم و روانه زندان شد. محمد سیف زاده وکیل دعاوی و عضو کانون مدافعان حقوق بشر در ایران در واکنش به این محکومیت دکتر حسام فیروزی می گوید :محمد سیف زاده : با توجه به تجارب ما در کانون مدافعان حقوق بشر معمولاً این اتهام هایی که عنوان می شود پایه و توجیه حقوقی ندارد و اتهاماتی است که قضات بدون توجه به مفاهیم حقوقی تفهیم می کنند و هیچ دلیلی هم بر اثبات آن ارایه نمی دهند.
راديو فرانسه : آقای سیف زاده اجازه بدهید به مورد دیگری اشاره کنیم : مقامات ایران خبر دادند که چهار نفر در شیراز به اتهام های قتل و تجاوز به دار آویخته شدند، بی آنکه همانند صدها مورد مشابه طی دو سه سال گذشته حکومت ایران هویت کامل اعدام شدگان را اعلام کند. شما این تلاش در پنهان نگه داشتن هویت اعدام شدگان را چگونه ارزیابی می کنید؟
محمد سیف زاده : به موجب تبصره ذیل ماده ١٨٨ قانون آئین دادرسی کیفری، وقتی حکمی قطعی شد، دیگر هیچ مانعی برای انتشار اسم کامل محکوم نیست. اما، تا زمانی که حکم قطعی نشده کسی حق ندارد مفاد حکم یا اسامی متهمین را منتشر کند. ولی بعد از قطعیت یافتن حکم مانعی وجود ندارد. البته، جرم شناسان یک دغدغۀ دیگری هم دارند مبنی بر اینکه حتا اسامی محکومین را برای صیانت از خانواده ها و بستگانشان نباید اعلام کرد. با این حال، من فکر نمی کنم که عدم اعلام اسامی اعدام شدگان در ایران از این مقوله باشد و مکتوم بودن اسامی اعدام شدگان در ایران بیشتر این شائبه را بین مردم رایج می کند که نکند اعدام شدگان محکومین سیاسی بوده اند.

No comments:

Post a Comment