Sunday, January 18, 2009

نوبت حضور بسيجيان در دانشگاه هارسيد -پس از بيست سال سهميه براي رزمندگان

نوبت حضور بسيجيان در دانشگاه هارسيد
پس از بيست سال سهميه براي رزمندگان - دوشنبه 30 دی 1387 [2009.01.19]
البرز محمودي
اگر چه با سپري شدن بيست سال از پايان جنگ، ديگر سهميه رزمندگان جنگ هشت ساله براي ورود به دانشگاه ها به حداقل رسيده، اما اختلاف ميان رييس سازمان سنجش و رئيس کميسيون آموزش مجلس فاش ساخته که "سازمان بازرسي و قوه قضائيه" تلاش دارند سهميه چهل درصدي ورود به دانشگاه ها را که پيش از اين در اختيار رزمندگان بوده به "بسيجيان فعال" واگذار کنند تا آنها بتوانند راحت تر وارد دانشگاه و مراکز آموزش عالي شوند.
با اينکه نشست هاي خبري عبدالرسول پورعباس رئيس سازمان سنجش معمولا ظهرها برگزار مي شد اما روز شنبه اين جلسه در ابتداي صبح برگزار شد تا به اين ترتيب از قبل از جلسه مشخص شود که عاليترين رييس برگزاري آزمون ورودي به دانشگاه هاي کشور حرف هاي مهمي براي زدن دارد.
پورعباس در اين جلسه صبحگاهي در ساختمان سنجش که در جنب پل کريمخان واقع شده است، از "آشفتگي هاي قوانين گزينش دانشجو و تاکيد بر لزوم تجديد نظر در قانون" سخن گفت و از برخي "فشارها به سازمان سنجش براي واگذاري 40 درصد ظرفيت ها به بسيجيان فعال" خبر داد.
رئيس سازمان سنجش همچنين در اظهار نظري قابل توجه تاکيد کرد فشار زيادي از ناحيه سازمان بازرسي و قوه قضائيه روي سازمان سنجش وارد مي شود، تا جايي که حتي به تهديد انفصال از خدمت مسوول سازمان سنجش نيز منجر شده است.
در حال حاضر براساس قانوني که از سال 1367 تاکنون برجاي مانده، در هرسال برگزاري کنکور ورود به دانشگاه ها، 40 درصد پذيرفته شدگان کساني هستند که تحت عنوان "رزمنده" در اين آزمون شرکت کرده اند.
سهميه رزمندگان مخصوص افرادي بود که در جنگ هشت ساله عراق عليه ايران شرکت کرده بودند. اما در سالهاي اخير با گذشت زمان، به گفته اين مسوول سازمان سنجش، تنها دو درصد از اين سهميه استفاده مي کنند و ديگر رزمنده اي که در کنکور شرکت کند، نمانده است.
لذا اينک پس از گذشت بيست سال از اتمام جنگ، مجلس طرحي را تصويب کرده که بر اساس آن، اين ظرفيت به نيرو‌هاي بسيج اختصاص مي‌‌يابد. اجراي قانون جذب بسيجيان تاکنون در دانشگاه‌ها از سوي سازمان سنجش مسکوت مانده و اجرا نشده است.
کنکور پر مساله
برگزاري کنکور سال 1387 با حواشي بسيار همراه بود و اعتراضات فراواني را از سوي داوطلبان به همراه داشت. عمده مشکل اين بود که وزارت علوم و سازمان سنجش بدون اعلام قبلي ملاک پذيرش را بومي بودن قرار داده بودند و به اين ترتيب تعداد زيادي از داوطلبان که شايسته پذيرش در دانشگاه هاي خارج از استان و مثلا در پايتخت را داشتند به خاطر در اولويت بودن بومي ها، از راهيابي به دانشگاه باز ماندند.
هرچند رييس سازمان سنجش در کنفرانس خبري روز شنبه خود سعي کرد از اين سازمان رفع تکليف کند، اما از آن سو چنانکه علي عباسپور، رييس کميسيون آموزش مجلس در هفته هاي اخير تاکيد کرده، سازمان سنجش در سال جاري خودسرانه به تغيير سهميه ها دست زده که موجب آشفتگي در اعلام نتايج کنکور شده است.
مصاحبه رييس کميسيون آموزش مجلس با خبرگزاري مهر هم مانند مصاحبه رييس سازمان سنجش اطلاعات جديدي را فاش ساخت چرا که عباسپور در اين مصاحبه "اختصاص مازاد سهميه 40 درصدي رزمندگان را به گزينش بومي"، محل اشکال و مسبب اصلي وقايع پيش آمده در کنکور 87 دانست.
عباسپور بدون اشاره به ماجراي اختصاص سهميه رزمندگان به بسيجيان در تشريح وقايع اتفاق افتاده در کنکور 87 گفت: "وزارت علوم به صورت مکرر عنوان مي کند هيچ تخلفي صورت نگرفته و مطابق با مصوبات عمل کرده است. از 40 درصد سهميه رزمندگان به طور متوسط دو درصد استفاده مي شود و 38درصد استفاده نمي شود. حال آنکه در سال هاي گذشته اين 38 درصد به پذيرش غيربومي اختصاص داده مي شد اما در سال 87 در تيرماه تصميم گرفتند 38 درصد را به داوطلبان بومي اختصاص دهند."
به گفته وي "عدم اطلاع رساني در دفترچه راهنماي کنکور تخلفي است که باعث اين همه آشفتگي در کنکور 87 شد. بدين ترتيب در دانشگاه هاي دولتي درصد پذيرش بومي و غيربومي را مورد بررسي قرار داديم و به طور متوسط درصد پذيرش دانشجوي غيربومي از 40 درصد در سال 86 به حدود يک سوم و در برخي دانشگاه ها به يک چهارم کاهش يافته است. به عنوان مثال در رشته برق دانشگاه تهران درصد پذيرش غيربومي از 2/39 به 10 درصد کاهش، در رشته پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تهران درصد پذيرش غيربومي از 7/43 به 5/13 درصد کاهش و در رشته برق دانشگاه صنعتي شريف پذيرش غيربومي از 7/31 به 12 درصد کاهش يافته است که اين تفاوت معنادار و به دليل اعمال وضعيتي است که ذکر شد."
رييس سازمان سنجش در کنفرانس خبري خود البته سعي کرد به منتقد خود نيز پاسخ دهد و به همين دليل خطاب به رييس کميسيون آموزش مجلس گفت: "براي واگذاري باقيمانده 40 درصد سهميه ايثارگران به بسيجيان فعال، در صورتي که اين قانون را اجرا کنيم، 40 درصد ظرفيت کنکور از رقابت آزاد و علمي خارج مي شود و داوطلبان برتر، همان طور که در شهريور ماه 87 نسبت به گزينش کنکور 87 اعتراض داشتند، نسبت به اجراي اين قانون نيز معترض خواهند بود و تعداد معترضان تا 40 برابر افزايش خواهد يافت. لذا وظيفه مجلس اين است که فعاليت خود را در اين خصوص براي از بين بردن چالش هاي پيش روي کنکور 88 متمرکز کند."
حذف کنکور
در حالي که آشفتگي هاي کنکور امسال هنوز پايان نيافته اما شعارهاي دولت نهم هنوز در پيش است. پيش از اين محمود احمدي نژاد و وزير علوم دولت وي بارها از حذف کنکور تا سال 1390 سخن گفته اند ؛ موضوعي که البته رييس سازمان سنجش اميدي به آن ندارد. پور عباس، رئيس سازمان سنجش هم در کنفرانس خبري خود به اين موضوع اشاره کرد و در انتقاد از برخورد مجلس، کميسيون آموزش را به تلاش براي تدبير انديشه يي درست براي حذف کنکور توصيه کرد.
پورعباس در حالي که حذف کنکور را به "لقمه يي بزرگ که در گلوي ما گير مي کند" تشبيه مي کرد، درباره عواقب اجراي بي برنامه قانون مصوب مجلس در اين باره هشدار داد و گفت: "طبيعتاً سال 89 بايد آخرين کنکوري باشد که از سوي سازمان سنجش برگزار مي شود ولي متاسفانه هنوز شاهدي براي اين تصور وجود ندارد. داوطلبان سوال مي کنند که آيا آزمون هاي سراسري در مقاطع دبيرستان برگزار خواهد شد و چه کسي مسوول سرنوشت آنهاست. تجديدنظر در نحوه اجراي اين قانون، تمديد زمان اجراي آن يا بازنگري کلي قانون بايد از همين امروز در دستور کار قرار بگيرد و کميسيون آموزش مجلس نسبت به حل اين مسائل مهم و استرس زا اقدام کند."
وي که تلاش مي کرد با ارائه مثالي بلاتکليفي قانوني در ماجراي حذف کنکور را بيشتر شرح دهد، ادامه داد: "فقط در کنکور 87 تعداد هفت هزار داوطلب با معدل 20 داشتيم و اين بدان معنا است که اين افراد در تمام دروس موفق به کسب نمره 20 شده اند، حال اينکه اين افراد در صورت حذف کنکور بايد با چه روشي گزينش شوند، مبهم است."

No comments:

Post a Comment