Sunday, January 18, 2009

همه يارانه ها براي کيهان و جمکران -حمايت وزارت ارشاد از خودي ها شدت گرفت

همه يارانه ها براي کيهان و جمکران
حمايت وزارت ارشاد از خودي ها شدت گرفت - دوشنبه 30 دی 1387 [2009.01.19]
سعيد پيماني
با نزديک شدن انتخابات و در حاليکه دولت از پرداخت سهميه معمول کاغذ مطبوعات عاجزست، وزارت ارشاد که پيش از اين تمام سهميه ها را حذف و حمايت ها را صرفا نقدي و ريالي کرده بود، در اقدامي بحث برانگيز يارانه هاي نقدي و خريد هاي حمايتي را به چند ناشرو روزنامه محدود کرد؛ کيهان در راس اين نشريات است.
دولت نهم از زمان در دست گرفتن اختيار امور با تغييرات گسترده اي که در وزارت ارشاد داد، انتقاد بسياري را برانگيخت. در همين راستا ابتدا بسياري از ناشران در مورد نحوه صدور مجوز ها و نيز تخصيص يارانه و سهميه هاي حمايتي به انتقاد از سياست هاي وزارت ارشاد برخاستند؛سياست هايي که اينک در آستانه انتخابات صورت بندي هاي جديد تري به خود گرفته است.
بر اساس سياست هاي وزارت ارشاد، موسساتي چون کيهان که در عين برخورداري از يارانه هاي نشر کتاب، از يارانه روزنامه ها نيز سود مي برند، در سال جاري از حمايت هاي ويژه ديگري هم برخوردار شده اند. تا جايي که گفته مي شود اين روزنامه در طول سه سال و نيم گذشته چندين ميليارد تومان کمک بلاعوض دريافت کرده و از خريدهاي حمايتي نيز برخوردار شده است.
انتشارات مسجد جمکران وبرخي از ناشران قم هم که کتابهايي در مورد امام دوازدهم شيعيان و موعود گرايي و ادعيه منتشر مي کنند از همين کمک ها بهره برده اند.
يکي از کارکنان اداره کل ارشاد استان قم در اين زمينه مي گويد: "يک هفته قبل از ماه محرم حدود يک ميليارد و سيصد ميليون تومان از کتابها، ادعيه، سي دي و ديگر توليدات ناشران قم و انتشارت مسجد جمکران خريداري و براي توزيع رايگان در اختيار هيات هاي مذهبي قرار داده شده است".
به گفته او کل بودجه هاي حمايتي در اين زمينه از زمان آغاز به کار دولت نهم تاکنون، فقط حدود 30 ميليارد تومان براي استان قم بوده است.
مدتي پيش نيز يکي از کارمندان شهرداري تهران نسبت به توزيع رايگان سي دي برخي از مداحان در تهران وشهرستان ها بصورت رايگان اعتراض کرد. البته اعتراض او به جايي نرسيد و خبرنگاري هم که با او گفت و گو کرده بود از درج اين خبر در خبرگزاري خود منع شد.
اما عبدالرضاهلالي، مداح نزديک به احمدي نژاد در واکنش به اعتراضات در اين زمينه گفت: "مردم بعضي صداها را دوست دارند".
جالب اينکه بسياري از سي دي هاي خريداري شده حاوي مداحي هاي هلالي بود.
امتيازات ناشران خودي
در حاليکه بازار نشر در ايران با بحران جدي مواجه است، کتابهاي با مضمون ديني، مهدي شناسي، ادعيه و از اين دست موضوعات به علت برخورداري از حمايت هاي دولتي، با قيمت نازلي به فروش مي رسند. به عنوان مثال کتابي همچون مفاتيح الجنان با حدود 800 صفحه و چاپ نفيس و جلد گالينگور حدود سه هزار تومان به فروش مي رسد. در حالي که کتاب ديگري با همين حجم در موضوعات علمي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي و يا حتي تاريخ نگاري مستقل اسلامي قيمتي بيش از 10 هزار تومان دارد. در چارچوب همين سياست قيمت کتاب "داروخانه معنوي"با 160 صفحه، بين 800 تا هزار و 200 تومان است؛ حال آنکه اگر اين کتاب با هر موضوع ديگري و بدون حمايت هاي دولتي به چاپ مي رسيد حداقل 4 هزار تومان قيمت داشت. اين کتاب حاوي دعاهايي براي رفع بيماري است. مثلا در فهرست آن نوشته شده: دعاي رفع شکم درد در صفحه 32، سپس در اين صفحه دعايي به عربي نوشته شده است که اگر بخوانيم شکم درد مداوا خواهد شد.
جالب تر اينکه کتاب هاي بي ارزش بازاري نيز از مزاياي زيادي برخورد ار مي شوند. يکي از ناشران باسابقه از ارزان بودن کتابهاي بازاري همچون"چه کسي پنير مرا جاجا کرده است"، "قورباغه را قورت بده"، "دوستيابي براي دختران و پسران جوان"وغيره خبر مي دهد و مي گويد: "اين کتابها حداکثر پس از يک ماه در وزارت ارشاد بررسي و صاحب مجوز چاپ مي شوند و يارانه خوبي هم به آنها تعلق مي گيرد. در حالي که برخي از ناشران اکنون کتابهايي دارند که از 3 سال قبل تاکنون براي اخذ مجوز در ارشاد مانده است".
به گفته اين ناشر کتابهاي تاريخي و سياسي "هيچ ناشري نمي تواند مدعي شود که طي سه سال اخير مستقل عمل کرده و از خريد هاي حمايتي و يارانه ها هم منتفع شده است."
به نظر او نه تنها حمايت از بين رفته، بلکه کار به ضربه زدن هم رسيده است. او مي افزايد: "بارها شاهد بوده ايم که ترجمه کتابي که توسط يکي از ناشران مطرح کشور براي اخذ مجوز ارائه شده با کندي صدور مجوز روبرو شده است. اما وقتي پيگيري کرديم متوجه شديم که علت تاخير، در واقع فرصت دادن به ناشر خودي ديگري است که همين کتاب را در دست ترجمه دارد".
در واقع به گفته او وزارت ارشاد در طي سه سال اخير به سمت "کارچاق کني براي ناشران خودي" پيش رفته است. در همين راستا چند ماه قبل اخباري مبني بر خريد حمايتي 6 ميليارد توماني وزارت ارشاد از ناشران شهرستاني منتشر شد که مديران ارشاد در پي تکذيب آن هم برنيامدند. بر اساس آن خبر تنها 500 ميليون تومان کتاب از استانهاي مختلف خريداري شده، در حاليکه بيش از 5 و نيم ميليارد تومان به خريد کتابهايي با مضمون ديني از انتشاراتي هاي خودي مستقر در قم و نيز آستان قدس رضوي اختصاص داده شده است. از بودجه اين خريدها که تحت عنوان "خريد حمايتي کتاب" مطرح مي شود حتي براي خريد سي دي و برگه هاي دعا که در قم و مشهد در تيراژ ميليوني چاپ مي شود، نيز استفاده شده است.
شايد به همين دليل است که يکي از عاملين فروش انتشارات موسسه کيهان در مورد حمايت هاي وزارت ارشاد مي گويد: " به نظر ما اکنون وضعيت به نسبت سابق بسيار خوب شده است. دولت قبلي خيلي يک طرفه عمل مي کرد و کتاب هاي ضاله را برکتب ارزشمند اسلامي ترجيح مي داد. اما اکنون کتابها و آثار دقيق و درست مثل کتابهاي ما توسط ارشاد خريداري مي شود تا جايي که اکنون در انبار موسسه کيهان هيچ کتابي براي فروش وجود ندارد و آخرين محموله آنها يک ماه پيش توسط چند کاميون تحويل انبار کتاب وزارت ارشاد شد. اگر اين کتاب ها ارزشمند نبودند که خريداري نمي شدند!"
وي در پاسخ به اينکه آيا کيهان، کتاب مذهبي و ديني هم چاپ مي کند گفته است: " بله. تمام کتاب هاي ما مذهبي است".
وي در مورد زمينه هاي مذهبي کتاب "روزنامه نگاران جاسوس"، "سيماي کارگزاران فرهنگ"و غيره که همه از انتشارات کيهان است مي گويد: "ببينيد انتشار اين کتاب ها به نمايان شدن چهره واقعي افراد منافق کمک مي کند. از اين رو حکومت ديني ما پايدار مي ماند. پس مي توان اين کتاب ها را مذهبي تلقي کرد".

No comments:

Post a Comment