Sunday, January 18, 2009

اتهام ژينوس سبحاني هنوز مشخص نيست

اتهام ژينوس سبحاني هنوز مشخص نيست
در پي دستگيري منشي سابق کانون مداقعان حقوق بشر - یکشنبه 29 دی 1387 [2009.01.18]
roozonline
با گذشت پنج روز از بازداشت ژينوس سبحاني، منشي سابق دفتر مشترک دو سازمان غير دولتي حقوق بشري در تهران، يعني کانون مدافعان حقوق بشر و کانون مشارکت براي پاکسازي مين، وي بدون داشتن حق وکيل در بازداشت است و خبر تازه اي از وضعيت او در دست نيست.
يک منبع آگاه در اين زمينه به روز گفته: متاسفانه به دليل اينکه امکان تماس با ايشان وجود ندارد و اتهامي نيز درباره بازداشت ايشان از منابع رسمي اعلام نشده و از حق داشتن وکيل نيز محروم است، اطلاع موثقي از وضعيتشان در دست نيست. اگر چه مي دانيم که در روز پلمپ دفتر کانون مداقعان حقوق بشر، خانم سبحاني در اين دفتر حضور داشت و براي ممانعت از بستن اين دفتر و انتشار اخبار آن نيز خيلي تلاش کرد و همانجا نيز با تهديدهايي روبرو شد.
درپي دستگيري منشي کانون مداقعان حقوق بشر، روابط عمومي اين کانون با انتشار اعلاميه اي اعلام کرد که بازداشت ژينوس سبحاني بعد از تفتيش منزل وي در ساعت 6.30 بامداد روز 25 دي ماه و ضبط برخي از اموال او و همسرش بوده است.
در پي اين برخورد محمدعلي دادخواه از اعضاي هيات مديره کانون مداقعان حقوق بشر، دستگيري منشي دفتر اين کانون را از آنجا که وي عضو تصميم گير اين کانون نبوده است، داراي وجاهت قضايي ندانست.
از سويي سايت تابناک، در خبري که با تيتر "منشي بهايي شيرين عبادي بازداشت شد" منتشر شده بود، "راه اندازي تشکيلات فرقه بهائيت" و عضويت در آن را اتهام سبحاني اعلام کرد اما در عين حال توضيحي مبني بر منبع اعلام اين اتهام را منتشر نکرد.
همچنين سايت راديو فردا خبر دستگيري ژينوس سبحاني را درحالي منتشر کرد که از دستگيري ده تن از بهاييان در بامداد روز چهارشنبه گذشته بعد از تفتيش منازلشان و ضبط برخي اموال، بويژه کامپيوترهايشان خبر داد. اين سايت نوشت که منشي سابق کانون مدافعان حقوق بشر نيز يکي از اين ده نفر بوده است. اين سايت، اين خبر را ادامه دستگيري برخي از اعضاي فرقه بهاييت در شهرهاي شمالي مانند ساري و قائم شهر و نيز بازداشت 9 بهايي در کيش عنوان کرده است.
در اين باره عبدالفتاح سلطاني، نايب رئيس کانون مداقعان حقوق بشر در گفت و گو با راديو فرانسه در مورد ديانت خانم سبحاني گفته است: ما در کانون مداقعان حقوق بشر، فعاليت حقوق بشري مي کنيم. بنابراين هرگز از هيچ عضوي که براي درخواست کار يا عضويت به ما مراجعه مي کند، نمي پرسيم که ديانتش چيست. زيرا اين پرسش برخلاف موازين حقوق بشري است. ما نپرسيديم و او نيز نگفت و لزومي هم به گفتنش نبود. اخيرا بعد از بسته شدن کانون مداقعان ما متوجه شديم که ايشان جزء پيروان فرقه بهاييت بوده است.
وي در توصيف منشي سابق کانون، مي گويد: خانم سبحاني فردي بسيارکارا و زحمتکش بود و جرمي هم مرتکب نشده و در کانون هم تنها منشي بود. و جاي تاسف است از اين که يک دختر جوان و تحصيل کرده تنها به صرف داشتن اعتقاد مذهبي يا به صرف منشي کانون مدافعان حقوق بشر بودن، دستگير شود.
سلطاني همچنين از مسوولان عالي رتبه نظام جمهوري اسلامي خواسته است که همه کساني که تنها به خاطر اعتقادشان دستگير مي شوند از جمله ژينوس سبحاني را آزاد کند و بيش از اين قانون اساسي را زير پا نگذارند.
به گفته برخي ناظران، اين پرسش که دستگيري منشي سابق دفتر کانون مدافعان، آيا به افزايش فشار سياسي به شيرين عبادي ربط داشته يا در ادامه تحت فشار قرار دادن بهاييان بوده، هنوز پاسخ روشني ندارد.

No comments:

Post a Comment