Sunday, January 18, 2009

پسر بن لادن، از ايران به پاکستان -گزارش وال ستريت ژورنال از نظر مقام عالي اطلاعاتي آمريکا

پسر بن لادن، از ايران به پاکستان
گزارش وال ستريت ژورنال از نظر مقام عالي اطلاعاتي آمريکا - یکشنبه 29 دی 1387 [2009.01.18]
روز جمعه مقام ارشد سرويس جاسوسي ايالات متحده اعلام کرد سومين پسر بزرگ اسامه بن لادن و مامور مخفي القاعده، ديگر در ايران تحت بازداشت نيست و احتمالا در پاکستان به سر مي برد.
رهايي و يا فرار سعد بن لادن، پسر اسامه بن لادن، مي تواند نشان دهنده احتمال همکاري بين ايران و شبکه القاعده باشد. پس از رانده شدن اعضاي اين گروه از پايگاهشان در افغانستان توسط ايالات متحده، شبکه القاعده در پاکستان از نو سازماندهي شده و به نظر مي رسد مخفيگاه کنوني اسامه بن لادن در پاکستان باشد.
رييس سازمان اطلاعات ملي آمريکا مايک مک کانل در يک نشست مطبوعاتي با اشاره به محل اختفاي سعد بن لادن در پاکستان گفته احتمال دستگيري وي توسط ايالات متحده افزايش يافته، چراکه مقامات اطلاعاتي آمريکا روابط بهتري با رهبران پاکستان دارند. مطالب درج شده در وب سايت "جهادي" نيز نشان دهنده بازگشت سعد بن لادن به پاکستان است.
روز جمعه همچنين وزارت خزانه داري، دارايي هاي چهار تن از ماموران مخفي القاعده از جمله سعد بن لادن را مسدود اعلام کرد. پس از حملات تروريستي 11 سپتامبر 2001، سعد بن لادن به ايران گريخت و به نظر مي رسد در شبکه القاعده به درجات بالاتري ارتقا يافته است.
وزارت خزانه داري همچنين مردم ايالات متحده را از انجام هرگونه داد و ستد مالي با چهار عضو مذکور بر حذر داشت.
ظاهرا پس از حمله سال گذشته شبکه القاعده به سفارت ايالات متحده در يمن، سعد بن لادن ارتباطات بين مقام شماره دو القاعده و گروه افراطي سپاه قدس را تسهيل کرده است. به گفته وزارت خزانه داري، سعد بن لادن بخشي از يک مجموعه کوچک از ماموران القاعده بود که از ايران هدايت سازمان تروريستي را بر عهده داشتند- وي در سال 2003 در ايران بازداشت شد.
از فعاليت هاي سعد بن لادن مي توان به نقش اصلي وي در بمب گذاري يک عبادتگاه يهوديان در تونس و نيز تسهيل رفت و آمد اعضاي خانواده بن لادن از افغانستان به ايران اشاره کرد.
برخي از کارشناسان تروريسم بر اين باورند در سالهاي ابتدايي شکل گيري گروه القاعده، اعضاي اين گروه توسط گروه تحت الحمايت ايران، يعني ستيزه جويان حزب الله لبنان در مسائلي نظير بمب گذاري و غيره آموزش ديده اند.
سه عضو ديگر القاعده بنابر اعلام وزارت خزانه داري عبارتند از: مصطفي حميد رابط اصلي القاعده و دولت ايران، ربا السعيد که گفته ميشود دستيار فرمانده دوم القاعده است و علي صالح حسين مامور عملياتي القاعده.استيوارت لوي معاون وزير خزانه داري در امور مبارزه با تروريسم و اطلاعات مالي گفت "اين موضوع بسيار اهميت دارد که ايران در مورد چگونگي رعايت مقررات بين المللي در تحت فشار گذاشتن القاعده به عموم توضيح دهد".
مايک مک کانل که پس از تاييد دنيس بلر نامزد پيشنهادي باراک اوباما، جاي خود را به وي ميدهد معتقد است "ايران به سلاح هاي هسته اي دست خواهد يافت و اين امر موجب بوجود آمدن مسابقه تسليحاتي در خاور ميانه خواهد شد".
ايران همچنين در حال طراحي و توسعه موشکهاي دوربرد بالستيک است که شعاع حرکت آن تا اروپا ميرسد.بگفته مک کانل موشک هاي دوربرد ايران در حال حاضر داراي "قابليت اندکي" هستند و طي دو يا سه سال آينده تکميل خواهند شد.
مايک مک کانل به طور جداگانه اعلام کرد که در تلاش است طي روزهاي آينده سياست جديدي در تقسيم اطلاعات ارائه کند که امکان دسترسي گسترده تري از اطلاعات موجود در 16 موسسه اطلاعاتي را در اختيار تحليلگران اطلاعاتي قرار مي دهد.
منبع : وال استريت ژورنال، 16 ژانويه

No comments:

Post a Comment