Saturday, January 24, 2009

سازمان مجاهدين در آستانه خروج از فهرست تروريستي اروپا -نگاه نيويورک تايمز به رويکرد جديد اروپا

سازمان مجاهدين در آستانه خروج از فهرست تروريستي اروپا
نگاه نيويورک تايمز به رويکرد جديد اروپا -

یکشنبه 6 بهمن 1387 [2009.01.25]

roozonine
ديپلمات هاي اتحاديه اروپا براي خارج کردن نام يک گروه مخالف ايران از فهرست سازمان هاي تروريستي اين اتحاديه به توافق ضمني رسيده اند.
يک ديپلمات که نخواست نام و مقامش فاش شود گفت تصميم گيري نهائي درخصوص موقعيت سازمان مجاهدين خلق به وزيران خارجه اتحاديه اروپا محول شده که در روز دوشنبه با هم ديدار خواهند کرد.
يک ديپلمات ديگر هم گفت عليرغم مخالفت هاي ايران مبني بر غيرقانوني بودن سازمان مجاهدين، سفراي اتحاديه اروپائي توافق کردند خروج نام سازمان از فهرست تروريستي را به اتحاديه توصيه کنند.
اين اقدام مي تواند به پيچيده تر شدن روابط اتحاديه اروپا و ايران منجر شود، درحاليکه هر دو مشغول گفتگو بر سر برنامه هسته اي تهران مي باشند. اتحاديه اروپا و آمريکا نگران اند که ايران از اين برنامه براي توليد تسليحات هسته اي استفاده کند.
سازمان مجاهدين از اوسط دهه 1990 در فهرست تروريستي وزارت خارجه آمريکا قرار گرفته است.دادگاه عدالت اروپا مکرراً اعلام کرده که دولت هاي اروپائي نتوانسته اند ماهيت تروريستي اين گروه را به اثبات برسانند.
سازمان مجاهدين که با عنوان مجاهدين خلق شناخته مي شود، شاخه نظامي شوراي ملي مقاومت است که در پاريس مستقر است. اين شورا اعلام کرده است که به استقرار يک دولت سکولار و دموکراتيک در ايران متعهد است.
سازمان مجاهدين در دهه 1340 در ايران تأسيس شد و در سرنگوني محمدرضا پهلوي، شاه تحت حمايت آمريکا در ايران، در سال 1357 به طرفداران آيت الله خميني کمک کرد.
بااين حال مجاهدين خلق دچار اختلاف با خميني شدند و هزاران نفر از طرفداران آن کشته، زنداني و يا مجبور به تبعيد شدند.
سازمان معتقد است تعيين اين گروه به عنوان يک سازمان تروريستي غيرعادلانه است. اين گروه مي گويد از سال 2001 خشونت را کنار گذاشته و از سال 2003 هرگز سلاحي در دست نگرفته است.
اين سازمان اردوگاهي را براي استقرار 3500 نفر از اعضاي خود در عراق تأسيس کرد که براي حملات برون مرزي به ايران از آن استفاده مي شد. پس از سرنگون شدن صدام در سال 2003 توسط نيروهاي تحت سرپرستي آمريکا، نيروهاي آمريکائي به خلع سلاح اين سازمان دست زدند و حضور آنها را منحصر به محدوده اردوگاه کردند.هرچند آمريکا اين سازمان را تروريستي محسوب مي کند، اما واشنگتن نمي خواهد اعضاي آن به ايران بازگردانده شوند. با اين حال، عراق نتوانسته است کشور سومي را براي پذيرائي از اعضاي سازمان پيدا کند.
عراق کنترل اردوگاه را از اول ژانويه در دست گرفته است اما نيروهاي آمريکائي هنوز بر اين اردوگاه نظارت دارند.
منبع: نيويرک تايمز- 23 ژانويه -2008

No comments:

Post a Comment