Saturday, January 24, 2009

تهران با اميد پنهان از اوباما استقبال مي کند تحليلي از نشنال


تهران با اميد پنهان از اوباما استقبال مي کند
تحليلي از نشنال -

roozonline
یکشنبه 6 بهمن 1387 [2009.01.25]
مايکل تئودولو
ايرانياني که آرزومند بهبود روابط با آمريکا هستند، مشتاقانه ديش هاي ماهوارۀ خود را بسوي شبکه هاي خارجي مانند سي ان ان و تلويزيون فارسي تازه تأسيس بي بي سي گرداندند تا مراسم معارفۀ رسمي باراک اوباما را تماشا کنند. گفتني است اکثر رسانه هاي دولتي در تهران به اين رويداد تاريخي بي اعتنايي کردند.
به رغم دشمني تهران و واشنگتن در سطح روابط رسمي دو کشور، خيابان هاي ايران در خاورميانه کمترين نشان از خصومت با آمريکا را دارند. اکثر ايرانيان مجذوب فرهنگ مردمي و سياست ابرقدرت آمريکا هستند که مستقيما بر زندگي روزمرۀ آنها تأثير گذاشته است.
وعدۀ اوباما در خصوص اعمال "تغييرات" يادآور شادي و نشاط مردم ايران از انتخاب شدن محمد خاتمي، رئيس جمهور اسبق ميانه روي ايران، در انتخابات رياست جمهوري 1997 است. خاتمي وعده داد سياست و جامعۀ ايران را ليبرال خواهد کرد و همچنين تلاش نمود "ديوار بي اعتمادي" ميان ايران و آمريکا را از ميان بردارد.
با ايجاد موانع در برابر طرح هاي اصلاحات خاتمي توسط محافظه کاران، سرخوردگي ها بتدريج شکل گرفت. اکنون در يک بازنگري کلي معلوم مي شود که بسياري از ايرانيان هشت سال رياست جمهوري خاتمي را يک دورۀ طلايي مي دانند و به اين سياستمدار فيلسوف تأکيد مي کنند که در انتخابات حياتي رياست جمهوري ماه ژوئن شرکت کند.
خاتمي در هفتۀ جاري قول داد ظرف چند روز آمادگي خود را براي شرکت در انتخابات اعلام کند. تحليلگران معتقدند، تنها خاتمي است که شانس کنار زدن محمود احمدي نژاد را دارد. بسياري از ايرانيان مطمئن هستند که با روي کار آمدن خاتمي و با حضور اوباما، شانس بيشتري براي پايان دادن به سه دهه خصومت ميان ايران و آمريکا وجود خواهد داشت.
حکومت ايران نيز بوضوح نسبت به تمايل اوباما براي آشتي با تهران، که به نظام جمهوري اسلامي امکان خواهد داد راحت تر نفس بکشد، کنجکاو شده است. با اين حال، واکنش رسمي تهران نسبت به مراسم معارفۀ رسمي اوباما محتاطانه و حساب شده بوده است.
منوچهر متکي وزير امور خارجۀ ايران روز گذشته خاطر نشان کرد، "شعار اصلي اوباما بر مبناي تغيير بوده است، اما اين تغييرات تعريف نشده اند. ما ترجيح مي دهيم صبر کنيم و ببينيم سياست هاي عملي دولت آمريکا چه خواهند بود."
اوباما اذعان داشته است که ايران، اساسا بخاطر برنامۀ جنجال برانگيز هسته اي اش، يکي از بزرگترين چالش هاي دولت او خواهد بود. اما او وعده داده است که بجاي بي اعتنايي به ايران و تعيين پيش شرط براي مذاکره با اين کشور، رويکرد جديد نزديکي به ايران را اتخاذ خواهد نمود.
در همين حال احمدي نژاد بوضوح اميدوار است که نشانۀ آشتي آمريکا، شانس پيروزي او را در انتخابات ماه ژوئن افزايش دهد. او در اقدامي بي سابقه طي نامه اي، که هنوز بي پاسخ است، پيروزي اوباما را در انتخابات نوامبر رياست جمهوري آمريکا تبريک گفت.
تحليلگران ايران و آمريکا معتقدند که هرگونه سياست جديد آمريکا در قبال ايران بايستي با لحني جديد همراه شود. دکتر امينيان کارشناس مطالعات استراتژيک در مناظرۀ تلويزيوني ايران گلايه مند بود از اينکه "روش و لحن آمريکا در قبال ايران مانند گاوچران هاست."
گفتني است مقامات ايران در سخنراني افتتاحيۀ اوباما به يک بخش مهم توجه خواهند کرد، "ما خطاب به جهان اسلام مي گوييم که بدنبال راه جديدي براي پيشرفت بر مبناي منافع و احترام متقابل هستيم." تهران همچنين مشتاقانه منتظر است، ببيند که اوباما چه کسي را بعنوان نمايندۀ خود در خاورميانه انتخاب خواهد کرد. روزنامۀ واشنگتن پست روز سه شنبه اعلام کرد، اين مقام جرج ميچل، سناتور اسبق آمريکا که در دولت کلينتون هدايت تلاش ها براي برقراري صلح در ايرلند شمالي را به عهده داشت، خواهد بود.
جرج ميچل 75 ساله فرزند يک مادر مهاجر لبناني و يک پدر ايرلندي است. اين انتخاب اوباما، در صورتي که مورد تأييد قرار گيرد، به فرونشاندن خشم منتقدان ايراني و عرب که معتقدند واشنگتن بردۀ اسرائيل است، کمک خواهد.
منبع:
روزنامۀ نشنال، 23 ژانويه، 2009

No comments:

Post a Comment