Friday, January 16, 2009

آلاينده‌های سرطان‌زا درهوای تهران 10برابراستاندارد جهانی



ایسنا: مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در آستانه هفته هواي پاك، با هشدار نسبت به بالا بودن ميزان آلاينده‌هاي خاص در هواي تهران گفت: جديدترين اندازه‌گيري‌ها نشان مي‌دهد ميزان اين آلاينده‌ها 10 برابر استانداردهاي جهاني است.
دكتر يوسف رشيدي افزود: شايد وقتي صحبت از آلودگي هوا به ميان مي‌آيد تمام ذهنها به سوي آلاينده‌هايي نظير منوكسيدكربن، ذرات معلق، اكسيدهاي ازت و گوگرد و ازن معطوف شود، اما در ميان اين آلاينده‌ها، بحث آلاينده‌هاي خاص بسيار مهم است چرا كه اين آلاينده‌ها از نظر سلامتي اثرات بسيار سوئي بر انسان دارند.
وي گفت که اغلب آلاينده‌هاي خاص قابليت تجمع در بافتهاي بدن را دارند و به همان سرعت كه جذب بدن مي‌شوند، قابل دفع نيستند.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اشاره به اين كه در تهران نيز در حال حاضر برخي از آلاينده‌هاي خاص نظير هيدروكربنهاي آلاينده توسط شركت كنترل كيفيت هوا در حال اندازه‌گيري است بر لزوم توجه، اندازه‌گيري و كنترل اين آلاينده‌ها تاكيد كرد و افزود: « بوتادين یک و دو » نيز يكي از آلاينده‌هايي است كه معمولا در مناطق صنعتي (صنايع پتروشيمي) وجود دارد، اما در مناطق شهري نيز در صورتي كه كنترل براي بخارات بنزين صورت نگيرد و به دليل احتراق‌هاي ناقص وجود خواهد داشت.
وي با بيان اين كه حد مجاز آلاينده « بوتادين یک و دو » توسط سازمان بهداشت جهاني، 02/1ppb در سال ديده شده است، گفت: جديدترين اندازه‌گيري‌ها نشان مي‌دهد ميزان اين آلاينده در ايستگاه‌هاي شهري ري و گلبرگ 9/8ppb، اقدسيه 4/8، پارك رز 3/4 و ژئوفيزيك 5/1ppb است.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران خاطرنشان كرد: از اثرات مهم اين آلاينده نارسايي در كبد و كليه، توليد مثل و سرطان ذكر شده است.
وي هشدار داد که مسؤولان بايد هرچه سريعتر در اين خصوص اقدامي جدي انجام دهند.

No comments:

Post a Comment