Saturday, January 24, 2009

دفاع از زندانيان، مقابله با سرکوب است

دفاع از زندانيان، مقابله با سرکوب است
مصاحبه با صادق کبودوند در زندان
- یکشنبه 6 بهمن 1387 [2009.01.25]
سامان رسول پورs.rasoulpour@gmail.com
roozonline
سازمان ديدبان حقوق بشر که مقر آن در نيويورک است، امسال جايزه معتبر "هملن همت" را که هر ساله به شماري از نويسندگان تحت آزار سرتاسر دنيا تعلق مي گيرد، به محمد صديق کبودوند، نويسنده و فعال حقوق بشر زنداني اهدا کرد.در همين ارتباط با صادق کبودوند که هم اکنون زندانيست و خانم سارا لي ويتسون، مدير بخش خاورميانه و شمال آفريقاي سازمان ديد بان حقوق بشر گفتگويي اختصاصي کرده ايم که در پي مي آيد.
سارا لي ويتسون، در پاسخ به اين پرسش که "اصلي ترين دلايل سازمان ديده بان حقوق بشر و هيات داوران جايزه هملن - همت براي انتخاب آقاي کبودوند به عنوان برنده اين جايزه چه بوده؟ " مي گويد: "ما اين جايزه را به آقاي کبودوند بخاطر کار مهم و شجاعانه اش بعنوان روزنامه نگار و مدافع حقوق بشر داديم. همانطور که در بيانيه به تفصيل توضيح داديم، ايشان از کساني است که خواستار اصلاحات در داخل کشور است و اين حقيقت دارد که دولت ايران ايشان را بخاطر نوشته هايشان مورد آزارو اذيت قرار مي دهد".
در ادامه از مدير بخش خاورميانه و شمال آفريقاي سازمان ديده بان حقوق بشر پرسيدم: "در حال حاضر دستگاه قضايي جمهوري اسلامي آقاي کبودوند را زنداني کرده و همچنين حکم 10 سال زندان براي وي صادر کرده است.از سويي سازمان ديده بان حقوق بشر از وي و فعاليتهاي وي تقدير مي کند و جايزه هملن - همت را به او اهدا مي کند.اين تضاد از کجا نشات مي گيرد؟"
خانم سارا لي ويتسون در پاسخ گفت: "محکوميت آقاي کبودوند يکي از بسيار مواردي است که دولت در آنها براي محاکمه افرادي که آزادانه عقايدشان را بيان مي کنند به مواد مبهم و ديمي اي از قانون مجازات - قوانيني که عموما بعنوان قوانين امنيتي ايران به آنها ارجاع داده مي شود- تکيه مي کند.اين قوانين بي ارزش هستند چرا که آنها ناقض الزامات کشور ايران در قوانين بين المللي حقوق بشرهستند و همچنين حقوق تضمين شده بين المللي شهروندان ايراني را در آزادي بيان نقض مي کنند. به همين جهت همه محکوميت ها، تحت اين قوانين بي اعتبارند. ما همواره به دولت ايران توصيه کرده ايم که در اين قوانين بازنگري کند و همه کساني را که تحت اين قوانين زنداني هستند، آزاد کند".
در خاتمه از مدير بخش خاورميانه و شمال آفريقاي سازمان ديده بان حقوق بشر پرسيدم: "پيام مشخص اين جايزه براي دستگاه قضايي جمهوري اسلامي و همچنين براي آقاي کبودوند چيست؟ "
وي در پاسخ گفت" پيام مشخص ما به قوه قضائيه در ايران اين است: "لطفا مراقبت هاي پزشکي مورد نياز آقاي کبودوند را تامين کنيد؛ حکم ناعادلانه ايشان را لغو کنيد. اين حکم بخاطر اين صادر شده که ايشان خواستار اعمال حق آزادي نشر و بيان ديدگاه هاي خود، از جمله ديدگاههاي انتقادي به دولت بودند. لطفا قوانين مبهم و ديمي را لغو کنيد. قوانيني که براي مجازات و زنداني کردن نويسندگان و فعالان مسالمت جو مورد استفاده قرار مي گيرند، از جمله «اقدام عليه امنيت ملي» يا «توهين به مقدسات ». دولت بايد بداند که ما بد رفتاري هاي آنها عليه آقاي کبودوند را زير نظر داريم و گزارش مي دهيم. همچنين پيام ما به آقاي کبودوند اين است: نخست اينکه ما با اهداي اين جايزه قدرداني مي کنيم از کار هاي جسورانه ايشان در حمايت از حقوق شهروندان و دوم اينکه در واقع اين صدا در حمايت از ايشان و پايداري براي آزادي فوري ايشان از زندان است".
در همين حال پس از تعلق جايزه سازمان ديدبان حقوق بشر به محمدصديق کبودوند، اين فعال زنداني در گفتگويي کوتاه از زندان اوين با " روز"، واکنشش به اين جايزه راچنين بيان کرد:
" همين حد که سازمانهاي حقوق بشري غير دولتي نظير سازمان ديدبان حقوق بشر نسبت به وضعيت مدافعيني که در بدترين وضعيت امنيتي وسرکوبگرانه فعاليت مي کنند بي تفاوت نيستند، جاي تقدير و تشکر دارد".
برنده جايز هملن همت در ادامه گفتگو با روز افزود: "از سازمانها ونهادهاي راستين مدافع حقوق بشر در سراسر جهان درخواست مي کنم از فعالان حقوق بشر در بند که تنها گناه و جرمشان دفاع از حقوق بشر بوده، مجدانه دفاع کنند و با سکوت و بي تفاوتي زمينه را براي جرات و جسارت بخشيدن به نهادها و ارگانهاي سرکوب گر دولتي فراهم نکنند".
سازمان ديد بان حقوق حقوق بشر روز 20 ژانويه ضمن اعلام برگزيده شدن محمد صديق کبودوند به عنوان برنده جايزه هملن همت، تاکيد کرد که محمد صديق کبودوند، رييس دربند سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان نقش چشمگيري در گسترش جامعه مدني در کردستان داشته و با تاسيس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان که بيش از 200 عضو دارد، در کردستان ايران به فعاليتهاي حقوق بشري قابل توجهي پرداخته است. همين فعاليتها منجر به اين شده که دستگاه قضايي حکم 10 سال زندان را براي اين فعال برجسته صادر کند.اين در حالي است که آقاي کبودند وضعيت جسماني وخيمي دارد و در زندان به بيماريهاي مختلفي مبتلا شده است و نياز فوري به مراقبتهاي پزشکي دارد.
محمد صديق کبودوند که فعاليتهاي حقوق بشري خود را از سال 1993 آغاز کرده، در دوران اصلاحات، مدير مسئول نشريه پر مخاطب "پيام مردم" بود که پس از انتشار 13 شماره از آن توقيف شد.وي پس از توقيف "پيام مردم" همراه با شماري از فعالان حقوق بشر سازمان حقوق بشر کردستان، نخستين نهاد حقوق بشري در مناطق کردنشين ايران را تاسيس کرد.نهادي که به اذعان آگاهان نقش چشمگير و قابل توجهي در گزارش دهي موارد نقض حقوق بشر در کردستان ايران داشته و بيش از 200 گزارشگر در تمامي مناطق کردنشين به عضويت اين نهاد مدني درآمده اند.وي در تيرماه سال گذشته در محل کارش در تهران بازداشت شد و ماهها در سلول انفرادي ماند و به بيماريهاي مختلفي ريوي، کليوي و پوستي مبتلا شد.وي حتي دو بار در طي مدت بازداشت دچار عارضه سکتي قلبي شد و هم اکنون هم وضعيت جسماني اش "نامساعد" گزارش شده است.همزمان دستگاه قضايي وي را به اتهام تاسيس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان و نوشتن نامه براي کوفي عنان دبير پيشين سازمان ملل متحد به تحمل 10 سال حبس محکوم کرد و اين حکم در ديوان عالي کشور هم تاييد شد.
برنامه هملن همت از سال 1991 آغاز شد و تا کنون اين جايزه معتبر به نويسندگان تحت آزار در 91 کشور جهان اهدا شده است.در ايران، علاوه بر آقاي کبودوند، اين جايزه به علي اشرف درويشيان نويسنده معاصر هم اهدا شده است.

No comments:

Post a Comment