Thursday, January 8, 2009

راديو فرانسه : جنگ تبلیغاتی اسراییل برای اثبات حقانیت خود در حمله به غزه، به شدت ادامه دارد


راديو فرانسه : جنگ تبلیغاتی اسراییل برای اثبات حقانیت خود در حمله به غزهبرخی سایت های بسیار پربیننده، مثل "یوتیوب" و "فیس بوک"، در این راه به خدمت گرفته شده اند
راديو فرانسه : جنگ تبلیغاتی اسراییل برای اثبات حقانیت خود در حمله به غزه، به شدت ادامه دارد. شبکۀ اینترنت و به ویژه برخی سایت های بسیار پربیننده، مثل "یوتیوب" و "فیس بوک"، در این راه به خدمت گرفته شده اند.اخیراً دبیرکل سازمان ملل متحد، بان کی مون، به شدت به اسراییل حمله کرد و بمباران مدارس متعلق به سازمان ملل را در نوار غزه محکوم کرد.بسیاری از رسانه ها و خبرنگاران نیز از ممنوعیت ورود به منطقۀ جنگی، به تلخی انتقاد کرده اند. اسراییل به گزارشگران اجازۀ دخول به این مناطق را نمی دهد.در عین حال، تصاویر مادران داغ دیده، مردانی که چهرۀ فرزند بیجان خود را می بوسند و راهروهای شلوغ بیمارستان هایی که دیگر ظرفیت پذیرش زخمی ها را ندارند، در تمام دنیا منتشر شده است.کمیسر روابط خارجی اتحادیۀ اروپا، به رییس جمهوری اسراییل، شیمون پرز، گفته است: "وجهۀ دولت اسراییل به دلیل عدم پذیرش آتش بس، بکلی از بین رفته"...اسراییل می کوشد توجه افکار عمومی را به مسئلۀ موشک اندازی فلسطینی ها معطوف کند، و در این جهت تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم گسترده ای را آغاز کرده است.به عنوان مثال، یکی از سخنگویان ارتش اسراییل، آویتال لیبوویچ، آنقدر با تلویزیون های متعدد غربی مصاحبه کرده، که به قول خبرگزاری فرانسه، به "ستارۀ رسانه های جهانی" تبدیل شده است.سفیران اسراییل نیز در کشورهای مختلف می کوشند با شرکت در برنامه های رادیویی و تلویزیونی، و مصاحبه با روزنامه های معتبر، عملیات نظامی را در غزه توجیه کنند.وزارت دفاع اسراییل، چند ویدئو از صحنه های ضربه زدن یا شلیک به تأسیسات حماس را روی سایت یوتیوب به نمایش گذاشته و دولت نیز می کوشد میزگردها و جلسات بحثی را روی سایت معروف فیس بوک ترتیب دهد. و بالاخره، کنسول گری اسراییل در نیویورک، روی یک سایت کوچک تر اما بسیار محبوب آمریکایی ها، یک هفته بحث و تبادل نظر پیرامون فوائد جنگ به راه انداخته است.با این که شیمون پرز گفته است "ما کاری به روابط عمومی نداریم و فقط می خواهیم با تروریسم مبارزه کنیم" اما در عین حال، دولت اسراییل یک شرکت انگلیسی متخصص در تبلیغ و روابط عمومی را برای ترمیم وجهۀ خود به کار گرفته است. این شرکت قبلاً برای دولت ایرلند شمالی و لبنان نیز کار کرده است.به عقیدۀ دومینیک ولتون، کارشناس رسانه ها و پژوهشگردر مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، "منطق رسانه ای، در کلیت خود، تحت کنترل اسراییل قرار دارد، اما با این وجود، اسراییل در نبرد ارتباطی و تبلیغی برنده نخواهد شد، چرا که عدم تعادل قوا در عرصۀ نظامی و شدت خشونت اسراییلی ها، در نهایت به ضرر این کشور تمام خواهد شد".چارلز تریپ،استاد علوم سیاسی در مدرسۀ مطالعات شرقی و آفریقایی لندن نیز همین عقیده را دارد و می گوید: "تصاویر کوبندۀ حال و روز مردم عادی غزه، بسیار مؤثرتر از تصاویر سخنگویان دولت اسراییل است که معمولاً در بارۀ مبارزه با تروریسم توضیح می دهند".باید گفت در طرف مقابل، سازمان حماس که چندان انتظاری از رسانه های غربی ندارد، بیشتر تلاش تبلیغاتی خود را بر رسانه های عرب متمرکز کرده است. تصاویر این رسانه ها، تمامی خاورمیانه و کشورهای مسلمان آفریقایی را تغذیه می کند.هم زمان با این جنگ تبلیغاتی، برخی کارشناسان در مورد سوءاستفاده های احتمالی و یا شیوه های اغراق آمیز تبلیغاتی هشدار می دهند.یک اتفاق کوچک در فرانسه، که ظاهراً ناشی از اشتباه مسئولان بوده، در این میان سرو صدا به پا کرد: کانال دوم دولتی فرانسه که یکی از پربیننده ترین شبکه های تلویزیونی کشور است، اعلام کرد که تصاویری که روز پنجم ژانویه پخش شده و ظاهراً مربوط به بمباران های اخیر اسراییل بوده، در واقع در سال ٢٠٠٥ ضبط شده و صحنه ای از پیامدهای یک انفجار غیرعمدی را نشان می داده است!کانال دوم فرانسه به خاطر این اشتباه، رسماً از تماشاگرانش عذرخواهی کرد.

No comments:

Post a Comment