Sunday, January 4, 2009

بحران انسانی در غزه : تلفات در غزه به بیش از پانصد نفر رسید

بحران انسانی در غزه : تلفات در غزه به بیش از پانصد نفر رسید


بی بی سی : یک منبع مطلع به بی بی سی گفته سه گردان پیاده و یک گردان زرهی ارتش اسرائیل اکنون در داخل نوار غزه درگیر هستند. این گردانها بخشی از تیپ نیروهای هوابرد گیواتی گولانی ارتش اسرائیل هستند.
اسرائیل کماکان از ورود خبرنگاران بین المللی به نوار غزه جلوگیری می کند، در نتیجه گزارش دقیق از وضعیت وضعیت جنگ در کوچه و خیابانهای باریک و متراکم شهرکها و اردوگاه های غزه، امکان پذیر نیست.
به گفته این منب مطلع، از آغاز بمباران غزه تاکنون، هواپیماهای اسرائیلی دوبار هدف موشکهای ضد هوایی نیروهای فلسطینی قرار گرفته اند اما موفق به گریز از این موشکها شده اند.
حماس اعلام کرده که حداقل ۹ سرباز اسرائیلی را کشته و اسرائیل رسما ً کشته شدن یکی از نیروهایش را تائید کرده و اعلام کرده سی تن از نیروهایش تا ظهر روز یکشنبه مجروح شده اند. به گفته این منبع مطلع، در یک نقطه، نیروهای فلسطینی با استفاده از یک تونل، به نیروهای زمینی اسرائیل شبیخون زده اند.
حماس همچنین اعلام کرده که دو تن از سربازان اسرائیلی را به اسارت گرفته اما وزارت دفاع اسرائیل در این باره ابراز بی اطلاعی کرده است. در مقابل، ارتش اسرائیل هم اعلام کرده که حداقل سی تن از نیروهای جنبش حماس را کشته است.
به گزارش گزارشگران بی بی سی در غزه، نبردها بیشتر در چهار منطقه متمرکز شده اند: شرق اردوگاه جبلیه که ظاهرا ً شاهد شدیدترین درگیری هاست، منطقه زیتون، منطقه شجاعیهو جاده ساحلی.
طی شبانه روز اخیر، ارتش اسرائیل با رسیدن به جاده صلاح الدین، نوار غزه را عملا ً به دو قسمت تقسیم کرده است. تحلیلگران نظامی پیش بینی می کنند که در مرحله دوم عملیات زمینی، ارتش اسرائیل تلاش خواهد کرد تا با اشغال جنوب اردوگاه خان یونس، این بارکه را به سه قسمت تقسیم کنند.

بحران انسانی در غزه
در ادامه حمله زمینی ارتش اسرائیل به نوار غزه، امروز بازار مرکزی شهر غزه پنج غیر نظامی فلسطینی کشته و چهل نفر دیگر زخمی شده اند. در حمله جداگانه ای در اثر اصابت یک گلوله تانک در شمال غزه ۱۴ نفر کشته شده اند که به گفته منابع درمانی فلسطینی، اکثراً غیر نظامی هستند. به این ترتیب از زمان آغاز حمله زمینی اسرائیل، شمار تلفات فلسطینیان به ۳۵ نفر رسیده و شمار کلی تلفات فلسطینیان در عرض ۹ روز اخیر از ۵۰۰ نفر گذشته است.
برق سراسری غزه کاملا ً قطع شده و به گفته منابع درمانی بیمارستان شفای شهر غزه، ژنراتورهای این بیمارستان تنها تا ۲۴ ساعت امکان تامین برق دارند و هر آن ممکن است که برق اتاقهای عمل و دستگاه های تنفسی قطع شود. مسئولان این بیمارستان در عین حال از شکسته شدن تمام پنجره های بیمارستان در اثر حمله هوایی به مسجد مجاور این بیمارستان خبر داده اند.
عصر امروز (یکشنبه ۴ دسامبر) وزیر سلامتی تشکیلات خودگردان فلسطینی با صدور بیانیه ای، اقدام نیروهای اسرائیلی در جلوگیری از تردد آمبولانسهای فلسطینی را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است، تا این لحظه یک پزشک و دو امدادرسان در اثر آتش ارتش اسرائیل کشته شده و دو امداد رسان دیگر نیز شدیدا ً زخمی شده اند.
در همین حال، شرکت مخابرات سراسری فلسطین هم اعلام کرده است که ژنراتور اصلی این شرکت در غزه در ساعات اولیه حمله زمینی اسرائیل هدف قرار گرفته و تا قطع شدن شبکه تلفنی و اینترنتی غزه فرصت کمی باقی مانده است.
در کنار این مشکلات، شلیک موشک به شهرهای جنوب اسرائیل ادامه دارد

No comments:

Post a Comment