Tuesday, January 6, 2009

محافظه‌کاران آمریکا: نبرد غزه سیاست در قبال ایران را تسهیل می‌کند


محافظه‌کاران آمریکا: نبرد غزه سیاست در قبال ایران را تسهیل می‌کند
دويچه وله : به عقیده تحلیلگران دو روزنامه‌ی مهم آمریکا، تضعیف بنیادی حماس در مقطع کنونی، به معنی تضعیف وزنه ایران در منطقه نیز هست. به این ترتیب دست باراک اوباما در مذاکرات احتمالی آینده با ایران و فشارهای دیپلماتیک بازتر خواهد شد.
با ورود تانک‌ها و سربازان اسراییل به خاک غزه اکنون روشن شده که این کشور هدفی درازمدت‌تر از متوقف کردن پرتاب موشک‌های حماس به خاک اسراییل را دنبال می‌کند.
مارک رگیف معاون اهود اولمرت نخست وزیر اسراییل روز دوشنبه (۵ ژانویه) به خبرنگاران گفت، «هدف نهایی برای ما سه بخش دارد: یک اینکه ماشین نظامی حماس به طور اساسی نابود شود؛ دو، حماس این را بفهمد که پرتاب موشک به خاک اسرائیل متضمن پرداخت بهای سنگینی است که آنها دل‌شان نمی‌خواهد بپردازند؛ و سه، مکانیسم‌هایی به کار بیفتند که از مسلح شدن دوباره‌ی حماس جلوگیری کنند.»
تاکنون قاچاق تسلیحات برای حماس از راه تونل‌های زیرزمینی جنوب غزه صورت می‌گرفت که ارتش اسراییل اکنون شروع به نابودی آنها کرده است. پایان جنگ به معنی استقرار مکانیسم‌هایی برای نظارت بر مرزهای جنوبی با مصر و ساحل غربی غزه است.
آلوف بن تحلیلگر روزنامه‌ی اسراییلی ‌هاآرتص جمعه‌ی گذشته (۲ ژانویه) نوشت اگر اسراییل دوباره غزه را به اشغال خود درنیاورد و سرانجام عقب بنشیند، این عقب نشینی به معنی مشروعیت سیاسی حماس خواهد بود. طبق گزارش نیویورک تایمز، حماس در حدود بیست هزار نفر نیروی مسلح در اختیار دارد.

جمهوری اسلامی، چالشی بزرگ برای اوباما
یکی از مفسران نیویورک تایمز روز گذشته (۵ ژانویه) نوشت، شکست حماس به نفع ایالات متحده است و اثر آن برای آینده‌ی خاورمیانه نیز مثبت خواهد بود. این تحلیگر می‌نویسد:«حماس فقط یک نمونه از نیروهای متعددی است که طی دهه‌های اخیر به شکل جنبش‌های مدافع کیش ترور و انتحار ناشی از افراطی گری اسلامی در منطقه پدید آمده‌اند. ترکیب این جنبش‌ها با یک دولت حامی ترور و خواهان نیروی اتمی مثل دولت ایران (با یاری سوریه) تهدیدی از نوع تازه در مقابل اسراییل می‌گذارد. اما این تهدید تنها متوجه اسراییل نیست و خطر آن، متوجه همه کسانی در خاورمیانه، از جمله مسلمانانی است که مایل نیستند زیر قیادت رژیم‌های افراطی زندگی کنند.»
از آنجا که حکومت جمهوری اسلامی برای کابینه‌ی باراک اوباما چالش بزرگی خواهد بود، اگر اسراییل حماس را در تحکیم قدرت خود آزاد می‌گذاشت، این برای ایران پیروزی بزرگی محسوب می‌شد. شکست حماس یکی از آس‌های برنده‌ی ایران را درمنطقه از میان برمی‌دارد و جمهوری اسلامی را وامی‌دارد که مذاکرات احتمالی دیپلماتیک با غرب را جدی بگیرد.

تأثیر عملیات غزه بر موفقیت دیپلماسی آمریکا
روزنامه‌ی والستریت ژورنال نیز در تفسیری می‌نویسد که اهمیت استراتژیک و درازمدت عملیات غزه برای خاورمیانه با توسعه طلبی حکومت ایران ارتباط پیدا می‌کند. حزب الله لبنان و نیروهای شبه نظامی شیعی درعراق و حماس در غزه همه بخشی از قوای برتری‌طلبانه‌ی تهران در منطقه‌اند. درست همانطور که دو سال پیش، افزایش نیروهای نظامی آمریکا در عراق کمک کرد تا باراک اوباما به هنگام تصدی مقام ریاست جمهوری درموقعیت بهتری قرار گیرد، موفقیت عملیات غزه نیز به دیپلماسی او در قبال ایران یاری خواهد رساند.
والستریت ژورنال می‌نویسد، «ملایان به دیپلماسی علاقه‌ی بیشتری نشان خواهند داد اگر نیروهای نظامی وابسته به خود را در حال شکست ببینند. گوشمالی حماس همچنین به تهران نشان می‌دهد که نظامی‌گری محمود احمدی نژاد بیشتر از منفعت برای او ضرر به بار خواهد آورد.» عبدی کلانتری ـ نیویورک

No comments:

Post a Comment