Sunday, January 18, 2009

اعلام آتش بس يک هفته ای حماس در نوار غزه


به گزارش خبرگزاري فرانسه از دمشق، موسي ابو مرزوق از رهبران حماس روز يکشنبه در سخناني که از تلويزيون سوريه پخش مي شد، آتش بسي يک هفته اي را در نوار غزه اعلام کرد تا به گفته او نيروهاي اسرائيلي فرصت پيدا کنند از اين منطقه خارج شوند.
از سوی دیگر سخنگوي ارتش اسرائیل تاکید کرد بيست و چهار تا چهل و هشت ساعت آينده براي ما بسيار مهم است و مي خواهيم بدانيم آيا حماس خواستار آرام شدن اوضاع است يا مي خواهد راکت هاي بيشتري شليک کند و با نيروهاي ما درگير شود. ما به دقت اوضاع را ارزيابي مي کنيم.
وی گفت ارتش اسرائيل در حال حاضر عمليات نظامي خود را متوقف کرده است ولي اگر حماس غير نظاميان اسرائيلي را هدف قرار دهد يا به نيروهاي ما شليک کند، ما پاسخ خواهيم داد.
سخنگوي ارتش اسرائیل تاکيد کرد حماس پاسخگوي اقدامات بعدي است و اگر مي خواهد آينده اي بهتر برای فلسطینیان غزه رقم بزند، بايد بلافاصله به فعاليت هاي تروريستي خود خاتمه دهد.
از سوی دیگر توني بلر ميانجي اتحاديه اروپا بين اسرائیل و فلسطينیان گفت براي موفقيت و تداوم آتش بس بايد انتقال اسلحه از مصر به غزه متوقف شود.
اظهارات نخست وزیر اسرائیل
اسرائیل شنبه شب آتش بس يکجانبه در نوار غزه اعلام کرد. اهود اولمرت نخست وزير این کشور در نشستي خبري گفت اهداف تعيين شده عمليات در غزه اگر بيش از حد تعيين شده محقق نشده باشد، بطور کامل محقق شده است.
نخست وزير اسرائیل گفت حماس هم در سطح نظامي و هم در سطح زيرساخت هاي مربوط به اداره کردن خود ضربه محکم و جدي خورده است. بسياري از اعضاي حماس کشته شدند. سران آن مخفي هستند. تونل هايي که از طريق آنها تسليحات قاچاق مي شوند بمباران و نابود شدند. بسياري از تاسيسات پرتاب کننده راکت حماس منهدم شدند.
اهود اولمرت افزود اکنون مي توانيم بگوئيم که حماس ضربه بسيار محکمي خورده است که اين ضربات باعث خواهد شد توانايي آن براي مدت زماني طولاني مختل شود.
نخست وزير اسرائیل گفت کابينه قبول کرد که پيشنهاد من براي برقراري آتش بس از ساعت دو بامداد امروز را بپذيرد. ازاين رو بعد از اين ساعت اسرائيل در نوار غزه وارد آتش بس خواهد شد ولي همچنان در غزه مستقر خواهد بود. به ياد داشته باشيد که حماس طرف توافقاتي نيست که ما به آن دست يافتيم.
اهود اولمرت افزود ما درباره تدابير بين المللي صحبت مي کنيم که سازماني تروريستي مثل حماس نمي تواند عضوي از آن باشد.
نخست وزير اسرائیل گفت حماس نتوانست عزم ما را براي پاسخ دادن درک کند. حماس اعتقاد نداشت که اسرائيل در آستانه انتخابات دست به چنين عمليات بزرگي خواهد بزند. حماس هنوز هم قادر نيست که به طور درست ضربه اي را که به آن وارد شده است درک کند. اگر حماس همچنان به ما حمله کند، آنگاه باز هم از عزم اسرائيل متعجب خواهد شد.

No comments:

Post a Comment