Monday, January 12, 2009

واكنش تهران به «رويكرد تازه» اوباما در قبال ايران

واكنش تهران به «رويكرد تازه» اوباما در قبال ايران

سخنگوى وزارت امور خارجه ايران يك روز پس از اظهارات باراك اوباما در باره رويكرد تازه وى در قبال تهران گفت: ايران منتظر مشاهده تغييرات در دولت جديد آمريكا است.
حسن قشقاوى روز دوشنبه به خبرنگاران در تهران گفت: آقاى اوباما اظهاراتى داشته است كه بايد ديد اين تغيير رويكرد به چه صورت است و آيا به تغيير اساسى در رفتار و مواضع آمريكا در خصوص جمهورى اسلامى ايران منجر خواهد شد.
باراك اوباما، رييس جمهورى منتخب آمريكا روز يكشنبه در گفت و گو با شبكه تلويزيونى «اى بى سى» آمریکا گفت: در رويكرد تازه دولت او تاكيد هم بر احترام به مردم ايران است و هم روشن ساختن «انتظارات از رهبران ايران.»
وى ايران را «يك تهديد واقعى» خواند ولى افزود: «ما قصد داريم رويكرد تازه اى را اختيار كنيم. و به عقيده من مشاركت دادن ايران نقطه آغاز اين رويكرد است.»
آقاى اوباما كه قرار است روز بيستم ژانويه قدرت را در آمريكا به دست گيرد در مبارزات انتخاباتى خود نيز از گفت و گو با رهبران كشورهايى سخن گفته بود كه پيشتر از سوى جرج بوش، رييس جمهورى آمريكا، كشورهاى «ياغى» و «شرور» لقب گرفته بودند.
«بايد ديد اين تغيير رويكرد به چه صورت است و آيا به تغيير اساسى در رفتار و مواضع آمريكا در خصوص جمهورى اسلامى ايران منجر خواهد شد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
واشينگتن، ايران را متهم مى كند كه به دنبال دستيابى به سلاح هسته اى است و از گروه هاى تروريستى در منطقه خاورميانه حمايت مى كند. تهران اين اتهام ها را رد كرده است.
«اقدام مناسب و به موقع»
سخنگوى وزارت امور خارجه ايران در سخنان خود از باراك اوباما خواست تا مواضع گذشته دولت آمريكا در باره ايران را در دولت خود تكرار نكند.
آقاى قشقاوى با اشاره به شعار «تغيير» رييس جمهورى منتخب آمريكا در مبارزات انتخاباتى خود گفت: افكار عمومى جهانى در بحث (شعار انتخاباتى ) تغيير، منتظر مشاهده اين تغييرات است.
وى افزود: بى ترديد جمهورى اسلامى ايران متناسب با رفتار، رويكرد و عملكرد دولت جديد آمريكا اقدام مناسب و به موقع خواهد داشت.
انتخاب باراك اوباما به عنوان رييس جمهورى جديد آمريكا با استقبال مقام هاى جمهورى اسلامى روبرو شده است و محمود احمدى نژاد، رييس جمهور ايران، نيز به همين مناسبت براى وى پيام تبريك فرستاد.
ايران و آمريكا از سه دهه پيش كه روابط دو كشور به دنبال حمله دانشجويان موسوم به پيرو خط امام به سفارت واشينگتن در تهران قطع شد مناسبات خصمانه اى با يكديگر داشته اند.
آقاى اوباما گفته است كه در دولت جديد خواهان گفت و گو و ارائه مشوق هاى بيشتر به ايران است تا اين كشور را قانع سازد تا از دست برنامه غنى سازى اورانيوم بردارد.
اين برنامه كه كاربرد دو گانه نظامى و غير نظامى دارد مى تواند براى توليد سلاح هسته اى مورد استفاده قرار گيرد. جمهورى اسلامى ايران مى گويد كه تعليق غنى سازى اورانيوم «خط قرمز» اين كشور است.
رييس جمهور منتخب آمريكا در عين حال گزينه تشديد فشارهاى سياسى و اقتصادى بر ايران را مورد تاكيد قرار داده و گفته است: دولت او سياست تشويق و تنبيه ايران را در قبال برنامه هسته اى اين كشور تشديد خواهد كرد.
گزارش هاى منتشره در هفته هاى اخير حاكى از آن است كه قرار است در دولت باراك اوباما، پست جديدى در وزارت امور خارجه تأسيس شود كه مسئوليت آن هماهنگى امور مرتبط با ايران است.

No comments:

Post a Comment