Tuesday, January 13, 2009

دستوري که انجام نشد -نمي توان تا مادام العمر از رسانه ها شکايت نکرد

دستوري که انجام نشد
نمي توان تا مادام العمر از رسانه ها شکايت نکرد

آرش سيگارچي

roozonline
با اينکه دادستان استان تهران اصرار دارد که "رئيس جمهور تقريبا به وعده خود عمل کرده" و "بسياري" از شکايت هاي دولتي از نشريات پس گرفته شده اما نماينده مديران مسئول مطبوعات در نامه اي به احمدي نژاد از برقرار بودن شکايت نهادهاي دولتي عليه مطبوعات گله کرد و نوشت "دستگاه ها" دستور احمدي نژاد را اجرا نکرده اند. اين در حاليست که معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي "بخشش" احمدي نژاد را تنها تا قبل از 17 مرداد گذشته مي داند.

مساله از زماني آغاز شد که محمود احمدي نژاد 17 مردادماه امسال در مراسمي که به مناسبت روز خبرنگار برگزار کرده بود، به خبرنگاران و مديران مسئول مطبوعات، خبر "بازپس گيري تمام شکايت هاي دولتي از روزنامه ها و نشريات" را "هديه" داد، اما با گذشت بيش از 5 ماه از زماني که اين هديه خبري به رسانه ها اعطا شد، همچنان روزنامه ها در انتظار وصول شدن اين هديه هستند و مديران مسئول در راه دادگاه مطبوعات.
در پي اين تاخير، نماينده مديران مسئول مطبوعات روز گذشته طي نامه اي به رئيس جمهور نوشته که عليرغم دستور رئيس قوه مجريه براي پس گرفتن شکايات سازمانهاي دولتي از مطبوعات، اين شکايات هنوز پس گرفته نشده است.
حسين انتظامي در نامه خود به رئيس جمهور با اشاره به اين نکته که "رفتار سازمانهاي دولتي در اين زمينه، اسباب سوء تفاهم را فراهم آورده"، نوشت:"متاسفانه هنوز نامه هاي رسمي وزارتخانه ها و سازمانهاي ذي نفع خطاب به محاکم قضايي مبني بر پس گرفتن شکايت صادر نگرديده و بلکه اعلام مي شود که انصراف از شکايتها صورت نگرفته است."
حسين انتظامي همچنين در گفتگو با خبرگزاري مهر يادآور شد:"بررسي هاي ما نشان مي دهد که شکايات دستگاههاي دولتي از روزنامه هايي نظير جام جم، همشهري، اعتماد ملي و مردم سالاري همچنان در دستور کار دادگاه مطبوعات است و هيچ يک از پرونده هاي مفتوح اين روزنامه ها مختومه نشده است."
رييس جمهور خوش قول
همزمان با نامه انتظامي، سعيد مرتضوي، دادستان تهران به خبرگزاري مهر گفت:"بسياري از شکايتهايي که در دادگستري تهران توسط سازمانهاي دولتي از رسانه هاي مکتوب مطرح شده بود پس گرفته شده و در اين باره رئيس جمهور تقريبا به وعده خود عمل کرده است. شکايتهاي پس گرفته شده اغلب مربوط به پيش از 17 مرداد سال جاري بوده است."
در سوي ديگر هم، عليرضا ملکيان معاون امورمطبوعاتي و اطلاع‌رساني فرهنگ و ارشاد اسلامي با تشريح اقدامات اين وزارتخانه در زمينه بازپس گيري شکايت ها گفت:"اگر شکايتي بعد از آن تاريخ (17 مرداد) از سوي دستگاههاي دولتي نسبت به مطبوعات انجام گرفته است، طبعا مشمول اين دستور رئيس جمهور نمي شود چرا که دستور ايشان اين نبوده که دستگاههاي دولتي مادام العمر از مطبوعات شکايت نکنند."
وي همچنين با اشاره به اينکه بعد از صحبتهاي رئيس جمهوري، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نامه اي براي تمام دستگاههاي دولتي در اين زمينه ارسال کرد و خواستار بازپس گيري شکايات مطروحه تا آن هنگام شد، ادامه داد :"اين نامه با امضاي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مبني بر لزوم اجراي دستور رئيس براي همه مسئولين و وزراي دستگاههاي دولتي فرستاده شد که برخي از دستگاهها به اين حرف رئيس جمهور عمل کردند و برخي هم البته عمل نکردند. بعد از اين و با پيگيريهاي ما عبدالرضا شيخ الاسلامي رئيس دفتر رئيس جمهور در بخشنامه اي از دستگاههاي اجرايي کشور خواست از همه شکايات خود عليه رسانه ها ومطبوعات کشور صرف نظر کنند. تا جايي که من اطلاع دارم همه شکايتهاي دستگاههاي دولتي از مطبوعات که مربوط به قبل از روز خبرنگار است پس گرفته شده اما اگر شکايتي هم پس گرفته نشده باشد ممکن است شکايتي از جنبه شخصي و حقيقي يکي از کارمندان ارگان هاي دولتي باشد و ربطي به دستگاههاي دولتي نداشته باشد."
شکايت همچنان باقي
با اينکه مسولان دولتي همچنان خوشبينانه از پس گرفتن شکايت دولتي ها سخن مي گويند اما واقعيت اين است که دادگاه هاي مطبوعاتي نه تنها به اين خبرها توجهي ندارند بلکه همه مديران مسوول را به رحيمي معاون پارلماني و حقوقي رييس جمهوري حواله مي دهند که اتفاقا بعد از ماجراي کردان، رابطه اش با اکثر مطبوعات به سردي گراييده است.
از سوي ديگر بر خلاف گفته معاون وزارتخانه فرهنگ و ارشاد بسياري از شکايت ها عليه مطبوعات که قبل از 17 مرداد بوده نيز بخشيده نشده است. از جمله اين روزنامه ها روزنامه اعتماد ملي است که تنها يک مورد شکايت عليه آن پس گرفته شده است. روزنامه "اعتماد ملي" که به مهدي کروبي و حرب او تعلق دارد با 51 مورد شکايت رکورددار تعداد شکايت دستگاههاي دولتي است که تنها يک مورد آن به بازپس گيري شکايت انجاميد.
به گفته محمد جواد حق شناس، "تعداد 51 شکايت از روزنامه تاکنون مطرح شده که حدود 70 درصد اين شکايتها از جانب دستگاههاي دولتي بوده و تنها در يک مورد (شکايت نيروي انتظامي از اعتمادملي) با توجه به دستور رييس جمهور، اين شکايت پس گرفته شد ".
دستگاههايي که هنوز شکايت خود از اعتماد ملي را پس نگرفته اند عبارتند از سازمان تربيت بدني، وزارت نيرو، سازمان دامپزشکي، معاونت اجرايي رييس جمهوري، اداره جنگلباني، وزارت جهاد کشاورزي و دستگاههاي ديگر.
به نوشته سايت خبر آنلاين، روزنامه سرمايه هم با وجود اينکه تذکرهايي را بعد از تاريخ 17 مرداد 87 دريافت کرده است اما با شکايت جديد روبه رو نشده و در عين حال ماجراي دادگاهش با وزارت جهادکشاورزي همچنان ادامه دارد.
محکي مدير مسئول همشهري نيز با بيان اينکه هنوز شکايات دستگاههاي اجرايي از اين روزنامه پس گرفته نشده است، گفت:"شش مورد شکايت از روزنامه در دادگاه مطبوعات وجود داشت که تنها يک مورد که مربوط به معاونت حقوقي رياست جمهوري بود با رايزني اداره حقوقي روزنامه با اين معاونت پس گرفته شد و 5 مورد ديگر همچنان پابرجاست."
دستگاه هايي که هنوز شکايت شان از روزنامه همشهري را پس نگرفته اند عبارتند از: وزارت جهاد کشاروزي، بازرگاني، اقتصاد و دارايي، آموزش و پرورش و کشور

No comments:

Post a Comment