Sunday, January 4, 2009

خاتمی نمی آید ، میر حسین موسوی جدی شد


خاتمی نمی آید ، میر حسین موسوی جدی شد
همزمان با اعلم عیر رسمی انصراف سید محمد خاتمی رییس جمهوری سابق ایران از سوی نزدیکانش ، اینک نه تنها حضور میر حسین موسوی در انتخابات خرداد سال آینده جدی تر شده بلکه ، حتی چهره اصولگرایی چون حسن غفوري‌فرد حضور احتمالی نخست وزیر دوران جنگ را تایید کرده است.
سایت اصلاحات که معمولا خبرهای چهره های نزدیک به دولت خاتمی را منعکس می کند ، امروز اعلام کرد که ، خاتمی طی روزهای گذشته تصمیم قطعی خود مبنی بر نیامدن به عرصه انتخابات ریاست جمهوری را به تعدادی از دوستان نزدیکش اعلام کرد.
هرچند این سایت خبری منبعی مشخص برای خبر خود اعلام نکرد اما به نقل از یک عضو دولت سید محمد خاتمی نوشت:متأسفانه تلاش های ما برای متقاعد کردن رئیس جمهور محبوب دوران اصلاحات برای نامزدی در انتخابات آتی ریاست جمهوری ناکام ماند .تصمیم خاتمی برای نیامدن به انتخابات قطعی است ،احتمالا یا پیش از تعطیلات تاسوعاو عاشورا و یا بعد از این تعطیلات همزمان با غم و اندوه مردم ایران به مناسبت شهادت سالار شهیدان و پرچمدار اصلاح طلبان عالم ، آقای خاتمی نیز تصمیم خود را مبنی بر نیامدن به عرصه انتخابات اعلام خواهد کرد .این مقام عالی رتبه دولت خاتمی که نخواست نامش فاش شود در پاسخ به چرایی اتخاذ این تصمیم گفت: ما هنوز هم با این تصمیم مخالفیم ، اما جمع بندی آقای خاتمی و برخی دیگر از مشاوران و دوستانش این است که هر چند ایشان به صورت قطعی رأی بالایی خواهند آورد اما بعد از کسب عنوان ریاست جمهوری موانع جدی در مقابلشان قرار دارد. سید محمد خاتمی تنها شخصیتی است که در صورت نامزدی می توانست در همان مرحله اول انتخابات شکست سنگینی را متوجه احمدی نژاد کند اما تنها شکست احمدی نژاد به مفهوم پیروزی اصلاحات نیست . بلکه این مهم است که آیا آقای خاتمی می توانست با موانعی که وجود دارد وعده های خود به مردم را محقق کند یا خیر؟ جمع بندی آقای خاتمی این بود که روی برخی اطرافیان وی حساسیت وجود دارد و به خاطر همین حساسیت ها برای ایشان نیز موانعی ایجاد خواهد شد .
وی در انتها افزود : بدون تردید شخص سید محمد خاتمی مورد تأیید ارکان حکومت است و از حمایت های لازم برخوردار خواهد بود اما برخی رفتارها از سوی برخی گروه ها در دوران هشت ساله اصلاحات سبب شده است که آقای خاتمی به این جمع بندی برسد ، کسی در این دوره نامزد انتخابات شود که حساسیت کمتری روی وی باشد و بتواند با موانع کمتری کار کند .منبع
حال که نزدیکان خاتمی از انصراف او خبرداده اند ، در میان اصلاح طلبان دو گزینه جدی وجود دارند: عبدالله نوری و میر حسین موسوی. هرچند نوری در ماه های اخیر کم و بیش ابراز تمایل برای حضور در انتخابات را با اظهار نظر هایی پیرامون اختیارات ریاست جمهوری و همچنین ضرورت اصلاح قانون اساسی مطرح کرده است اما در مقابل زمزمه هایی هم مبنی بر حضور جدی میر حسین موسوی شنیده می شود. میر حسین موسوی در دو مقطع 1375 و 1383 دست رد به اصلاح طلبان زد اما اینبار جدی تر به موضوع کاندیداتوری خود می اندیشد.
موضوع حضور احتمالی نخست وزیر دوران جنگ در حالی جدی تر شده که امروز حسن غفوری فرد از احتمال حضور وی سخن گفته است. به گزارش خبرگزاری ایسنا ، حسن غفوري‌فرد پنج‌شنبه در حاشيه بيست و پنجمين همايش فصلي خانه احزاب در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشي مبني بر حضور ميرحسين موسوي در انتخابات، پيشينه ميرحسين موسوي در انقلاب و دوران دفاع مقدس را درخشان دانست و تاكيد كرد:"آقاي موسوي براي انتخابات آينده تمايلاتي نشان داده از اين رو احتمال مي‌دهم در انتخابات آينده به عنوان كانديدا حضور پيدا كند."
وی در این کنفرانس خبری هر چند به موضوعاتی چون "دولت وحدت ملي" ، "موضوع عبور از احمدي‌نژاد" ، "موضوع شيخوخيت در جريان اصولگرايي" ، "تشكيل فراكسيون حاميان ولايت" ، "سلامت انتخابات" و "وضعيت دستيابي به اجماع در ميان اصلاح‌طلبان" اشاره کرد اما اين عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي در ادامه درباره پيش‌بيني اش از وضعيت دستيابي به اجماع در ميان اصلاح‌طلبان در انتخابات آينده عنوان كرد: بعيد مي‌دانم اصلاح‌طلبان براي انتخابات رياست جمهوري به اجماعي دست يابند. منبع

No comments:

Post a Comment