Tuesday, January 6, 2009

نگاه رسانه‌ها به نقش ایران در جنگ غزه


نگاه رسانه‌ها به نقش ایران در جنگ غزه
دويجه وله : روزنامه‌های آلمانی زبان به نقش ایران در جنگ کنونی در نوار غزه پرداخته و دست به بررسی تقابل نیمه آشکار، نیمه پنهان تهران و تل‌آویو در خاورمیانه زده‌اند. هم اکنون ایران از طریق اقمار خود جنگ علیه اسراییل را به پیش می‌برد.
روزنامه اتریشی "کوریر" درباره دلایل آغاز حمله زمینی اسراییل به نوار غزه به نمایش قاطعیت این کشور در مقابل دشمنان خود اشاره می‌کند. این روزنامه در تفسیر خود می‌نویسد:
«اسراییل از طریق حمله نظامی خواهان یاد‌‌آوری قدرت خود به حماس و ایران است. تل‌آویو با تضعیف حماس به عنوان متحد تهران درصدد است که نیروی‌های میانه‌رو فلسطینی به رهبری محمود عباس امکان سیادت و سیاستگذاری در مناطق فلسطینی را دوباره باز یابند.» مفسر این روزنامه، انتخاب زمان جنگ اخیر را در ارتباط با پایان دوره زمامداری بوش و پیش از آغاز دوران اوباما می‌ببیند: «اسراییل از پشتیبانی بی‌چون و چرای اوباما از تل‌آویو مطمئن نیست. در صورت برقراری آرامش در غزه، اسراییل دست و بال آزادتری برای حمله هوایی محتمل به تاسیسات اتمی ایران خواهد داشت.»

تهران کلید حل مشکلات خاورمیانه
روزنامه آلمانی "زکسیشه تسایتونگ" نیز بر این عقیده است که کلید حل مشکلات خاورمیانه در تهران است:
«تا زمانی که ایران به کمک حماس همچنان بر محو دولت یهودی اسراییل از نقشه جهان پافشاری می‌کند، صلحی در منطقه برقرار نخواهد شد. تنها پس از رفع تشنج و ایجاد مناسبات آرام‌تر میان ایران و آمریکا، روابط فلسطین و اسراییل نیز بهبود خواهد یافت.»

اسراییل در محاصره اسلامگرایان
روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه در تحلیلی نسبتاً مفصل به شکل‌گیری گروه حماس پرداخته و به تمایزات آغازین میان این گروه و ایران اشاره دارد: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، دولتمردان جدید خواستار صدور انقلاب به کشورهای اسلامی از جمله به فلسطین بودند. در این میان تضعیف سازمان آزادیبخش فلسطین یکی از اهداف دولتمردان ایرانی بود. حماس که برخاسته از جنبش اخوان‌المسلمین در مصر است، در آغاز فعالیت خود به عنوان رقیبی برای سازمان آزادیبخش فلسطین به رهبری عرفات حتا از سوی اسراییل نیز پشتیبانی می‌شد. نزدیکی تهران به حماس مراحل مختلفی را پشت سر نهاده و در حال حاضر همکاری تنگاتنگی میان این دو به چشم می‌خورد. به نظر تحلیلگر این روزنامه، استراتژی جمهوری اسلامی در حال حاضر روشن است: «ایران نه تنها از گروه‌های اسلامگرای فلسطینی پشتیبانی مالی و تسلیحاتی می‌کند، بلکه آموزش نظامی این گروه‌ها نیز در ایران یا در لبنان زیر نظر مربیان ایرانی صورت می‌گیرد. تهران به کمک گروه‌های متحد خود، یعنی حزب الله در لبنان و حماس در غزه، امکان حمله موشکی از شمال و جنوب به اسراییل را خواهد داشت. اسراییل با وجود برتری هوایی، امکان جلوگیری از حملات موشکی را ندارد. تاسیسات اتمی اسراییل در "دیمونا" تنها ۴۰ کیلومتر از تیررس آخرین موشک‌های حماس فاصله دارد. ایران در این فاصله با خشنودی مشغول به ساخت بمب اتمی خود است.»

No comments:

Post a Comment