Saturday, January 3, 2009

نگرانی عبادی در مورد امنیت جانی اش؛ درخواست بان از ایران


نگرانی عبادی در مورد امنیت جانی اش؛ درخواست بان از ایران

خانم عبادی به لس آنجلس تایمز گفت نگران است به خانه اش برگردد
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز شنبه نسبت به گزارش ها دایر بر تهدید شیرین عبادی فعال حقوق بشر ایرانی در روزهای اخیر ابراز نگرانی کرده و خواستار تضمین ایمنی او از سوی دولت ایران شده است.
همزمان خانم عبادی در مصاحبه با یک روزنامه آمریکایی گفته است که پس از تجمع خشم آلود تظاهرکنندگان در برابر خانه اش - که قبلا آن را "یک حمله" توصیف کرده بود - نگران است به آنجا بازگردد.
روز پنجشنبه حدود 150 نفر که دانشجویان بسیجی توصیف شدند در برابر منزل و دفتر کار خانم عبادی تظاهرات کرده و او را به همدردی با اسرائیل متهم کردند.
یک نماینده آقای بان در بیانیه ای نوشت دبیر کل سازمان ملل "شدیدا نگران" گزارش هایی است که می گوید "شیرین عبادی در روزهای اخیر تهدید شده، مرکز دفاع از حقوق بشر او هدف یورش قرار گرفته و اسنادی از آنجا برده شده و گروهی با رفتار خصمانه در برابر دفتر کار و منزل او بسیج شده اند".
براساس این بیانیه آقای بان مقام های ایرانی را ترغیب کرد "با اتخاذ تدابیر فوری از هرگونه آزار بیشتر خانم عبادی جلوگیری کرده و ایمنی و امنیت او را تضمین کند."
مقام های ایرانی ابتدا روز 21 دسامبر دفتر کانون مدافعان حقوق بشر را، که خانم عبادی از بنیانگذاران آن است، پلمب کردند.
سپس گروهی که خود را بازرس مالیاتی معرفی کردند روز دوشنبه 29 دسامبر به دفتر وکالت خانم عبادی رفتند و فایل های موکلان وی و کامپیوترهای این دفتر را ضبط کردند. خانم عبادی در گفتگو با نیویورک تایمز در این مساله که انگیزه ماموران واقعا بررسی امور مالیاتی بوده باشد ابراز تردید کرد.
سه روز پس از آن خانم عبادی شاهد تجمع کسانی در برابر ساختمان محل کار و منزلش بود که علیه او شعار می دادند "اسرائیل جنایت می کند، عبادی حمایت می کند." تجمع کنندگان تابلوی دفتر کار او را کنده و لگدمال کردند و شعارهایی روی دیوار ساختمان نوشتند.
به گزارش لس آنجلس تایمز وی روز جمعه گفت که دو مامور پلیسی که پس از تلفن های اضطراری او به مقامات به محل اعزام شده بودند هنگام حمله تظاهرکنندگان برای کندن تابلوی دفتر وی "تنها تماشاگر" بودند و کاری نکردند.
خانم عبادی به این روزنامه گفت: "اگر هر تظاهراتی باید با اجازه وزارت کشور برگزار شود، پس مقام ها کجا بودند؟ چرا پلیس آنها را متفرق نکرد؟ ... درحالی که این گروه خشمگین علیه من شعار می داد، پلیس تنها تماشاگر بود."
وی افزود که "نگران است به خانه اش برگردد."
خانم عبادی که اغلب دفاع از مخالفان حکومت ایران را در دادگاه ها به عهده می گیرد قبلا تهدید به مرگ شده است.
آمریکا و فرانسه طی یک هفته گذشته نسبت به آنچه آزار خانم عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، خواندند اعتراض کرده اند.
فرانسه روز چهارشنبه سفیر ایران در پاریس را احضار کرد تا نسبت به "ماهیت غیرقابل قبول تهدیدها" علیه خانم عبادی و همکارانش اعتراض کند.
تظاهرکنندگان در برابر منزل خانم عبادی گفتند که از سکوت او در برابر "جنایات" اسرائیل در غزه خشمگین هستند.
علیرضا کیقبادی مسوول بسيج دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی ايران ضمن تایید حضور اعضای این گروه در برابر منزل خانم عبادی به خبرگزاری ایسنا گفت: "با توجه به اين كه شیرین عبادی جايزه‌ نوبل خود را به دليل دفاع از حقوق كودكان دريافت كرد، ما مقابل دفتر وی تجمع اعتراض‌آميز برگزار كرديم كه بگوييم آيا كودكان غزه كودک نيستند كه از آن‌ها دفاع نمی‌شود."
اما خانم عبادی همان روز در گفتگو با خبرگزاری فرانسه آن حادثه را یک "حمله" توصیف کرد و گفت "ارتباطی با آنچه در غزه می گذرد نداشته است زیرا ما دو روز قبل بیانیه ای در محکومیت آنچه در آنجا می گذرد صادر و از فلسطینی ها حمایت کردیم."

No comments:

Post a Comment