Tuesday, January 6, 2009

غزه،‌ یک گام تا فاجعه‌ی انسانی


غزه،‌ یک گام تا فاجعه‌ی انسانی
دويچه وله : سازمان‌های امدادی اوضاع مردم غزه را بسیار خطرناک توصیف کرده‌اند. مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی کمیاب است، مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بیش از حد ظرفیت پر شده‌اند و حتی کیسه و روکش کافی برای اجساد نیز وجود ندارد.صلیب سرخ آلمان (DRK) از اسراییل و حماس مصرانه خواست به حفاظت از جان مردم بیاندیشند. رییس صلیب سرخ آلمان، رودولف زایترز، گفت: ما از هر دو طرف درگیر می‌خواهیم، حقوق بشردوستانه‌ی بین‌الملل را در نظر گرفته و امنیت غیرنظامیان را تأمین کنند. او خواستار حفاظت از تأسیساتی مانند بیمارستان‌ها، مساجد و مدارس شد.مقامات اسراییلی بارها تأکید کرده‌اند که تنها به مواضع حماس شلیک می‌کنند، اما آنها تصریح کردند که این مواضع شامل مساجد و منازل مسکونی نیز می‌شود، چرا که به گفته‌ی ارتش اسراییل، حماس از این اماکن برای انبار و پنهان کردن اسلحه استفاده می‌کند. این منابع همچنین افزودند که حماس از غیرنظامیان به عنوان «سپرهای انسانی» استفاده می‌کند.
بحران در بیمارستان‌های غزهصلیب سرخ موارد آسیب ‌بیمارستان‌های غزه بر اثر حملات را روزافزون گزارش کرد. دارو و تجهیزات بیهوشی و حتی کیسه و روکش قابل استفاده برای اجساد کمیاب شده است. به گفته مقامات سازمان ملل متحد، از مراکز درمانی نوار غزه بیش از حد ظرفیتشان استفاده می‌شود. به علت قطع مداوم برق، بیمارستان‌ها به استفاده از ژنراتورها وابسته شده‌اند که آن هم در وضعیت مساعدی قرار ندارد. سازمان ملل همچنین از کمبود دارو و تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها خبر داده است.
برنج، شکر و نان کمیاب شده استسازمان عفو بین‌الملل کمبود مواد غذایی در نوار غزه از زمان اشغال توسط اسراییل در سال ۱۹۶۷ به بعد را بی‌سابقه توصیف کرد. برنج، شکر و نان بسیار کمیاب شده است. در برابر فروشگاه‌‌های مواد غذایی صف‌های طولانی تشکیل می‌شود. دوناتلا روورا، کارشناس خاور میانه می‌گوید، «اوضاع در مجموع از دو سال پیش تاکنون پیوسته بدتر شده است، اما این وضعیت که مردم غذا برای خوردن نداشته باشند، پیش از این سابقه نداشته است.»علیرغم وخامت اوضاع مردم غزه، اسراییل به حملاتش ادامه می‌دهد. اهود باراک، وزیر دفاع اسراییل، تأکید کرد که ارتش هنوز تمامی اهدافش را به دست نیاورده و حملات ادامه خواهد یافت. حملات موشکی حماس به خاک اسراییل نیز بی‌وقفه ادامه دارد. رادیو و تلویزیون اسراییل بارها برنامه را قطع کرده و از مردم می‌خواهد به پناهگاه‌ها بروند. محمود زهار، از رهبران حماس، مردم را به حملات بیشتر موشکی به اسراییل دعوت کرد و گفت، با توجه به عملکرد اسراییل کشتن کودکان اسراییلی نیز مشروع است. منابع بیمارستانی فلسطینی شمار کشته‌‌شدگان را تاکنون نزدیک به ۵۴۰ تن و زخمی‌ها را ۲۶۰۰ نفر اعلام کرده‌اند. به گفته مقامات اسراییلی، از ۲۷ دسامبر تاکنون سه غیرنظامی و یک نظامی بر اثر حملات موشکی حماس کشته شده‌‌اند.
ادامه تلاش‌های میانجی‌گرانهدر عین حال تلاش‌های میانجی‌گرانه‌ی بین‌المللی ادامه دارد. هيأت اتحادیه‌ی اروپا به ریاست کارل شوارتسن‌برگ، وزیر امور خارجه‌ی چک، خواستار برقراری هر چه سریع‌تر آتش‌بس شد. نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه، نیز به این منظور به خاور میانه سفر کرد. وی در شرم‌الشیخ مصر با رییس‌جمهوری این کشور، حسنی مبارک، ملاقات کرد و به گفت‌وگو نشست.حماس اعلام کرد، هیأتی را به دعوت مصر به منظور گفت‌وگو به قاهره اعزام می‌کند. قرار است در مورد امکان برقراری آتش‌بس، از میان برداشتن محاصره‌ی نوار غزه و بازگشودن گذرگاه مرزی ‌رفح به سوی مصر مذاکره شود.

No comments:

Post a Comment