Sunday, January 25, 2009

اعتراض مقام ارشد کلیسای انگلستان به بی‌بی‌سی


اعتراض مقام ارشد کلیسای انگلستان به بی‌بی‌سی

آقای سنتامو که متولد اوگاندا و فردی صریح اللهجه است در سال 2006 به مدت هفت روز در کلیسای سنت جان در یورک برای حل بحران خاورمیانه روزه گرفت و مراسم عبادی به جای آورد
دکتر جان سنتامو، سر اسقف یورک به جمع معترضان به بی بی سی پیوست.
بی بی سی که با استناد به منشور عملکرد خود دربرابر تقاضا برای پخش یک آگهی خیریه جهت کمک به مردم غزه مقاومت کرده مورد انتقاد شدید برخی مطبوعات، مردم و سیاستمداران قرار گرفته است.
آقای سنتامو (دومین فرد از نظر درجه در کلیسای انگلستان پس از سر اسقف کانتربوری) گفت کمیته کمک های اضطراری بریتانیا (DERC) که این آگهی فراخوان کمک را تهیه کرده به دنبال جذب منابع مالی است و نه "سلاح برای حماس".
مارک تامپسون مدیرکل بی بی سی گفته است با پخش این آگهی بی بی سی با خطر کاهش اعتماد عمومی به پوشش بی طرفانه این سازمان از جنگ غزه مواجه می شو، اما دکتر جان سنتامو گفت: "مسئله بی طرفی نیست، مسئله انسانیت است."
سر اسقف یورک در بیانیه ای اعلام کرد: "شرایط شبیه بیمارستان های نظامی بریتانیا است که بر اساس کنوانسیون ژنو به درمان مصدومیت زندانیان جنگی نیز می پردازد."
"این کار با در نظر گرفتن ملزومات وقت صورت می گیرد و نه دلایل ایجاد مصدومیت. بی بی سی با تن ندادن به خواسته کمیته کمک های اضطراری بریتانیا عملی جانبدارانه انجام داده و بی طرفی را زیر پا گذاشته است."
از سوی دیگر در پی مطرح شدن انتقاد عمومی چند سیاستمدار بریتانیایی از تصمیم بی بی سی، مایکل لیونز، یکی از مدیران بی بی سی نیز از "دخالت سیاسی در استقلال" این موسسه ابراز نگرانی کرده است.
شبکه های تجاری ITV، کانال چهار و شبکه پنج نیز پیشتر اعلام کرده بودند که این آگهی را پخش نخواهند کرد اما با افزایش فشارها تصمیم خود را تغییر دادند و اعلام کرده اند از روز دوشنبه 26 ژانویه برای اولین بار این آگهی را پخش خواهند کرد.
این مناقشه در شرایطی ادامه یافته که موسسه امداد رسانی خیریه آکسفام اعلام کرده در روز دوشنبه به دلیل فقدان منابع مالی لازم مجبور به توقف حمل بسته های غذایی در غزه خواهد شد.
اعتراض سر اسقف یورک کمتر از یک روز پس از آن صورت گرفت که در برابر یکی از ساختمان های اصلی بی بی سی در لندن تجمعی در اعتراض به خودداری این شبکه از پخش آگهی سازمان های خیریه برای غزه برپا شد و در طی آن تونی بن، سیاستمدار کهنه کار بریتانیایی که در این تجمع اعتراضی شرکت داشته اقدام بی بی سی را محکوم کرد.
آقای سنتامو که متولد اوگانداست و فردی صریح اللهجه محسوب می شود در اواخر سال 2006 در مصاحبه ای با روزنامه دیلی میل بی بی سی را متهم به جهت گیری علیه مسیحیت کرده بود و گفته بود بی بی سی از نقد اسلام وحشت دارد.

No comments:

Post a Comment