Friday, January 2, 2009

درخواست هاشمی رفسنجانی برای حمایت مالی و تسلیحاتی حماس

درخواست هاشمی رفسنجانی برای حمایت مالی و تسلیحاتی حماس

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان ایران، روز جمعه خواستار حمایت سیاسی، مالی و تسلیحاتی کشورهای اسلامی از مردم فلسطین و غزه شد.
آقای هاشمی رفسنجانی، که در خطبه‌های نماز جمعه تهران به موضوع حمله اسرائیل به غزه می‌پرداخت، افزود: «در صورت حمایت سیاسی، مالی، تبلیغاتی و تسلیحاتی، مردم غزه می‌توانند از حق خود دفاع کنند.»
رئیس مجلس خبرگان ایران با مقایسه حمله اسرائیل به غزه با حمله دو سال گذشته این کشور به جنوب لبنان، گفت که با هواپیما و تانک نمی‌شود مقاومت را شكست.
بیشتر بخوانید:
اسرائیل برای هفتمین روز غزه را بمباران کرد
یک رهبر برجسته حماس در حمله اسرائیل کشته شد
مخالفت آمریکا با قطعنامه پیشنهادی اعراب درباره غزه
آقای هاشمی به پایان حمله اسرائیل به لبنان اشاره کرد و افزود: «فضاحتی كه در لبنان بر سر اسرائیل آمد و بعد از درون حكومت اسرائیل دچار تزلزل شد و تقصیر را به گردن هم انداختند و هنوز هم جریان آن شكست وجود آنها را قبضه كرده، در غزه ممكن است اتفاق شدیدتری بیفتد.»
اظهارات این مقام ارشد ایرانی در حالی است که اسرائیل همزمان ایران و سوریه، متحد اصلی جمهوری اسلامی در خاورمیانه، را متهم به حمایت تسلیحاتی حماس از طریق تأمین راکت‌های پیشرفته برای این گروه می‌کند.
برابر گزارش «مرکز اطلاعات و مطالعات تروریسم» در اسرائیل، حماس پس از به دست گرفتن زمام امور در غزه، توان نظامی خود را افزایش داده و توانسته است انواع خمپاره، موشک ضد تانک، بمب کنار جادهای و راکت با بُرد بلند را به زراد خانه خود بیافزاید.
همین مرکز می‌گوید: ایران و سوریه حماس را در افزایش توان نظامی‌اش یاری دادهاند و انواع سلاح‌ها را از طریق تونل‌های زیر زمینی بین غزه و مصر به گروه حماس ارسال کرده‌اند.
این گزارش حاکی از آن است که ایران همچنین چندین میلیون دلار کمک مالی در اختیار حماس گذاشته و حتی آموزش‌هایی به پلیس حماس داده است.
جنگ اسرائیل بر علیه حماس در غزه امروز جمعه وارد هفتمین روز خود شد و با احتساب جانباختگان روز جمعه تاکنون دستکم ۴۱۴ فلسطینی و ۴ اسرائیلی در این درگیری‌ها، که از شنبه گذشته آغاز شده، کشته شده‌اند.
بر اساس گزارش منابع خبری شمار زخمی‌های فلسطینی تا روز جمعه از مرز ۱۸۰۰ نفر گذشته است.
اسرائیل می‌گوید هدف از ادامه حملات نظامی به نوارغزه، مقابله با پرتاب راکت و خمپاره از سوی حماس است که شهرها و شهرک‌های جنوب اسرائیل را هدف قرار می‌دهند.
در مقابل حماس دلیل این راکت پراکنی‌ها را محاصره اقتصادی غزه از سوی اسرائیل عنوان می‌کند و می‌گوید تا زمانی که محاصره غزه و تحریم‌های اقتصادی ادامه داشته باشد، با هیچ طرح صلحی موافقت نخواهد کرد.

No comments:

Post a Comment