Saturday, January 10, 2009

اردوی اوباما «آماده مذاکره با حماس»

اردوی اوباما «آماده مذاکره با حماس»
رادیو فردا
روزنامه گاردین درمطلبی به قلم جاناتان فریدلند، سردبیر بخش بین‌الملل این نشریه، به بررسی شواهدی پرداخته است که نشان می‌دهند رئیس جمهوری آینده آمريکا برای کاهش تنش در خاورمیانه ممکن است با گروه حماس تماس برقرار کند.
بیشتر بخوانید:
روايت کارتر از آغاز جنگ غزه
با وجود قطعنامه سازمان ملل، جنگ اسرائیل و حماس ادامه دارد
تحلیلگر روزنامه گاردین می‌نویسد: «رئیس جمهوری آینده آمریکا آمادگی آن را دارد تا سیاست جرج بوش مبنی بر انزوای حماس را کنار بگذارد.»
گاردین می‌افزاید: «این یک تغییر سیاست جدی است؛ چون حماس در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا ست و در سال ۲۰۰۶ کنگره آمریکا با تصویب قانونی کمک مالی به این گروه را ممنوع کرد.»
به نوشته گاردین، بر پایه گفته‌های سه منبع مطلع از سیاست خارجی رئیس جمهوری آینده آمریکا، قرار نیست دولت آینده وارد مذاکره مستقیم با حماس شود؛ ولی نوعی ارتباط پنهانی برقرار خواهد شد چون از نظر مشاوران سیاست خارجی آقای اوباما سیاست انزوای حماس عملا غیر سازنده بوده است. این تماس ها احتمالا توسط نهادهای امنیتی آمریکا برقرار خواهد شد. مشابه تماس‌هایی که در دهه ۱۹۷۰ آمریکا با سازمان آزادیبخش فلسطین برقرار کرد و در مراحل اولیه اسرائیل را در جریان آن قرار نداد.»
روزنامه گاردین به عنوان نشانی از این تغییر سیاست به تصویب قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد اشاره می‌کند که خواستار برقراری بلادرنگ آتش‌بس در غزه شد و طی آن نماینده آمريکا رای ممتنع داد.
جاناتان فرید لند تحلیلگر روزنامه گاردین می‌نویسد: «ریچارد هاس که به گفته بسیاری از منابع خبری جزو انتخاب‌های اصلی دولت آقای اوباما برای هدایت دیپلماسی خاورمیانه است از برقراری حدی از تماس با گروه حماس به شرط برقراری آتش‌بس در غزه و مصالحه بین دو جناح فلسطينی حماس و الفتح حمایت می کند.»
روزنامه گاردین به نقل از یک دیپلمات دیگر که ممکن است عهده‌دار سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه شود بدون ذکر نام وی می‌نویسد: «دولت باراک اوباما خود را به ادامه سیاست جرج بوش ملزم ندانسته و مذاکره با همه طرف‌های اصلی در این بحران را ضروری می‌داند.»
به نوشته گاردین بسیاری از تحلیلگران ارشد سیاست خارجی آمریکا معتقدند که دولت باراک اوباما می‌تواند از طرق مختلف سياست تماس با گروه حماس را اجرا کند بدون آنکه به این گروه مشروعیت بدهد. از جمله این روش‌ها استفاده از دولت‌های اروپایی و یا تشکیل گروه‌های مذاکره چندجانبه برای مذاکرات است. ولی در هر حال سیاست جرج بوش به پایان خواهد رسيد ؛هر چند هضم آن برای نومحافظه‌کاران آمریکا دشوار باشد.
تحلیلگر روزنامه گاردین می‌افزاید: «دو هفته‌ای که از بحران غزه می‌گذرد حدس و گمان در مورد چگونگی سیاست باراک اوباما در خاورمیانه را تشدید کرده است. اولویت اصلی او این است که در روزهای باقی مانده به آغاز دوران ریاست‌جمهوری نگذارد که گسترش دامنه این بحران وی را از پشیبرد سیاست خارجی مطلوب خود باز دارد.»
گاردین به نقل از یک دیپلمات ارشد آمریکا می‌نویسد: «اگر آمریکا در این بحران نقش جدی ایفا نکند ضعیف و ناتوان به نظر خواهد رسید و اگر آقای اوباما نتواند سیاستی قاطع‌تر، عادلانه‌تر و هوشمندانه‌تر را در مورد خاورمیانه اجرا کند بهتر است مثل روسای جمهوری قبلی آمریکا خود را کنار بکشد.»
به نوشته روزنامه گاردین در فضای سیاسی آمریکا (چه دمکرات‌ها و چه جمهوری‌خواهان) دیدگاه معتقد به نوعی تماس با گروه حماس رو به تقویت است. در عین حال همه منتظر هستند تا ببینند که آقای اوباما وعده خود برای اصلاح چهره بین‌المللی آمریکا را چگونه عملی می‌کند. انتظار همه این است که در روزهای آینده او مسئولان سیاست خارجی آمریکا در کانون‌های مهم بحران مثل ایران، خاورمیانه، هند و پاکستان و کره شمالی را معرفی کند.
در پایان روزنامه گاردین خاطرنشان می‌کند که باراک اوباما در هفته اخیر از اظهار نظر در مورد بحران غزه امتناع کرده است. آقای اوباما روز چهارشنبه گفت: «ما نمی توانیم طوری عمل کنیم که گویا در آمریکا دو دولت مختلف بر سر کار است و تا زمانی که من رسما ریاست جمهوری را آغاز نکرده‌ام قانونا نمی‌توانم در عرصه سیاست خارجی دخالت کنم.»

No comments:

Post a Comment